Speciale campagne trekt meiden naar FCV-Venlo

Ruud Scheper
KNVB Media
3 april, 14:20

Met een paar vette posters, een speciaal gemaakte videoclip en uitnodigingen voor een voetbaltoernooi in de hand, gingen een paar meiden van FCV-Venlo op bezoek bij scholen in de buurt om het meidenvoetbal te promoten. - Foto: KNVB Media

Met een paar vette posters, een speciaal gemaakte videoclip en uitnodigingen voor een voetbaltoernooi in de hand, gingen een paar meiden van FCV-Venlo op bezoek bij scholen in de buurt om het meidenvoetbal te promoten. En het resultaat mag er zijn; inmiddels telt de club twee meidenteams én een dameselftal.

Een jaar of drie jaar geleden kwam het vrouwenvoetbal voor het eerst echt op de agenda bij de club uit Venlo. Een paar meiden klopten bij FCV aan met de vraag; ‘kunnen wij hier ook voetballen’? Richard de Grood lacht. “Vijf jaar geleden waren wij een heel traditionele club, die bestond uit alleen maar mannen en jongens. En vijf vrouwen. Drie achter de bar en twee om te poetsen.”

Structurele plek

Vijf jaar geleden waren wij een heel traditionele club, die bestond uit alleen maar mannen en jongens

De club werd verrast door de vraag van de meiden, maar besloot desalniettemin daar zijn medewerking aan te geven. Een trainer die eerder actief was geweest bij het jongensvoetbal wilde zijn medewerking wel verlenen en al snel ontstond er een clubje meiden dat samen ging trainen. “De coach liep echter tegen allerlei zaken aan, die hij niet kende vanuit zijn tijd bij de jongens. Wij zijn daarom gaan kijken op wat voor manier we het meiden- en vrouwenvoetbal een structurele plek konden geven bij onze club.”

FCV kwam in contact met Sportimpuls, een onderdeel van ZonMW, en vroeg een subsidie aan. “We hebben een voorstel geschreven waarin we benadrukten dat het niet alleen om het aanbod bij de voetbalclub ging, maar dat er in Venlo Noordoost, waarin het sportpark van FCV ligt, geen enkel sportaanbod is voor meiden.” De subsidieaanvraag werd gehonoreerd en de club kon aan de slag.

Brainstormsessies

“Vervolgens zijn we vanuit de bestaande groep gaan kijken wat de wensen waren”, vertelt De Grood. Twee brainstormsessies met de speelsters en hun ouders werden georganiseerd. ‘Wat willen jullie’ en ‘hoe kunnen we dat realiseren’, waren vragen die de revue passeerden. “Op die avond is het motto ‘Girls just wanna have fun’ bedacht.” Op de ledenvergadering die volgde, werd de rest van de vereniging geïnformeerd. “Het draagvlak was er, alleen aan de draagkracht moest nog gewerkt worden.”

Een speciale campagne werd gestart met een paar vette posters tot gevolg.

Met het geld van de subsidie werd een toernooi georganiseerd om het meidenvoetbal nog meer te promoten. Om deelnemers daarvoor te bereiken, werd een speciale campagne gestart. De Grood: “Ik ben in gesprek gegaan met iemand van de club die een eigen reclamebureau heeft. Die heeft zijn creatieve geest daarop losgelaten, met als gevolg een paar mooie posters en een video die we hebben gedeeld via onze sociale kanalen; Twitter, Instagram en Facebook.”

Naar de scholen

We hebben de meiden het verhaal laten doen en alle meiden een poster en een uitnodiging gegeven

Met de speciaal gemaakte posters en een uitnodiging voor het voetbaltoernooi op zak ging een aantal speelsters van FCV vervolgens op bezoek bij een kleine tien basisscholen en scholen uit het voortgezet onderwijs. “We hebben de meiden het verhaal laten doen en alle meiden een poster en een uitnodiging gegeven”, vertelt De Grood. “Verschillende scholen gaven direct aan met een team van de partij te willen zijn.”

Het resultaat van alle inspanningen mag er zijn. Inmiddels heeft FCV twee meidenteams en een dameselftal en is het vrouwenvoetbal helemaal geïntegreerd binnen de vereniging, daarvan getuigd ook de coördinator die speciaal daarvoor werd aangesteld. “Toen we ermee begonnen, keken sommige leden er nog wel vreemd tegenaan”, weet De Grood. Inmiddels is dat helemaal anders. “Nu draait het team al in de kop van de competitie mee. Vaste vraag nu op zondag langs de lijn is: ‘Wat hebben de dames gemaakt?’  De draagkracht wordt ook steeds groter. Een oud-voetballer geeft de MO17 en het damesteam inmiddels techniektraining en beleeft daar heel veel plezier aan.”

Basisvoorwaarden

Of hij het andere verenigingen zou aanraden; een actieve campagne om het meidenvoetbal te promoten. De Grood knikt. “Maar dan moet er wel worden voldaan aan de basisvoorwaarden. In eerste instantie moet je kijken of er behoefte aan is. Als dat antwoord ‘ja’ is, dan moet je gaan kijken op welke manier je aan die behoefte kunt voldoen. En de draagkracht moet voldoende zijn. Als er meiden zijn die zich aanmelden bij de club, dan moet je ze ook iets kunnen bieden. Binnenshuis moeten de zaken eerst op orde zijn, voordat je er aan begint.”

Ledenwerving en –behoudOok bij jouw vereniging staan ze er elk weekend weer: de kids met broekjes tot over de knieën en de vierde reserveteamspelers met te kleine shirts. Het streven is dan ook: een leven lang voetbal.

Meiden- en vrouwenvoetbalMeer over meiden- en vrouwenvoetbal.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven