Sponsors betalen zonnepanelen vv Hattem

KNVB Media
KNVB Media
16 april, 11:18

Niet alleen werd de buitenkant beter geïsoleerd en het dak voorzien van zonnepanelen, maar ook de binnenkant van het clubhuis van v.v. Hattem onderging een heuse metamorfose. - Foto: v.v. Hattem

Vol trots laat voorzitter Jan Dirk Sprokkereef de onlangs verbouwde kantine zien. Niet alleen werd de buitenkant beter geïsoleerd en het dak voorzien van zonnepanelen, maar ook de binnenkant van het clubhuis van v.v. Hattem onderging een heuse metamorfose. Hij lacht. “En dat allemaal met behulp van vrijwilligers.”

Hij hoort het zo vaak om zich heen. Er zouden geen mensen meer zijn die iets willen doen voor de club. “Maar dat is onzin. Er is een ander type vrijwilliger die je op een andere manier moet aanspreken. Als je dat doet, merk je dat de betrokkenheid enorm is. Mensen willen echt wel wat doen voor de club.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Nu zo’n vier jaar geleden trad een nieuw bestuur toe bij de Gelderse voetbalclub. Een maatschappelijk verantwoordelijke vereniging zijn, stond hoog op de agenda. “Dat betekende twee dingen”, vertelt Sprokkereef. “Op sociaal vlak dat iedereen hier welkom is en aan de materiële kant, dat we verantwoordelijk met energie om willen gaan.”

Pas op het moment dat alle negentig panelen verkocht waren, werden ze op het dak van de kantine geplaatst.

Voor dat laatste werd een langjarig traject ingezet. Subsidies werden aangevraagd en, belangrijker nog, sponsors en leden werden actief benaderd om bij te dragen aan de actie. “We hebben de actie ‘sponsor een paneel bedacht’, waar geïnteresseerden een paneel konden sponsoren voor 400 euro.” De actie bleek een doorslaand succes. “Iedere bestuursvergadering zagen we een toename. In de eerste maand kwamen er vier sponsoren bij, een maand later zes en zo zagen we dat aantal steeds verder oplopen.”

Direct financieel voordeel

De subsidie is ongeveer een derde van de aanschafskosten, de andere tweederde hebben we bijeen gebracht door de sponsoren

Pas op het moment dat alle negentig panelen verkocht waren, werden ze op het dak van de kantine geplaatst. Een bewuste keuze, verklaart de voorzitter. “De subsidie is ongeveer een derde van de aanschafskosten, de andere tweederde hebben we bijeen gebracht door de sponsoren. Op die manier hoefden we geen lening aan te vragen en daarover weer rente te betalen, maar heb je een direct financieel voordeel.”

Ook het plaatsen van de panelen kostte Hattem nauwelijks geld. “Binnen een dag lagen ze er op”, herinnert Sprokkereef zich. “We zijn met tien vrijwilligers aan de slag gegaan, met één technische man daarbij, waardoor de installatiekosten laag bleven.” Het levert, nu een jaar na dato, al een enorme besparing op. “22 megawatt, oftewel 4750 euro. Een gigantisch bedrag niet?”

Welkome besparing

En die besparing was zeer welkom. Toen de groep vier jaar terug de financiën eens op een rijtje zette, bleek het energieverbruik de grootste kostenpost. “Een mooie wake-up call”, stelt de preses. “Daar wilden we wat aan doen.” Op drie vlakken werden er maatregelen genomen. De kantine en kleedkamers werden beter geïsoleerd, het dak werd voorzien van zonnepanelen en de velden worden voorzien van LED-verlichting. “Dat laatste moet nog gebeuren. Daarvoor hebben we de komende twee jaar uitgetrokken.”

Jan Dirk Sprokkereef: 'We zijn met tien vrijwilligers aan de slag gegaan, met één technische man daarbij, waardoor de installatiekosten laag bleven'.

Het is een les die v.v. Hattem heeft geleerd. “Neem er de tijd voor, doe het stap voor stap”, adviseert Sprokkereef. “Als je alles direct wilt doen, moet je mensen inhuren en kost het meer geld.” En benader potentiële sponsoren persoonlijk, tipt hij. "Zet niet een berichtje op de website en ga dan mopperen dat niemand reageert, maar maak het visueel aantrekkelijk, ga daar op het juiste moment mee naar ze toe en biedt ook iets aan.”

Sponsoren belonen

Tijdens de actie hebben we duidelijk laten zien wie er al een paneel had gesponsord

Met andere woorden; maak het aantrekkelijk om mee te doen. “Precies. Tijdens de actie hebben we duidelijk laten zien wie er al een paneel had gesponsord. En aan het begin van dit seizoen hebben we tijdens de rust van het eerste elftal de uitslag bekendgemaakt van de wedstrijd ‘welk zonnepaneel levert het meest op?’” Die uitslag kwam niet als een volslagen verrassing, want via een app kunnen de sponsoren zien hoeveel hun paneel tot nu toe heeft opgebracht. “Dat wedstrijdelement maakt het ook weer extra leuk.”

“Met zo’n actie tijdens de wedstrijd van het eerste wordt ook weer even onder de aandacht gebracht wie de mensen zijn die het mede mogelijk hebben gemaakt”, vervolgt Sprokkereef. “Dat horen we vaak van sponsoren; ‘ik krijg echt wat terug’. Dat zou ik andere vereniging ook willen meegeven. Laat zien dat die sponsor niet vergeten is wanneer hij zijn geld heeft overgemaakt. Dan wordt het pas leuk. En zo kun je ze ook weer voor iets anders benaderen als de tijd rijp is.”

DuurzaamheidSteeds meer voetbalverenigingen zijn bewust of onbewust bezig met duurzaamheid. Duurzame voetbalaccommodaties zijn helemaal van deze tijd en hebben de toekomst.

VerenigingsondersteuningVerenigingen die behoefte hebben aan ondersteuning kunnen hiervoor terecht bij de verschillende adviseurs. Op ieder gebied heeft de KNVB een expert in dienst die verenigingen persoonlijk op weg helpt.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven