Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Gesprekstechnieken

Voor een vereniging is het contact met de jeugdspelers heel belangrijk. Wanneer je aan de slag gaat met de ontwikkelgesprekken, is het in de voorbereiding goed om na te denken over hoe je een ontwikkelgesprek gaat aanpakken. Goede gesprekstechnieken kunnen daarbij ondersteunen. Onderstaand volgen een aantal tips bij het voeren van gesprekken, het belang van ‘open vragen’ stellen en meerdere gesprektechnieken die je kunt gebruiken. Doe er je voordeel mee!

Hoe voer je een POP-gesprek?

  • Laat de speler van tevoren nadenken over het ontwikkelgesprek, dit kan bijvoorbeeld door middel van een formulier voor ontwikkelgesprekken. Geef van tevoren duidelijk aan dat het gesprek gaat plaatsvinden en waarom. Om de speler zelf (meer) verantwoordelijk te maken voor het gesprek kun je het initiatief ook bij de speler neerleggen, dit is met name geschikt vanaf O15.
  • Begin met de speler op zijn/haar gemak te stellen.
  • Laat de speler zelf toelichten waarom het ontwikkelgesprek wordt gehouden vanuit zijn/haar beleving. 
  • Geef de speler de regie over het gesprek en stel open vragen.
  • Laat de speler vooral aan het woord. Neem als vragenstellen een open houding aan en wees ontvankelijk voor wat het kind denkt en zegt.
  • Wees oordeel loos. Alles van de speler mag er zijn.

Open vragen stellen

Wat we niet willen is dat een jeugdspeler alleen maar vragen met ‘ja’ of ‘nee’ hoeft te beantwoorden. Met het stellen van open vragen, zorg je ervoor dat de ander gaat vertellen. Kenmerkend voor een open vraag is dat de vragenstellen maar 10% aan het woord is en de rest van de tijd de speler.

Open vragen beginnen vaak met een W:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Hoe?
  • Welke?

Een open vraag is onmogelijk met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. De ander kan natuurlijk wel proberen een antwoord van één woord te geven, maar meestal lok je met een open vraag minstens een hele zin uit. Geef met het stellen van open vragen de jeugdspeler de ruimte om zijn eigen verhaal te vertellen. 

  • Waarom?

‘Waarom’ staat niet in het rijtje vraagwoorden. Dat is omdat ‘waarom’ als een verwijt kan klinken, ook wanneer dit niet zo bedoeld wordt. “Waarom heb je het zo gedaan?” (Onderliggende boodschap: je had toch meteen kunnen zien dat het mis ging!). Als je achter het ‘waarom’ wilt komen, kun je gebruikmaken van een doorvraag. Bijvoorbeeld: wat maakt dat het zo is gegaan? Of: wat maakt dat je deze keuze hebt gemaakt?

Gesloten vragen

Naast de open vragen zijn er ook gesloten vragen. Een gesloten vraagt begint niet met een vraagwoord maar met een werkwoord. De vraag is daardoor suggestief, de speler hoeft niet meer na te denken. Wil je hier wel aan werken? Moet je niet voor iets anders kiezen? Een andere vorm van gesloten vragen is te beginnen met een veronderstelling. Hier zit ook weer een suggestie in, de speler is niet meer vrij om zijn eigen gedachten te vormen. Typische ‘ja’ of ‘nee’ vragen kunnen zorgen voor een onveilig gevoel bij de jeugdspeler. De kans is aanwezig dat de jeugdvoetballer niet meer durft te zeggen wat hij/zij denkt en de suggestie bevestigd. In een open gesprek kunnen gesloten vragen beter vermeden worden.

Tips gesprekstechnieken

Gebruik LSD

We willen dat de speler aan het woord is en de regie over het gesprek heeft. Dit betekent dat de vragensteller vooral luister naar het verhaal en samenvat. Laat de jeugdspeler reageren, zodat je weet dat je samenvatting klopt zodat je zeker weet dat je de jeugdspeler echt goed hebt begrepen en vraag door. 

  • Luisteren – 80% van de tijd
  • Samenvatten – 15% van de tijd
  • Doorvragen – 5% van de tijd

Het luisteren, samenvatten en doorvragen komt het beste tot zijn recht als er open vragen worden gesteld. Door de speler veel aan het woord te laten, verkrijg je de meeste informatie vanuit het perspectief van de jeugdspeler.

Wees een OEN!

Als je met een open houding naar de speler luister, kan er een eerlijk gesprek ontstaan. Laat je meenemen in de belevingswereld van de speler en ga op zoek naar het verhaal achter de speler. Oprechte nieuwsgierigheid creëert verbinding tussen mensen, zo bouw je een relatie en vertrouwensband op met de jeugdspeler. Oordeel in het gesprek met de speler niet (te snel). Vraag je af wat de ander bedoelt, toon belangstelling en wees oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig.
 

  • Sta Open voor de ander
  • Eerlijk: geef de ander een kans iets uit te leggen
  • Wees oprecht en Nieuwsgierig

Laat OMA wat vaker thuis!

Soms heb je meteen een oordeel klaar en hou je vast aan een mening, om vervolgens een ander met de beste bedoelingen te voorzien van advies. Probeer dit los te laten! Als iemand jou iets vertelt, laat je eigen gedachten daarover even voor wat ze zijn. Dit maakt dat je met een open houding kunt luisteren naar wat de ander zegt. Maak je hoofd vrij van eigen oordelen, invullingen, ideeën. Luister ongekleurd en zonder oordeel naar het verhaal van de speler. Misschien leer je er zelf nog iets van, andere inzichten kunnen heel interessant zijn. Kom er eventueel later op terug als je een en ander overdacht hebt.

  • Oordelen
  • Meningen
  • Adviezen

Neem ANNA mee!

Terwijl je oma vaker thuis mag laten, mag Anna altijd mee. Anna herinnert je eraan dingen na te vragen aan de speler in kwestie en nooit uit te gaan van aannames door jezelf of door anderen. Hoe vaak merken we niet, zelfs bij goede bekenden, dat er sprake is van miscommunicatie. Dit komt doordat we de neiging hebben om uit te gaan van aannames van onszelf of anderen. Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat de speler bedoelt. Vanuit je eigen gezichtspunt lijken dingen soms logisch. Ga er niet zomaar vanuit dat de ander jou snapt of dat jij snapt wat de ander bedoelt. Woorden hebben voor ieder mens net een andere betekenis. Vraag daarom altijd na of je interpretatie klopt, nooit zomaar aannemen.

  • Altijd
  • Navragen
  • Nooit
  • Aannemen

Smeer NIVEA!  

We vullen vaak andermans bedoelingen. Wanneer we voor de ander invulling geven aan het verhaal, ontnemen we de ander de kans om voor zichzelf te spreken. Vooral als je een speler al langer kent, vul je misschien nog wel sneller in wat die ander bedoeld. Hierdoor loop je het gevaar (onbewust) niet door te vragen en samen te vatten. Wees een OEN, laat OMA thuis, neem Anna mee en smeer NIVEAU. Laat je verassen, vul het gesprek niet in voor een ander!

  • Niet
  • Invullen
  • Voor
  • Een
  • Ander