Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Eurojackpot Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
De opstart van de training is het moment tussen de aankomst van de spelers en de daadwerkelijke start van de training. Het is een korte, maar cruciale fase: het biedt jou als voetbalcoach de gelegenheid om je spelers persoonlijk te benaderen en te vragen naar zaken als verjaardagen of belangrijke toetsen, maar ook om de hele spelersgroep bij elkaar te roepen, de oefenvormen kort te bespreken en de omslag te maken naar een leerzame training.
Thijs Bakker is sinds oktober 2021 de voetbalcoach van SJO Coendersborg JO15-2. Het is de eerste trainersklus van de 22-jarige, maar helemaal nieuw is de doelgroep voor hem niet. “Ik ben al een tijdje aan het studeren om het onderwijs in te kunnen, dus in die zin heb ik wel ervaring met pubers. Ze bevinden zich in een fase waarin veel gebeurt, maar wij hebben al een behoorlijk volwassen spelersgroep. Toen ik begon bij dit team, was het bijvoorbeeld al zo dat iedereen mooi op tijd kwam. Op deze leeftijd vind ik dat toch wel knap, het zegt wat over hoe hoog ze voetbal en het team in het vaandel hebben staan. Dat is leuk.”
Om de opstart van de training zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn Bakker en zijn drie collega-voetbalcoaches altijd ruim een kwartier van tevoren aanwezig op de vereniging. “We treffen elkaar bij het ballenhok, praten elkaar even bij en pakken rustig de spullen die we nodig hebben. Vijf minuten later staan we op het veld. Als de kinderen dan om 17.00 uur aankomen, staat alles klaar.”
Vervolgens knoopt Bakker waar mogelijk een praatje met de spelers aan. Het is volgens hem belangrijk dat de spelers zich gezien voelen. “Daarom vraag ik bijvoorbeeld altijd naar hoe iemands toetsweek is gegaan, of iemand na een griepje weer helemaal is opgeknapt of naar hoe het gaat met een enkelblessure. Sommige ietwat onzekere koppies zie je dan toch oprichten. Daarna breekt er een lach door op hun gezicht en willen ze een praatje met je maken. Dat is een stukje aandacht die ze in een volle klas met dertig kinderen niet altijd krijgen, maar ook thuis kan het daaraan ontbreken. Terwijl ze die aandacht wel verdienen.”
Uit een-op-eengesprekjes die Bakker met de spelers voert, buiten de training om, maakt hij op dat de kinderen de persoonlijke aandacht erg waarderen. “Daaruit blijkt dat ze vinden dat we goed bezig zijn met het team, dat ze het fijn vinden dat we zoveel interesse in ze tonen. Het werkt goed als ik mij opstel als onderdeel van de spelersgroep in plaats van dat ik mezelf erboven plaats. Zo’n verstandhouding creëer je door het zo nu en dan te hebben over andere zaken dan de training of wedstrijd. Dat hoeft niet altijd serieus te zijn, je kunt gerust grapjes maken en iemand eens in de maling nemen. Zoiets levert wederzijds respect op en daarmee kun je samen veel meer voor elkaar krijgen.”
Het hoeft niet altijd serieus te zijn, je kunt gerust grapjes maken en iemand eens in de maling nemen
Ook deelt Bakker zijn spelers voorafgaand aan de training mee hoe de training eruit zal zien. “Dat duurt maar kort, het is niet zo dat ik bij de opstart tien minuten lang aan het woord ben. Ik zeg dat ik het leuk vind dat ze er allemaal zijn, vertel wat we gaan doen en dan beginnen we. De inhoud van de training baseren we de ene keer op een planning die ik van onze Hoofd Jeugdopleiding heb gekregen, de andere keer meer op de laatste wedstrijd en welk aspect daarin nog verbeterd kan worden. Dat laatste komt van twee kanten, want op die manier maak je de spelers af en toe verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.”
De Hoofd Jeugdopleiding van dienst is Rico Sloover, inmiddels al voor het zevende jaar. Ongeveer eens per maand heeft hij contact met Bakker over hoe het gaat. Soms fysiek, soms middels een belletje, maar zeker voor een beginnende voetbalcoach is het fijn om een moment te hebben waarop je eventuele struikelblokken kunt aankaarten. “Sinds dit jaar werken we officieel met een jaarplanning”, vertelt Sloover. “Stap voor stap implementeren we hoe we als SJO Coendersborg willen voetballen en hoe we de voetbalcoaches dat op het veld willen laten vertalen naar de spelers toe. Daarbij, maar ook in hun werkzaamheden in het geheel, probeer ik hen zo goed mogelijk te ondersteunen.”
— Rico Sloover
In de begeleiding die Sloover biedt, is aandacht voor de opstart van de training. “We drukken onze trainers op het hart om op tijd te komen, het liefst een kwartier van tevoren. Natuurlijk lukt dat door werk of school niet altijd, maar in het ideale geval heb je rustig de tijd om de materialen te halen en klaar te zetten, zie je alle spelers binnendruppelen en hoor je van ze hoe het op school of op vakantie was. Dat eerste moment is heel belangrijk. Als Hoofd Jeugdopleiding loop ik regelmatig langs trainingen en soms zie ik een trainer die zijn uitleg begint terwijl er nog een handvol spelers op een paar meter afstand staat te spelen met de bal. Naderhand wijs ik zo’n trainer daar dan even op, geef ik als tip dat hij eerst iedereen bij zich moet roepen en pas moet gaan praten als hij van alle spelers de aandacht heeft. Die opstart móet namelijk goed zijn. Als je niet lekker start, neem je dat de hele training mee.”
De woorden van Sloover sluiten aan bij hoe Bakker zijn eigen opstart omschrijft. De manier waarop deze nu verloopt, stemt Bakker dan ook tevreden. “Net als in het onderwijs, zijn ook de eerste tien minuten van de training cruciaal. Als je te laat aankomt en je voorbereiding is matig, dan start je niet goed op en wordt de kwaliteit van de rest van de training ook minder. Dan loop je constant achter de feiten aan.”
Wat Bakker betreft blijft hij nog wel even actief als voetbalcoach. Voorlopig nog in het juniorenvoetbal en wie weet, ooit, bij de senioren. “Nu geniet ik nog erg van de groei die je in korte tijd al kunt doormaken met de spelers en de blijdschap die je hen kunt geven. Op dit moment pas ik hier beter dan bij de senioren, maar ik wil graag nog een heleboel meer leren over het coachvak. Wie weet waar het schip dan strandt.”
Ontvang de KNVB Assist trainers-nieuwsbrief iedere twee weken in je inbox
Schrijf je in