Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

STAP 3: Benaderen

In het campagneplan zijn eerder de boodschap en doelgroep vastgelegd. In deze stap ga je het campagneplan omzetten naar wervingsactie(s) en de meiden en vrouwen daadwerkelijk benaderen. Daarbij is het van belang dat de betrokkenen de boodschap eenduidig uitstralen in de acties bij een persoonlijke benadering van de meiden en vrouwen. Denk daarom met de werkgroep goed na over wie welke potentiële trainers benadert en hoe diegene het contact kan leggen en houden.

Stap 3

Voordat je start aan stap 3 'benaderen' moet je de volgende acties afgerond hebben;

  • Zorg dat het campagneplan is opgesteld en jullie klaar zijn voor de volgende stap benaderen.
  • Plan een werkgroep bijeenkomst, om te bepalen welke strategie en uitvoering je als vereniging gaat toepassen om potentiële meiden en vrouwen te benaderen. Ons advies daarbij is om dit van binnenuit de club te doen en te kiezen voor een persoonlijke benadering.

Benaderen (strategie en uitvoering)

Kracht van persoonlijke benadering:

  • Persoonlijke benadering is de sleutel naar verbondenheid en motivatie
  • Het gericht benaderen van vrouwen (cruciaal bij vrouwen, hebben nog meer dan mannen de bevestiging nodig geschikt te zijn voor een bepaalde functie – zie ook de drempels hieronder)
  • Laten benaderen door een bekende
  • Mondeling kunnen aansporen
  • Het kunnen toelichting van de mogelijkheden
  • Het creëren van een gezicht bij een contactpersoon en hierdoor iemand aan kunnen spreken bij latere vragen
  • Het toegankelijker maken van het stellen van vragen
  • Het creëren van een groepsgesprek met meerdere vrouwen met als doel dat men hoort dat andere vrouwen ook geïnteresseerd zijn en eventueel hierdoor samen gaan deelnemen. Met als doel zichtbaarheid te creëren.
  • Het kunnen inzetten van vrouwelijke rolmodellen bij de benadering (hun ervaringen kunnen delen)

Drempels:

  • Een “traditionele mannenwereld”
  • Het enkel en alleen hebben van mannelijke ingeklede functies (gericht op mannelijke eigenschappen), waardoor men niet wordt aangesproken of zich aangesproken voelt om een voetbaltechnische functie te bekleden.
  • Het aanpakken van zaken op de manier waarop men gewend is en veelal met een blik vanuit mannelijk perspectief.
  • (On)bewust mannelijke eigenschappen toegeschreven aan trainerschap
  • De werving van voetbaltechnische functies is (on)bewust gericht op mannen en vanuit overwegend mannelijke eigenschappen.
  • De begeleiding van voetbaltechnische functies is (on)bewust gericht op mannen en vanuit overwegend mannelijke eigenschappen.
  • Bij verenigingen is er nog vaak een weinig actieve (persoonlijke) benadering voor vrouwelijke trainers
  • Gebrek aan rolmodellen
  • Stimulans door netwerk is belangrijk voor vrouwen om zich aan te melden
  • Stereotype denken vanuit de leden/spelers, maar ook vrouwen zelf.
  • Onhandige (niet slecht bedoelde) opmerkingen
  • Soms gebrek aan erkenning en waardering voor vrouwelijke trainers
  • Het ontbreken van zelfvertrouwen dat men hier geschikt voor is.
  • Zoeken naar gewenning om een plek te vinden.
  • Burden of doubt: gevoel hebben dat sommige mensen aan je twijfelen en je het eerst moet bewijzen. Aanvulling: het gevoel hebben je meer te moeten bewijzen of te moeten bewijzen tegenover mannelijke functies.
  • Space invader: (gevoel hebben) in een door mannen gedomineerde omgeving te komen die niet voor hen is ontwikkeld.
  • Supersurveilance: (gevoel hebben) onder een vergrootglas (te) liggen.

Succes- en faalfactoren van werven:

SuccesfactorenFaalfactoren
Persoonlijk benaderen van vrouwenDenken dat vrouwen niet willen
Laat een rolmodel of bekende contact zoekenVerwachten dat vrouwen/de doelgroep zichzelf melden
Zorg voor een heldere boodschapGeen heldere boodschap
Maak duidelijk dat ZIJ geschikt isAls reden bijv. geven dat alle handjes welkom zijn.

Wees duidelijk over het proces/de begeleiding naar een trainersfunctie

Sleutels geven van het ballenhok en zelf laten uitzoeken

Gericht werven: geeft vrouwen het gevoel dat ze

geschikt zijn voor het trainerschap

Vasthouden aan de huidige wervingsprocedure, deze is onbewust gericht op mannen. Vrouwen worden vaak ingezet op organisatorische taken
Benader ze in duo’s 

Kracht van herhaling: benader je een vrouw één keer of ga een persoon ‘warm maken’ via een reeks van acties?

 

DO & DON'T

DoDon't

Kijken naar de individuele situatie en mogelijke bijdrage (maatwerk)

Denken dat iedere situatie hetzelfde is

Bied ontwikkelingskansen (cursussen, financiering) aan.

Denken dat vrouwen alleen geschikt zijn voor organisatorische taken.
Ga actief op zoek!Vrouwen automatisch koppelen aan meiden/vrouwenteams

Benader ze persoonlijk en maak duidelijk dat ze geschikt zijn voor de rol/functie

Jongensteams belangrijker maken dan meidenteams

Spreek waardering uit, wat aandacht krijgt groeit.

Burden of doubt: vrouwen moeten zich eerst bewijzen.

Organiseer een avond met alle voetbalmoeders

veld
Promoot en deel succesverhalenveld
Kracht van herhalingVrouwen één keer benaderen/een actie uitvoeren