Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
VV Zuidland werkte zeven jaar met dezelfde twee hoofdsponsoren. Toen zij overwogen om een stap terug te doen, zag de club in hoe kwetsbaar het was. Nieuw beleid was hard nodig. Uiteindelijk vond de club op het Zuid-Hollandse eiland Voorne Putten de juiste werkwijze en floreert nu op sponsorgebied als nooit tevoren.
Het aantal van twee hoofdsponsoren is in anderhalf jaar tijd opgekrikt naar twaalf. Een prestatie om trots op te zijn, erkent Jos van Loo als lid van de sponsorcommissie. “Het was zaak om snel minder afhankelijk te worden van twee sponsoren en het aantal hoofdsponsoren te verhogen. Daarnaast moesten wij zorgen dat wij de ondernemers ook echt iets te bieden hadden. We hebben daarom meerdere sponsorpakketen samengesteld: hoofdsponsor, goud, zilver en brons. Dit hebben we vastgelegd in een sponsorbrochure zodat we na een persoonlijk gesprek ook iets konden achterlaten.”
Het was zaak om snel minder afhankelijk te worden van twee sponsoren
Van Loo beseft dat de overgang naar het nieuwe beleid risico's met zich meenam. “Er was lef voor nodig om het bedrag voor het hoofdsponsorschap flink te verminderen. Uiteindelijk was het doel om meerdere hoofdsponsoren aan te trekken en er op deze manier financieel op vooruit te gaan.”
Het getoonde lef werd beloond. Via het netwerk van diverse commissieleden kwam het aantal hoofdsponsoren op twaalf te liggen. “Vier voor de selectieteams, vijf voor de jeugd en drie voor de overige seniorenteams. Deze namen prijken per categorie op de shirts van alle teams. We zijn dus afgestapt van het lokale timmerbedrijf waarvan de directeur het team van zijn zoontje sponsort door de tenues te bekostigen. Daar schiet de club niet veel mee op. En de vader zelf ook niet, want wanneer zijn zoon een jaar later naar een ander team gaat, zal hij niet per se sponsor van het oude team willen blijven.”
Een persoonlijke benadering verbetert de band met de ondernemers. “In het verleden kwam het voor dat sponsoren nooit op de club kwamen. Nu geven we ze flink wat seizoenkaarten. Eén of twee is vaak niet voldoende voor een groot bedrijf. Nu kunnen ook de medewerkers gratis naar binnen. Hiermee vergroten we de band met de club en wellicht bestellen de medewerkers nog een biertje in de kantine ook. Daarnaast heeft elk lid van de sponsorcommissie een bedrijf waarmee hij het contact onderhoudt. Regelmatig vinden er op deze manier persoonlijke en informele gesprekken plaats. En de kerstkaart brengen we persoonlijk bij het bedrijf langs.”
We zijn minder afhankelijk van een klein clubje bedrijven en hebben met overeenkomsten voor een langere periode
Ook de andere sponsoren probeert Van Loo meer te bieden. “In het verleden hadden we veel bedrijven die alleen maar bordsponsor waren. Tegenwoordig roepen we hun bedrijfsnaam ook om bij wedstrijden van het eerste elftal en geven we ze een prominente plek op de website. Het is een verbetering die de club niets extra's kost.”
Het nieuwe beleid legt de club bepaald geen windeieren. “We zijn minder afhankelijk van een klein clubje bedrijven en zijn met veel ondernemers een overeenkomst aangegaan voor een langere periode. Uiteindelijk hebben we ook de sponsorinkomsten flink kunnen verhogen. Dit geld investeren wij in het materiaal voor de diverse teams. Daarnaast is het fijn dat we een bredere financiële basis hebben. Het is erg mooi dat wij dit als club met elkaar hebben bereikt. ‘Teamwork makes the dream work’.”
Sponsoring Sponsoring is een belangrijk thema binnen voetbalverenigingen. Inkomsten uit sponsoring is voor veel clubs een belangrijk deel van de omzet. Om als club succesvol aan de slag te gaan met sponsoring kun je hier informatie en inspiratie opdoen. Verenigingsondersteuning Verenigingen die behoefte hebben aan ondersteuning kunnen hiervoor terecht bij de verschillende adviseurs. Op ieder gebied heeft de KNVB een expert in dienst die verenigingen persoonlijk op weg helpt.