Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
In aanvulling op alle informatie over werving van sponsors worden hier nog een aantal leuke en praktisch bruikbare tips op een rij gezet.
Heb je zelf ook goede tips? Deel ze dan via onderstaand e-mailadres.
Verplaats je in de eventuele geldschieter. Beredeneer vanuit het bedrijf waarom sponsoring interessant is en niet vanuit de vereniging.Verdiep je in het bedrijf dat je benadert en speel in op de actualiteit. Heeft het bedrijf een leuke actie, geef dan aan dat deze ook via de club gecommuniceerd kan worden.
Sponsors weten dan direct waar ze aan toe zijn. De reactie van de sponsor geeft heel veel informatie, ook als de reactie negatief is. Deze kan heel goed worden gebruikt om later een passender voorstel te doen, bijvoorbeeld:
Als de reactie positief is, probeer dan niet meteen het maximale eruit te halen, maar ga eerst de voorgestelde verbintenis aan. Ga later, bijvoorbeeld bij de eerste evaluatie, opnieuw in gesprek en bespreek wederom wat de sponsor wil bereiken met de sponsoring. Geef dan ook aanvullende sponsormogelijkheden aan die in lijn liggen met zijn doel en motief.
Zorg dat je verzoek anders is dan normaal en daardoor opvalt. Dat kan inhoudelijk, door een creatief sponsorvoorstel, maar ook in presentatie of benadering. Doe bijvoorbeeld je werving in clubtenue, of neem direct een aandenken van de club mee.
Zorg dat je verzoek anders is dan normaal en daardoor opvalt
In de krant adverteren bedrijven die lokaal mensen willen bereiken en die hier geld voor over hebben. Zeker de bedrijven die mensen willen bereiken die op de club rondlopen (bijvoorbeeld jongeren) zijn interessant. Haal de “Nee/Nee”-sticker van je brievenbus. Net zoals de adverteerders in de krant zijn ook de bedrijven die huis-aan-huis adverteren interessante ‘leads’.
Leveranciers zijn blij met de vereniging als klant zijn daarom heel vaak bereid in die relatie te investeren. Je kan ook bepaalde producten gaan aanbieden op de club om sponsors over de streep te trekken. Denk bijvoorbeeld aan de wijnhandel of verkoper van producten voor blessurepreventie.
Indien bedrijven worden benaderd voor sponsoring door iemand die ze persoonlijk kennen, zijn ze over het algemeen eerder geneigd het gesprek aan te gaan. Vraag daarom mensen van de club om binnen hun netwerk de contacten voor je te leggen. Dat loont de moeite.
Digitale media, zoals de website en tv-schermen, bieden andere mogelijkheden dan traditionele sponsoruitingen. Opstartkosten van de sponsoring zijn lager, er hoeft geen bord gedrukt te worden en het kan ook makkelijker gewisseld worden.
Sponsoring moet in dienst blijven staan van de sport
Sponsoring moet in dienst blijven staan van de sport. Probeer daarom een duidelijke structuur neer te zetten en sponsormogelijkheden te standaardiseren. Zorg bijvoorbeeld voor een generieke manier van adverteren op de website en actieve promotie op de club. Zo voorkom je een wildgroei van advertentievariaties op de website en irritatie over promotieactiviteiten op de club.
Betrek sponsors in je dienstverlening. Vraag ze naar hun mening en advies. Op deze manier raken ze betrokken en kan je ze zelfs activeren binnen hun netwerk voor je te werven. Misschien leidt het zelfs tot een nieuw lid van je sponsorcommissie.