Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Tip 5: De massa doet mee

Steeds vaker wordt crowdfunding ingezet als middel om extra inkomsten te generen door maatschappelijke organisaties. Digitale media maken het makkelijk om mensen te bereiken. Ook mensen die wat verder af staan van de vereniging maar wel betrokken zijn, zoals bijvoorbeeld grootouders.

Crowdfunding is een goede manier om kleine en grote bedragen te werven, van voetballen tot een tribune. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf, de vereniging (de leden!) moet zich daar wel voor inzetten. ING is sponsor van een crowdfundingplatform. Dit platform neemt werk uit handen en levert extra inkomsten op voor de club. Eigenlijk zou iedere club ieder jaar minimaal één actie moeten doen voor het binnenhalen van minimaal € 1.000 euro. Je zult zien dat het steeds makkelijker wordt om zo’n bedrag binnen te halen. Kans voor open doel? Wat zijn de belangrijkste tips als je aan zo’n actie begint?

• Zorg dat er een concreet en duidelijk omschreven doel is waarvoor het geld wordt geworven. Het is belangrijk dat mensen weten waar ze hun geld aan geven.

• Verbind een duidelijke termijn aan de actie. Een periode van zes tot acht weken is een goede periode voor bedragen tot 10.000 euro.

• Als je aansprekende tegenprestaties kunt bieden, verhoogt dat de kans op een bijdrage. Dat mag een ludieke tegenprestatie zijn. Je kunt denken aan vermelding van de gevers op de website of op een plaquette, maar het kan ook een ingelijst shirt met handtekeningen van de spelers van het eerste (of een ander) elftal zijn. Laat de creativiteit de vrije loop.

• Werk in ‘kringen’ als het om het benaderen van gevers gaat. De eerste kring bestaat uit mensen die zich dichtbij de club bevinden: leden, hun familieleden en sponsors. Zij hebben een grote betrokkenheid en bij hen heb je de grootste kans op een bijdrage. De tweede kring bestaat uit oud-leden, buurtgenoten en bedrijven in de directe omgeving. Zo werk je steeds verder naar ‘buiten’.

• Denk niet dat je er bent met het vermelden van de actie op de website of het zenden van een mailing. De club moet in actie komen om zoveel mogelijk mensen te informeren. Organiseer aanvullende activiteiten die zorgen voor rumoer en extra geld zoals een loterij, een garageverkoop of een bingoavond.

• Zorg ervoor dat het verloop van de actie voor iedereen zichtbaar is. Een spaarpijp in de kantine en een geldmeter op de website laten zien hoeveel geld er is binnengekomen en belangrijker: hoeveel er nog te gaan is.

Laatste nieuws