Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Pilot Vernieuwde Spelregels wordt voortgezet bij O13, MO13 en O14

KNVB Media
KNVB Media
25 juni 2025, 11:00

Bij de JO13 en JO14 (categorie B) en de MO13 (categorie A en B) wordt ook in 2025/'26 met de vernieuwde spelregels gespeeld. - Foto: KNVB Media

In het seizoen 2025/'26 wordt de pilot Vernieuwde Spelregels voortgezet bij de JO13 en JO14 (categorie B) en de MO13 (categorie A en B). Er komt wel een belangrijke wijziging ten opzichte van eerdere seizoenen: een uitbal wordt vanaf nu genomen door in te dribbelen in plaats van in te trappen. Dit sluit aan bij de wedstrijdvorm 8 tegen 8 en en zijn jongere spelers al gewend.

Daarnaast start een pilot bij JO13 in de hoogste klassen - divisie 1 en 2. Tijdens bekerwedstrijden gaan deze teams 9 tegen 9 spelen met de vernieuwde spelregels. Zo willen we kijken hoe de vernieuwde spelregels worden ervaren in deze wedstrijdvorm. 

Geen vervolg O15

De pilot gaat niet verder bij JO15 en MO15. Uit onderzoek en reacties van spelers, trainers en scheidsrechters blijkt dat deze groep minder positief is over de vernieuwde spelregels.

Over het onderzoek

In seizoen 2024-2025 zijn vier vernieuwde spelregels getest bij JO13 tot en met JO15 (categorie B) en MO13 en MO15 (categorie A en B). Twee keer tijdens het seizoen hebben spelers en trainers een enquête ingevvuld. Ook hebben verengigingen extra feedback gegeven via een klankbordgroep.

Wat kwam eruit?

Algemeen

  • Spelers uit O13 en O14 zijn positief.
  • Spelers uit O15 zijn minder enthousiast.
  • Er worden iets meer doelpunten gemaakt (gemiddeld van 6 naar 6,3 per wedstrijd).

Intrappen en indribbelen

  • Spelhervattingen gaan sneller.
  • Spelers gaan doelgerichter spelen na een spelhervatting.
  • O14 en O15 vinden het indribbelen soms lastig, omdat ze gewend waren aan de ingooi.

Tijdstraf

  • 70 procent van de spelers vindt de tijdstrap eerlijk.
  • Spelers vinden het oneerlijk dat bij een directe rode kaart de ploeg van de speler die rood kreeg na de tien minuten tijdstraf weer een andere speler mag inbrengen, waardoor ze weer met elf spelers kunnen spelen.
  • O13-spelers geven de voorkeur aan tijdstraffen en vliegend wisselen boven de gele kaart.

Zelfpass

  • De zelfpass bij een vrije trap zorg voor sneller spel.
  • Meer spelers nemen zelf initiatief.
  • Oudere spelers geven de voorkeur aan een ‘gewone' vrije trap.

Vliegend wisselen

  • Vliegend wisselen leidt tot eerlijkere speeltijd en minder oponthoud.
  • Scheidsrechters hebben soms moeite om overzicht te houden.

Conclusie

De vernieuwde spelregels passen goed bij de manier van spelen van O13 en O14. Het spel wordt sportiever, sneller, eerlijker en spelers doen actiever mee. Bij de O15 zijn er duidelijk meer bezwaren, vooral tegen het indribbelen en vliegend wisselen. Daarom gaat de pilot in 2025/'26 alleen door bij O13 en O14. Om het spelplezier verder te vergroten wordt er één aanpassing gedaan: er wordt voortaal ingedribbeld in plaats van ingepasst. 


 

Laatste artikelen