Coronaprotocol accommodatiezaken

Om op een veilige en hygiënische manier weer te kunnen voetballen zijn er coronaprotocollen van toepassing. Lees hier het protocol voor accommodatiezaken.

Dit protocol is geldig vanaf 1 juli. Laatste aanpassing: 24 juli

Do’s en don’ts accommodatie – algemeen

  • Neem bij twijfel contact op met de gemeente of veiligheidsregio om afspraken te maken over de openstelling van de accommodatie;
  • Alle kleedkamers en douches van de accommodatie kunnen opengesteld worden. Voor 18 jaar en ouder geldt, houd hierbij 1,5 meter afstand;
  • Wedstrijden, toernooien en evenementen zijn toegestaan, zowel binnen als buiten. Hierbij mag publiek aanwezig zijn. Daarbij geldt dat publiek 1,5 meter afstand moeten houden tot elkaar en tot de spelers, tenzij ze uit één huishouden komen;
  • Voor aanwezigen op/in een accommodatie (denk hierbij aan publiek) gelden maximale aantallen, houd er rekening mee dat als voetballers, officials, medewerkers en betrokken vrijwilligers klaar zijn met hun wedstrijd tellen als publiek, tot ze de locatie verlaten;
    • Voor binnen geldt een maximaal aantal aanwezigen van 100 personen zonder reservering en gezondheidscheck. Maar voor meer dan 100 aanwezigen, geldt voor iedereen een reservering (registratie) en gezondheidscheck. Zorg hierin ook voor het voldoen aan hygiëne- en ventilatievoorschriften en dat iedereen vanaf 18 jaar en ouder 1,5 meter afstand kan houden;
    • Voor buiten geldt een maximaal aantal toeschouwers van 250 personen per wedstrijdveld zonder reservering en gezondheidscheck. Maar voor meer dan 250 toeschouwers per veld geldt voor iedereen een reservering (registratie) en gezondheidscheck inclusief een doorstroomwaarborg. Zorg hierin ook dat iedereen vanaf 18 jaar en ouder 1,5 meter afstand kan houden;
  • Het aantal voetballers en begeleiders mag niet groter zijn dan noodzakelijk is voor de voetbalactiviteit (training, oefenwedstrijd, wedstrijd);
  • Zorg voor 1,5 meter afstand tussen de trainers/begeleiders/vrijwilligers en wisselspelers onderling, ook in de dug-out of op de bank;
  • Voorafgaand, tijdens de rustmomenten en na afloop van de voetbalactiviteit moeten voetballers van 18 jaar en ouder wél 1,5 meter afstand tot elkaar te houden;
  • Geforceerd stemgebruik of zingen langs en in het veld, zoals schreeuwen en spreekkoren, is niet toegestaan.

Tips & Tricks

  • Stel voor de accommodatie een verantwoordelijke aan die aanspreekpunt is voor de accommodatie en gemeente;
  • Stel corona-coördinatoren aan (dit kan bijv. een gastvrouw/-heer of trainer zijn) waarvan er altijd één herkenbaar aanwezig is (dit kan bijv. met een hesje). Let op in sommige veiligheidsregio’s kan dit nog een verplichting zijn;
  • Zorg dat regels die gelden voor de accommodatie duidelijk zichtbaar aanwezig zijn;
  • Communiceer de regels via de diverse kanalen van de vereniging (dit kan de nieuwsbrief, website, sociale media of iets anders zijn) waardoor iedereen op de hoogte is;
  • Zorg op piekmomenten dat aanwezigen (binnen en buiten) bij het betreden van de accommodatie eenvoudig geteld kunnen worden;
  • Zorg voor een duidelijke routing (dit kunnen aanrijdroutes zijn maar ook de route naar het veld, de zaal, het terras, de uitgang, etc. zijn) zodat personen de 1,5 meter afstand kunnen houden;
  • Zorg voor voldoende persoonlijke hygiënemiddelen, maar ook schoonmaakmiddelen (i.v.m. het frequenter schoonmaken voor deurklinken, toiletten, tafels, etc.);
  • Maak handcontactpunten (zoals deurklinken, pinautomaten, touchscreens, etc.), waarmee voetballers, vrijwilligers en publiek in aanraking komen meerdere malen per dag schoon;
  • Zorg voor hygiëne van voetbalmaterialen en reinig deze na elke trainingsactiviteit/wedstrijd;
  • Zorg dat alle ruimtes in de accommodatie (en indien aanwezig de zaal) voldoende worden geventileerd (geen recirculatie) en zet indien nodig/mogelijk ramen open;
  • Vraag aan ouders om hun kinderen goed te instrueren als deze van huis gaan naar de vereniging;
  • Probeer de ingang en de uitgang gescheiden te houden (dit geldt voor de totale accommodatie, ook voor de kantine en of sporthal);
  • Maak gebruik van duidelijke signing.

Specifiek voor kantines/terrassen

Voor de openstelling van sportkantines en terrassen dienen verenigingen zich te baseren op de richtlijnen in het Protocol Heropening Horeca. Op lokaal of regionaal niveau kunnen aanvullend afspraken worden gemaakt over het gebruik van sport- en verenigingskantines. Neem contact op met je gemeente om er zeker van te zijn dat de kantine open kan op de manier zoals de vereniging deze voor ogen heeft. Daarnaast kun je gebruik maken van de Checklist opstart sportkantines van NOC*NSF. Verder:

  • Zorg dat handen wassen/desinfecteren bij de ingang geregeld is;
  • Probeer het terras te vergroten, om meer afstand te creëren;
  • Zorg dat er niet meer tafels en stoelen aanwezig zijn dan het aantal toegestane personen in de kantine en op het terras;
  • Haal statafels uit de kantine/van het terras;
  • Zorg dat 1 persoon per tafel de bestellingen doet;
  • Een teamtafel is mogelijk mits 1,5 meter wordt aangehouden;
  • Creëer geen zitplekken aan de bar, op deze manier kan er beter afstand worden gehouden tot barmedewerkers en bezoekers die iets willen bestellen;
  • Bekijk de mogelijkheid voor een plexiglas scherm boven de bar en/of voor de kassa;
  • Stimuleer bezoekers om alleen met pin (en contactloos) te betalen;
  • Verkoop zo veel mogelijk verpakte etenswaar;
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van flesjes;
  • Schenk koffie in papieren of plastic bekers;
  • Zorg voor een gescheiden uitgiftepunt en terugbrengpunt (punt waar bezoekers bestellingen kunnen halen/gebruikte spullen kunnen plaatsen).

Kleed– en doucheruimte 18+

Het naleven van de 1,5 meter-regel voor spelers van 18 jaar en ouder binnen de kleed – en doucheruimtes blijkt een uitdaging voor veel verenigingen. Daarom hierbij een paar eenvoudige tips hoe hiermee om te gaan:

  • Probeer zoveel mogelijk de wedstrijden te spreiden over de speeldagen.  (zie onder)
  • Gebruik ook alternatieve momenten om te trainen zoals de woensdagmiddag voor de pupillen en vrijdagavond voor jeugd/senioren.
  • Maak binnen het team afspraken over het aantal spelers dat voor- en na afloop van de wedstrijd tegelijk gebruik maakt van de douche- kleedruimte
  • Indien mogelijk; maak voor één elftal gebruik van meerdere kleedkamers
  • Houd rekening met meer tijd voor het omkleden zodat de wedstrijd op tijd kan beginnen.
  • Kom omgekleed naar de sportaccommodatie (kan zeker gelden voor pupillen en de overige thuisspelende teams).

Laatste nieuws

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.