Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Pedagogische uitgangspunten

Pedagogisch handelen betekent het handelen van een volwassene, in dit geval de trainer, met een opvoedkundig doel: het helpen van kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, autonome personen. Als trainer heb je hierin veel verantwoordelijkheden. Je streeft naar een veilig en inclusief ontwikkelklimaat, zodat al jouw spelers met veel plezier leren voetballen en dit ook graag blijven doen, en geeft daarom persoonlijke en onvoorwaardelijke aandacht aan ieder kind. Om trainers te ondersteunen in dergelijk pedagogisch handelen, hebben we drie documenten opgesteld: een flyer, een adviesrapport en een Q&A.

Flyer

Op deze flyer staan de pedagogische uitgangspunten van de KNVB weergegeven. Overzichtelijk en puntsgewijs lees je hoe je als trainer kunt bijdragen aan een veilig en inclusief sportklimaat voor jouw spelers.

Adviesrapport

Op verzoek van de KNVB schreef Jelle Jolles (klinisch neuropsycholoog, emeritus hoogleraar, hersenwetenschapper en specialist op gebied van leren, ontplooiing en het brein) een rapport over de jonge voetballer en zijn ontplooiing. Het gaat over de ontwikkeling van vaardigheden, beleving en gedrag en is geschreven vanuit het perspectief van de neuropsychologische ontwikkeling van het kind en de tiener. Het doel van het rapport is om inzichten te geven in de achtergrond van het gedrag en de sportieve prestaties van jonge voetballers. Ook bieden we hiermee handvatten voor de training en begeleiding van de jeugdspelers.

Lees hier een compacte versie van het adviesrapport

Wil je het volledige rapport inzien? Dat kan door het bestand hieronder te downloaden.

Q&A

De Q&A fungeert als basisdocument over pedagogiek en beschrijft hoe we dit thema vormgeven binnen de KNVB. Je leest hierin het antwoord op vragen als 'Wat is het nut van het pedagogisch verantwoord begeleiden van spelers?' en 'Wat is de achterliggende theorie en waarom?'