Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Sportpark Berg & Bos en voormalig profclub AGOVV; het is voor veel voetbalkenners een simpel een-tweetje. Toch worden de velden van het bosrijke sportcomplex geregeld bespeeld door een andere voetbalorganisatie. Jaarlijks is AGOVV zo’n 35 keer gastheer van het Jeugdplan Nederland, het voetbalpodium waar de KNVB talentvolle spelers en speelsters een kans geeft om zich in de kijker te spelen voor een hoger speelniveau. Bestuurslid voetbalzaken Gert Sangers van AGOVV is trots op de samenwerking. “Zowel de KNVB, als de bezoekers van ons sportpark zijn superenthousiast over het ontvangst.”
Voor het derde seizoen stelt AGOVV de velden van het iconische sportcomplex ter beschikking aan de KNVB. Voor Sangers en de betrokken vrijwilligers is het inmiddels een vaste prik geworden. “Een automatisme. We weten een jaar van tevoren wanneer de KNVB komt. We pakken het draaiboek erbij en dan weet iedereen wat er van hen verwacht wordt”, klinkt het nuchter.
Het belangrijkste is dat er een huiskamergevoel ontstaat
Sangers somt de taken op die verwacht worden van de Apeldoornse club wanneer het de KNVB-staf, spelers en de bijbehorende aanhang ontvangt. “De kantine en kleedkamers moeten schoon en netjes opgeruimd zijn. Daarnaast plannen we barpersoneel in en zorgen we dat er voldoende mensen in de keuken staan om iedereen van eten te voorzien. Eigenlijk is het routine, want voor een normaal weekend zijn deze taken niet anders. De KNVB zorgt ervoor dat alles rond het voetbalgedeelte verzorgd is, daar hebben we geen omkijken naar.”
Sangers vervolgt: “Het belangrijkste is dat er een huiskamergevoel ontstaat. Een gezellige sfeer waarin mensen zich op hun gemak voelen. Voor spelers en hun ouders kan een JPN-activiteit best wat spanning met zich meebrengen. Wij hopen iedereen zo goed als mogelijk op hun gemak te stellen. We krijgen veel enthousiaste reacties, dus ik denk dat dit aardig lukt.”
Het gastheerschap levert AGOVV, behalve een leuke bijverdienste met de kantineomzet en de veldverhuur, ook veel positieve publiciteit op. “Na het faillissement van de profafdeling stond de verenging AGOVV op de rand van de afgrond”, haalt Sangers op. “De club heeft grote schuldsaneringen doorgevoerd. In die tijd benaderde de KNVB ons of wij ervoor openstonden om de accommodatie ter beschikking te stellen voor JPN-activiteiten. Dat was een fijne steun in de rug. Inmiddels hebben we alles weer aardig op de rit.”
“We merkten dat AGOVV in de afgelopen jaren in de vergetelheid was geraakt”, valt Sangers op. “Mensen die voor het eerst op ons sportpark komen zijn compleet verrast en vinden het een schitterend complex. Zelfs mensen uit Apeldoorn zelf waren er nog nooit geweest. Inmiddels bruist de vereniging weer. Waar we drie jaar geleden nauwelijks jeugd hadden, beschikken we inmiddels over veel teams. De doelstelling is om weer een gezonde doorstroming vanuit de jeugd richting het eerste team op gang te brengen. Daarvoor hebben we in elke leeftijdscategorie minstens één team nodig. Daar zijn we nog niet, maar de weg omhoog is ingezet. De positieve PR die voortkomt uit de JPN-activiteiten draagt daar zeker aan bij.”