Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Leerbehoefte deelnemers staat centraal bij nieuwe arbitrageopleidingen

Ruud Scheper
KNVB Media
21 januari 2020, 15:34

Het opleidingsmodel is aangepast van frontaal leren naar een meer interactieve werkvorm. - Foto: KNVB Media

De visie op leren is in de afgelopen jaren flink veranderd binnen de arbitrageopleidingen van de KNVB. Daarbij staat veel meer dan voorheen de deelnemer en zijn of haar leerbehoefte centraal. Hoofddocent Sean Mallon verklaart waarom.

Een docent die van vooruit de zaal de deelnemers van een opleiding overlaadt met informatie? Het behoort inmiddels tot de verleden tijd. Hoofddocent Sean Mallon is er maar wat blij mee. “Want we geloven nu veel meer in de kracht van het individu en de kracht van de groep; het idee dat zij samen kunnen ontdekken wat hun leerproces is.”

Interactieve werkvorm

Een jaar of drie geleden werd daarom het opleidingsmodel aangepast van frontaal leren, waarin de deelnemers luisteren naar wat de docent vertelt, naar een meer interactieve werkvorm, waarin de deelnemers meer betrokken worden bij de les en moeten samenwerken.

Die verandering is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd, besefte men zich terdege. “Het is een omslag die tijd nodig heeft, wil je iedereen erbij blijven betrekken. Dat geldt voor deelnemers, maar ook zeker voor de docenten, die een bepaalde manier van lesgeven gewend waren.” Een eerste stap was daarom dat binnen de les verschillende groepjes uiteen gingen om de lesstof te behandelen.

"In de toekomst willen we minder afhankelijk zijn van formeel leren." — Foto: KNVB Media

Differentiëren per niveau

Daarna was het tijd voor de volgende stap: het differentiëren per niveau. “Dat doen we omdat de leervraag per persoon verschilt. Iemand die al jaren clubscheidsrechter is, weet bijvoorbeeld al veel over buitenspel”, verduidelijkt Mallon. “Maar iemand die net begint als scheidsrechter heeft daar juist wel veel behoefte aan. Daar willen we op inspelen. Dat lijkt misschien logisch, maar dat was in de oude situatie dus niet het geval. Toen kreeg nog iedereen hetzelfde programma aangeboden.”

Je kunt ook leren van je eigen voetbalwedstrijd of een wedstrijd die je kijkt op tv

De nieuwe elektronische leeromgeving Dug-out moet daar ook een onderdeel in gaan spelen. Op dat nieuwe platform kunnen de deelnemers individueel aan hun leerbehoefte werken, op ieder moment van de dag, wanneer het hen schikt.

(In)formeel leren

“Uiteindelijk is dat wat we willen bereiken”, beaamt Mallon. “Dat de deelnemers niet meer afhankelijk zijn van de docent of de bijeenkomsten, maar van hun eigen ervaringen leren. Wij geloven daarbij in een combinatie tussen formeel en informeel leren. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld ook kunt leren van je eigen voetbalwedstrijd of een wedstrijd die je kijkt op tv.”

“In de toekomst willen we minder afhankelijk zijn van formeel leren”, vervolgt Mallon. “De moderne mens kan op ieder moment van de dag leren en wordt daardoor minder afhankelijk van ons. De opleiding tot verenigingsscheidsrechter is daarbij het proeflokaal, maar ik denk - gezien de positieve reacties van alle kanten - dat de andere opleidingen daarbij ook zullen volgen in de komende jaren.”

Arbitrageopleidingen Arbitrageopleidingen Vind jij het leuk om ervoor te zorgen dat kinderen en volwassenen op een sportieve en plezierige manier met elkaar de strijd aangaan? Dan kun je bij de KNVB terecht voor verschillende scheidsrechtersopleidingen.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen