Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Eurojackpot Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Jeugdleden met een deel van het campgagnemateriaal. - Foto: Communicatie Collectief CoCo
Gewoon lekker voetballen. Is dat niet wat iedereen, jong of oud, zou willen? Zonder gezeur en gedoe, zonder wangdrag, gewoon lekker spelen met je team in een veilige en plezierige omgeving. Veertien voetbalverenigingen in de Liemers, een streek ten zuidoosten van Arnhem, waren de incidenten op en rond de velden helemaal zat en sloten het convenant Liemers United waarin ze afspraken samen op te treden. “Maar belangrijker nog dan de afspraken op papier is ervoor zorgen dat we mensen echt bereiken. Dat gaan we doen met de campagne #DoeSportief’’, zegt Chiel ter Heerdt, voorzitter van OBW Zevenaar.
Hij is ook voorzitter van de werkgroep van Liemers United. Daarin zitten vijf van de veertien voorzitters van de verenigingen. Twee jaar geleden begon het balletje te rollen tijdens een regulier overleg tussen de verenigingen in de regio en de KNVB. “Ik was toen een jaar voorzitter van OBW Zevenaar en zag het aantal incidenten van verbaal en non-verbaal geweld toenemen, binnen en buiten de lijnen. Ook bij onze vereniging. Tijdens het overleg besloot ik te vertellen over twee casussen binnen onze vereniging en daarna kwam iedereen los. Het was alsof ook de andere verenigingen durfden toe te geven dat niet alles goed ging. Toen hebben we gezegd: laten we er dan ook wat aan gaan doen.”
Er werd een werkgroep gevormd en samen met verenigingsadviseur Brian Donderwinkel van de KNVB en procesbegeleider Mark Altena werd onderzocht welke uitgangspunten alle veertien verenigingen wilden hanteren. Dit resulteerde in het convenant Liemers United, dat afgelopen juni ondertekend werd. Daarin staan elf duidelijke uitgangspunten en gedragsregels voor de Liemerse verenigingen, waaraan iedereen zich dient te houden. “Dit convenant is geen eindresultaat, maar een begin. Want heel eerlijk: zulke afspraken zijn belangrijk, maar hoe gaan we ervoor zorgen dat men zich er werkelijk aan gaat houden en dat het aantal incidenten echt naar beneden gaat? Daar gaat het uiteindelijk om, niet om dat document’’, zegt Ter Heerdt.
Die vertaling naar de praktijk is wat de afspraken tussen de Liemerse vereniging bijzonder maakt, zegt Donderwinkel. “Er bestaan best veel van dit soort convenanten. Maar hoe breng je het naar de mensen toe? Die vraag hebben de verenigingen zich vanaf het begin gesteld en die vertaling naar de praktijk is wel uniek.” Altena: “Een convenant op papier is leuk en aardig, maar wat je wil is sportief gedrag op en rond de velden.”
Om dat besef bij de leden, ouders, supporters en bezoekers te laten landen en hun gedrag te veranderen, heeft Liemers United CoCo, een lokaal communicatiebureau, ingeschakeld. De komende tweeënhalf jaar werkt dat bureau samen met de verenigingen aan de campagne #DoeSportief. De website is inmiddels online en de eerste acties zijn uitgevoerd. Altena: “Het is de bedoeling dat wij als werkgroep steeds meer naar de achtergrond van de campagne gaan, en dat ouders, jeugd, eerste elftalspelers, coaches en supporters het gezicht van #DoeSportief worden.”
Om de het campagnemateriaal en het communicatiebureau de komende jaren te kunnen betalen, hebben de verenigingen geld opgehaald en ook zelf ingelegd. Zelf betalen de clubs een euro per lid per jaar. Daarnaast betalen de gemeenten in De Liemers een deel vanuit het Sportakkoord, stelt de KNVB budget beschikbaar en heeft de werkgroep een aantal sponsors (anoniem en bekend) gevonden die willen investeren. “We hebben 30.000 euro opgehaald en daar zijn we enorm trots op’’, zegt Ter Heerdt.
Alle betrokken verenigingen zijn ontzettend gemotiveerd om het tij te keren. Het voelt als een missie, zegt Ter Heerdt. Hij beseft dat het niet makkelijk zal zijn, maar de veertien clubs willen er alles aan doen wat in hun macht ligt om de trend van meer incidenten op en rond de velden om te keren. “Het is te gemakkelijk om te zeggen: het ligt aan de veranderende maatschappij, de lontjes zijn nou eenmaal korter en als voetbalverenigingen kunnen we daar niets aan doen. Wij zijn ervan overtuigd dat we er wél wat aan kunnen doen. Wij zíjn als voetbalverenigingen de maatschappij. Iedereen komt bij ons op de club en bovendien kunnen we voor een enorme spin-off zorgen als we niet alleen onze gezamenlijke 7500 leden bereiken, maar ook hun familie, vrienden, buren, vrienden en klasgenoten. Als voetbal kunnen we veel impact maken en dat moeten we ook doen. Voor onze verenigingen, voor onze sport en voor de maatschappij.”
Donderwinkel is ontzettend blij met het initiatief in de Liemers en hoopt navolging elders in het land. "We hopen dat dit een voorbeeld gaat zijn voor andere verenigingen en dat de olievlek zich steeds verder uitbreidt'', zegt hij. Interesse om zelf aan de slag te gaan of wil je meer weten? Neem contact op met je verenigingsadviseur.