Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Elke voetballer begint met voetballen om dat hij of zij dit ‘leuk’ vindt. Om te bevorderen dat voetballers met plezier (blijven) voetballen en gedreven zijn om zich te ontwikkelen is het van groot belang om de intrinsieke motivatie blijvend te stimuleren. Dit kun je doen door te voldoen aan de drie psychologische basisbehoeften die gelden voor ieder mens en dus ook voor jouw jeugdspelers. Dit zijn de behoeften aan: autonomie, relatie en gevoel van competentie. Deze behoeften kun je als trainer op allerlei manier stimuleren. Hieronder wordt dit onderwerp toegelicht.
Er is sprake van autonomie wanneer de jeugdspeler het gevoel heeft eigen keuzes te kunnen maken en daarbij gewaardeerd en serieus genomen wordt. Een voorbeeld hiervan is dat je de spelers zelf laat kiezen met wie ze samen werken of dat ze bijvoorbeeld mee bepalen hoe oefeningen makkelijker of moeilijker gemaakt kunnen worden.
Hiermee wordt bedoeld dat de spelers effectief bezig met het behalen van hun eigen doelen en daarin een bepaalde mate van bekwaamheid en succes ervaren. Hierdoor ontstaat er een bepaalde ‘drive’ om zich voortdurend te verbeteren, te ontwikkelen en oplossingen te bedenken. De kunst voor jou als trainer is jouw begeleiding en voetbalvormen zo te kiezen en te organiseren dat deze goed aansluiten bij de doelen van de spelers om zo ‘samen’ dit gevoel van competentie te stimuleren.
De derde behoefte is die van verbondenheid met andere mensen. Spelers hebben behoefte aan betekenisvolle en warme relaties. De relaties met medespelers en de trainer-coach zijn hierin het meest van belang. Door aanwezig en beschikbaar te zijn en bovendien open en eerlijk te communiceren leg je een fundament voor een betekenisvolle relatie. Spelers zullen meer ondersteuning ervaren op het moment dat de relatie warm, hartelijk en vriendelijk is.
Deze drie behoeften staan niet op zichzelf, maar hangen heel nauw met elkaar samen. Het is dan ook te makkelijk te stellen dat een trainer/coach de intrinsieke motivatie voedt door simpelweg stuk voor stuk in deze behoeften te voorzien. Het gaat er vooral om dat er behoefte-ondersteunend gecoacht wordt, met andere woorden dus weten waar de behoeften van jouw spelers zitten en hierop begeleiden. Er is altijd sprake van een bepaalde samenhang tussen de verschillende behoeften. Onderstaand artikel helpt je bij het inzetten van vier kwaliteiten die de behoefte aan de drie basisbehoeften stimuleren.