Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

VV Bavel zet in op PR en promotie voor verdubbeling aantal meiden

Mathieu Hilgersom
KNVB Media
13 november 2018, 10:30

Het meiden- en vrouwenvoetbal zit in de liuft bij VV Bavel, mede dankzij het ontwikkelingsprogramma. - Foto: VV Bavel

VV Bavel volgt het ontwikkelingsprogramma meiden-en vrouwenvoetbal van de KNVB. Tijdens het groeigesprek heeft de club drie speerpunten opgesteld om zich de komende jaren op te gaan richten. De belangrijkste speerpunten zijn PR en promotie om de speelsters te behouden voor de club en nieuwe leden aan te trekken.

Het ontwikkelingsprogramma heeft structuur aangebracht in het beleid bij VV Bavel. Elke twee weken komt de 'Commissie Vrouwen- en Meidenvoetbal' bij elkaar en bespreekt welke stappen er zijn gezet en waar de focus op komt te liggen in de komende periode.

Kleine stukjes

Rens Bogers is als lid van de commissie en trainer van het tweede dameselftal blij met de manier waarop dit gebeurt. "De belangrijkste les die we van het programma hebben geleerd, is dat je je ambities opdeelt in kleine stukjes. We kunnen niet in één keer alles aanpakken wat we nog willen bereiken. Dat moeten we stapsgewijs doen en met een aantal speerpunten."

VV Bavel deelt zijn ambities op in kleine stukjes.

De clubs die deelnemen gaan een groeigesprek aan waarbij ze samen met de KNVB een helder beeld schetsen van de ontwikkelingsbehoeften en bijbehorende kansen van de vereniging. Bij VV Bavel kwam hier uit dat de winst  kan worden behaald bij de meiden. Hiervoor heeft het drie kernpunten opgesteld. Belangrijkste speerpunten zijn de PR en promotie. Daarnaast wil de club zich richten op de verbetering van het kaderbeleid en het intensiveren van de samenwerking intern en extern.

PR en promotie

Wij geven een voorzet met de juiste richting en dan hopen wij dat de meiden het zelf oppakken

Op het gebied van PR en promotie maakte de club direct meters. "We hebben een speelster van de selectie bereid bevonden om hiermee aan de slag te gaan. Ze is ook in deze branche werkzaam. Ze heeft in kaart gebracht wat we al deden en wat we nog kunnen doen. Vervolgens heeft ze een jaarkalender opgesteld. Deze is direct in werking getreden."

Elke vier tot zes weken wil de club zich in de lokale media laten zien. Dit kan door middel van bijzondere ontwikkelingen op de club of bij een team, maar ook activiteiten worden naar buiten gebracht. "We zijn bijvoorbeeld met veel meiden naar de OranjeLeeuwinnen tegen Denemarken in het stadion geweest. Dit zorgt bij onze meiden voor binding met het vrouwenvoetbal en bovendien kunnen we naar buiten laten zien dat wij als club leuke activiteiten organiseren."

Activiteiten

Ook staan er een Vriendinnen- en een broertjes- en zusjesdag op de planning. Tevens wordt er hard gewerkt aan de sociale kanalen. "Dit moet vooral vanuit de teams zelf komen. Wij geven een voorzet met de juiste richting en dan hopen wij dat de meiden het zelf oppakken. Zo is het leuk wanneer zij verslagen delen op Instagram of bijvoorbeeld een vlog maken over een wedstrijd."

Op het gebied van kaderbeleid is de club nog zoekende. "Bij de vrouwen staat er een professionele organisatie met gediplomeerde trainers. Dit hebben we nog niet bij alle meidenteams voor elkaar. Wij bekijken nu hoe we dit het beste kunnen invullen, zonder daarbij trainers dubbel in te zetten. Dat is misschien een tijdelijke oplossing, maar gaat ons structureel niet verder brengen."

De meisjes Onder 17 van VV Bavel in actie.

Samenwerking

Ook het speerpunt samenwerking moet nog vorm krijgen. "We kregen van de KNVB het advies om niet op elke samenwerking in te gaan. Het moet wel echt ergens toe leiden. Past het bijvoorbeeld wel bij onze ambities? En helpt het de speelsters echt verder? Intern hebben we de scouting wel naar een hoger plan getild. We houden ook de meiden goed in de gaten die bij de jongens spelen. We bezoeken hun wedstrijden en gaan regelmatig het gesprek met ze aan, ook met hun ouders. De speelsters waarderen dit zeer."

Uiteindelijk is het doel om het aantal meiden op de club binnen twee jaar te verdubbelen. "We hebben nu drie teams, in drie verschillende leeftijdscategorieën. Hier willen we zes teams van maken. Een mooie uitdaging. Door ons goed vastgestelde beleid is het haalbaar."

Ontwikkelingsprogramma meiden- en vrouwenvoetbal Ontwikkelingsprogramma meiden- en vrouwenvoetbal Bekijk meer informatie over het Ontwikkelingsprogramma meiden- en vrouwenvoetbal op KNVB Assist.

Praktijkverhalen

Ontwikkelingsprogramma slaat aan bij vv Bavel Ontwikkelingsprogramma slaat aan bij vv Bavel Lees het eerste artikel over het ontwikkelingsprogramma bij VV Bavel. Bij DTS zijn de mannen en vrouwen even belangrijk Bij DTS zijn de mannen en vrouwen even belangrijk Mannenvoetbal belangrijker dan vrouwenvoetbal? Niet bij DTS uit Ede. “Dames 1 en Heren 1 staan bij ons op een gelijk niveau”, weet teammanager Peter van der Plas. En dat beleid legde de club geen windeieren. DVS’33 tilt vrouwenvoetbal naar hoger niveau DVS’33 tilt vrouwenvoetbal naar hoger niveau Bij DVS’33 was het vrouwenvoetbal lang het kleine broertje. Er moest iets gebeuren. En dus staken drie vaders van voetballende meiden de koppen bij elkaar en smeden een plan om het vrouwenvoetbal naar een hoger niveau te tillen. Ontwikkelingsprogramma leidt tot initiatief voor jeugdbestuur Ontwikkelingsprogramma leidt tot initiatief voor jeugdbestuur Kolping Boys ging aan de slag met het ontwikkelingsprogramma meiden- en vrouwenvoetbal. Een van de voortvloeisels was het initiatief voor een jeugdbestuur.

Meer vrouwen als vrijwilliger

Elke vereniging die graag meer vrijwilligers aan zich wil binden, kan gaan focussen op het werven en behouden van meiden en vrouwen voor vrijwilligersfuncties. Onbedoeld en ongewild laten veel clubs maar liefst de helft liggen van hun potentiële trainers, scheidsrechters en bestuurders.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen