Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Eurojackpot Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
In vijf jaar tijd ging de bezettingsgraad van het complex omhoog, groeide de omzet en ontwikkelde VV Berkum zich tot ontmoetingsplek voor veel wijkbewoners. - Foto: VV Berkum
Sinds begin 2020 is Robert Schraag verenigingsmanager bij VV Berkum in Zwolle. Naast faciliterende zaken houdt hij zich met name bezig met commerciële en maatschappelijke initiatieven van de vereniging. In vijf jaar tijd ging de bezettingsgraad van het complex omhoog, groeide de omzet en ontwikkelde VV Berkum zich tot ontmoetingsplek voor veel wijkbewoners. “Ik kan elke vereniging met meer dan 800 tot 900 leden aanraden om na te denken over een verenigingsmanager’’, vertelt hij.
Schraag is al 24 jaar lid van VV Berkum. In 2017 werd hij uitgeroepen tot vrijwilliger van het jaar. Hij was onder andere lid van de commerciële commissie, leider van een seniorenelftal en werkte aan allerlei projecten. In zijn werkzame leven was hij manager in een verkooporganisatie en bovendien had hij ervaring in de horeca. Een aantrekkelijke combinatie. “Het bestuur dacht al een tijdje na over een betaalde verenigingsmanager en toen kwamen ze bij mij. Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Eerst parttime en inmiddels alweer een paar jaar fulltime.”
Dat fulltime kun je vrij letterlijk nemen, want Schraag is bijna elke dag bij VV Berkum te vinden. Dat is meteen het eerste voordeel van een betaalde verenigingsmanager ten opzichte van een organisatie die alleen op vrijwilligers draait. “Je kunt van geen enkele vrijwilliger verwachten dat-ie altijd beschikbaar is. Ik ben er als er leveranciers komen, of mensen van de gemeente. Bovendien kunnen leden en ouders mij altijd aanspreken en een kop koffie komen drinken.”
In de afgelopen jaren werkte Schraag – uiteraard samen met de vrijwilligerscommissie – aan het vrijwilligersbeleid. Zij zorgen dat leden en ouders zich makkelijk voor verplichte taken kunnen inschrijven via de Voetbal.nl-app en hij maakt mensen warm voor grotere taken. “Dat is niet altijd makkelijk. Je moet mensen echt leren kennen om te weten wie waar geschikt voor is en wie wat leuk vindt. Daar kan ik de tijd voor nemen.”
Naast deze facilitaire taken is Schraag vooral aangesteld om de commerciële exploitatie van de accommodatie uit te breiden. Het clubgebouw van VV Berkum kent meerdere ruimtes die bedrijven en andere partijen kunnen huren voor vergaderingen en evenementen. Ook is het mogelijk om het hele complex af te huren. Laatst nog organiseerde het ziekenhuis in Zwolle de jaarlijkse personeelsdag bij VV Berkum. “Dan organiseer ik samen met die partij de hele dag, van catering tot activiteitenprogramma’’, vertelt Schraag.
Vaak zoekt hij hiervoor de samenwerking met sponsoren van de voetbalvereniging. Daaronder zijn enkele cateringbedrijven. Maar ook de club zelf kan koffie, thee en een borrelhapje verzorgen. “Hier hebben we vrijwilligers voor.” Het zijn niet alleen bedrijven die gebruik maken van de mogelijkheden bij de vereniging. Ook leden en sponsoren huren ruimtes. “Van bruiloftsfeest tot begrafenis, alles is mogelijk. Omdat er nu een vast aanspreekpunt is en we al van alles georganiseerd hebben, zien steeds meer mensen wat de mogelijkheden zijn. En we maken reclame via sociale media en met folders”, zegt Schraag.
Ook worden netwerkborrels van organisaties en bedrijven bij de vereniging georganiseerd. “Veel gasten hebben niets met VV Berkum te maken. Maar ze kennen allemaal mensen die wel bij ons betrokken zijn en zien op het netwerkevent wat we kunnen organiseren. Hierdoor denken ze sneller aan ons als ze vergaderruimte nodig hebben of een evenement moeten organiseren.” Ook heeft de vereniging al een aantal sponsoren overgehouden aan zo’n bijeenkomst. “Onze sponsorcommissie is ook aanwezig, waardoor de contacten snel gelegd zijn”, vertelt de verenigingsmanager.
Naast het commerciële verhaal heeft Schraag bij zijn aantreden ook een duidelijke maatschappelijke opdracht meegekregen. VV Berkum wilde meer worden dan alleen een voetbalclub en een centrale rol in de wijk aannemen. Inmiddels organiseert de club op donderdagmiddag een buurtkamer voor oudere en eenzame wijkbewoners. Er is koffie en wat lekkers en er worden spelletjes gespeeld. Ook leerlingen van het Deltion College zijn hierbij aanwezig. “Met de school hebben we het project Helpende Handen opgezet. Leerlingen helpen wijkbewoners met bijvoorbeeld boodschappen of de tuin. Ook organiseren ze de spelletjes in de buurtkamer. Zo maken ze kennis met de ouderen en binden we ze tegelijk aan onze vereniging.”
Ook een aantal fiets- en wandelclubs maken gebruik van de accommodatie, net als scholen voor de sportdagen en een bso. Schraag: “Er is elke dag reuring op het sportpark.”
Trots is hij op het ‘goede-doelenveld’ van VV Berkum. “Traditioneel hangen de meeste sponsorborden rond het hoofdveld bij een voetbalclub. Bij ons ook. Daarom hebben we veld 2 omgedoopt tot goede-doelenveld. Zestig procent van het sponsorbedrag gaat naar een goed doel. Dat kiezen we iedere drie jaar met alle sponsoren van het goede-doelenveld”, legt hij uit. De laatste drie jaar is Hart voor Zwolle gekozen. Deze stichting verbindt jongeren aan eenzame Zwollenaren. Dat zijn bijvoorbeeld ouderen, vluchtelingen, mensen met een beperking, jongeren die te maken hebben met eenzaamheid en dak-en thuislozen. Schraag: “Met deze stichting organiseren we ook jaarlijks een voetbaltoernooi bij ons voor de doelgroep.”
Het is een typisch geval van ‘je geeft wat en je krijgt wat’, zegt Schraag. Commerciële en maatschappelijke initiatieven gaan hand in hand, versterken elkaar én de vereniging. En inmiddels zijn zulke nevenactiviteiten bij VV Berkum heel gewoon. “Voetbalverenigingen hebben over het algemeen drie bronnen van inkomsten: contributie, kantine-inkomsten en sponsoren. De activiteiten die wij organiseren vormen een vierde bron.” Dat loopt hartstikke goed, maar Schraag denkt niet dat het zonder verenigingsmanager van de grond was gekomen. “Dan gaat het niet om mij persoonlijk, maar wel om de rol. Om al die activiteiten van de grond te krijgen zodat het gaat lopen, moet iemand tijd hebben om contacten te leggen en dingen te organiseren. Dat kan niet als je niet de hele week beschikbaar bent.”
Hoewel een deel van de 1200 leden in het begin behoorlijk kritisch was over de aanstelling van een betaalde verenigingsmanager, zijn zelfs de grootste criticasters inmiddels om. “Ik werk hartstikke goed met ze samen en ze zien wat het de vereniging brengt.”
Ook de samenwerking met het bestuur is uitstekend, zegt Schraag. Elke zaterdag heeft hij op de club overleg met de voorzitter en de penningmeester om lopende en nieuwe projecten te bespreken. “Zij houden mij een spiegel voor.” Zo’n twee keer per jaar sluit hij aan bij een bestuursvergadering. “Zo houden we de zaken gescheiden. Uiteindelijk kijkt het bestuur naar het grotere geheel, het beleid en de toekomst en houd ik me bezig met de details en veel praktische zaken. Die verdeling is prima.”