Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
De coronacrisis trekt financieel een zware wissel op veel verenigingen. Met name het gemis van kantine-inkomsten laat zich voelen. Ook vv Den Ham zag een groot deel van de omzet verdampen, maar onder meer dankzij een speciale stichting waar 80 lokale ondernemers in vertegenwoordigd zijn, weet de dorpsvereniging deze lastige tijden goed door te komen.
Het is 1995 wanneer Jan Bosch iets ziet bij buurclub HHC Hardenberg wat zijn interesse trekt. Het idee van de Ondernemers Club lijkt hem ook zeer geschikt voor zijn eigen vv Den Ham. Een klein jaar later ziet het Hammers Ondernemers Collectief (HOC) het levenslicht. “De voetbalvereniging is in veel dorpen de verbindende factor, zo ook bij ons. De kantine noem ik weleens een veredeld buurthuis, iedereen komt er samen. Het leek ons voor lokale ondernemers ook erg relevant om regelmatig samen te komen en gezamenlijk de sportverenigingen in het dorp te ondersteunen. Daarom is het HOC opgericht”, zegt de vice-voorzitter van vv Den Ham.
Het HOC is in de loop der jaren bijna een ondernemingsvereniging geworden
Eigenlijk vanaf de start van het HOC melden MKB’ers en ondernemers uit Den Ham zich massaal aan. De leden van het HOC krijgen onder meer on- en offline zichtbaarheid, gratis toegang bij alle competitie-/bekerwedstrijden (thuis) en een uitnodiging voor de jaarlijkse sponsoravond van vv Den Ham. Anno 2020 kunnen bedrijven voor 390 euro lid worden, op voorwaarde dat ze wel een bepaalde binding hebben met het dorp Den Ham. “Het collectief kent nu tachtig leden en er komen jaarlijks nieuwe bedrijven bij. We moeten met elkaar het dorp levend houden en daar is een gezonde middenstand voor nodig. Het HOC is in de loop der jaren bijna een ondernemingsvereniging geworden. Met de leden komen we een paar keer per jaar samen. De ene keer bezoeken we een bedrijf, zo zijn we naar Scania in Zwolle geweest en de Mitsubishi-fabriek in Born, de andere keer gaan we naar een stad en staat de gezelligheid vooral centraal. Netwerken en plezier met elkaar hebben is ook belangrijk.”
Het hoofddoel van de stichting is het financieel ondersteunen van vv Den Ham. De tachtig leden van het HOC leveren de vereniging op jaarbasis een respectabel bedrag op. Van het totaalbedrag dat de leden van het HOC inleggen, is een klein deel bestemd voor organisatiekosten. Van het bedrag dat overblijft, vloeit 70% terug naar vv Den Ham. De overige 30% is bedoeld voor onder meer jubilea en andere hoogtepunten van overige sportverenigingen en culturele verenigingen binnen het dorp Den Ham. Zo ontvingen onder andere het lokale zwembad, de volleybal- en ijsvereniging en de muziekvereniging bijdrages van het HOC. “Dat 30% van de inkomsten wordt afgestaan is de kracht van dit concept. Daardoor krijg je binding en zorg je ervoor dat kleine verenigingen ook blijven bestaan. Dit idee is uitermate geschikt voor voetbalverenigingen in dorpen waar weinig andere sportclubs zijn. Het is echt een mooie bron van inkomsten”, aldus Bosch.
De combinatie van gezelligheid, samen iets kunnen doen voor de gemeenschap en netwerken maakt het HOC zo’n goed concept
Bij vv Den Ham draagt het HOC er zelfs aan bij dat de vereniging dit seizoen, ondanks het mislopen van zo’n 70.000 euro aan kantine-inkomsten, geen verlies draait. “We hebben verschillende bronnen van inkomsten waarvan het HOC zeker een belangrijke is. Verder werken we met 15 verschillende hoofdsponsors in plaats van een grote sponsor, waardoor we de inkomsten begin deze eeuw verdriedubbeld hebben. Ook hebben we veel geïnvesteerd in duurzaamheid wat zich, mede dankzij subsidies, snel terugverdiend. Tot slot halen we elk jaar extra sponsorgeld binnen door het vermarkten van de kleding van alle teams. We werken met een lease kledingplan, waarbij leden 2 euro per maand betalen. Daarvoor krijgen ze elke vier jaar nieuwe shirts, broekjes, kousen en een voetbaltas. Bij de pupillen zit daar ook nog een trainingspak bij. Wij gaan dan de boer op om voor elk elftal sponsors te regelen die voor een leuk bedrag op de shirts staan.”
Zo hoeft vv Den Ham zich, vooralsnog, financieel geen zorgen te maken in deze uitdagende tijden voor verenigingen. Volgens Bosch is dat voor een groot deel te danken aan de sterke gemeenschapszin in het dorp. “Wij doen veel zelf. Zetten er samen de schouders onder. Die gedachte zie je ook terug bij het HOC. Met elkaar houden we de lokale sport- en muziekverenigingen levend. Het HOC is ook sociaal gezien belangrijk. Ondernemers zitten niet per se te wachten op nog een lezing, maar ze willen wel graag bij een etentje netwerken en in gesprek komen met andere ondernemers. Daar komen dan soms ook nog eens mooie ideeën uit voort. De combinatie van gezelligheid, samen iets kunnen doen voor de gemeenschap en netwerken maakt het HOC zo’n goed concept.”