Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Column Jan Dirk van der Zee: Cash, bier en bitterballen

Nieuws! Gisteren hebben we handtekeningen gezet onder een driejarig contract met Dumpert, het hondsbrutale broertje van GeenStijl. Dumpert wordt de nieuwe sponsor van het amateurvoetbal van de KNVB.

"WTF", zeiden mijn kinderen toen ik ze voor het eerst over de samenwerking vertelde. Mijn mede directieleden waren minder enthousiast, maar zijn inmiddels aan het idee gewend. Eerlijk gezegd had ik ook niet gedacht dat het zou lukken.

Op een akkoordje gegooid

Van doorslaggevende betekenis, voor de sponsordeal, was een wedstrijd tussen de B-junioren van Eendracht '30 en Avios-DBV. Vorige week zaterdag won het team uit Mook met 23-0 van het elftal uit Alphen aan de Maas, waardoor koploper Diosa-Niftrik een reeds gevierd kampioenschap door de vingers zag glippen. Eendracht '30 en Avios-DBV bleken het op een akkoordje te hebben gegooid.

Te sneu, maar tegelijkertijd te grappig voor woorden vinden ze bij Dumpert. Volgens de redactie staat het amateurvoetbal bol van dit soort lachwekkende voorvallen. Beter bekend als wedstrijdvervalsing of matchfixing. De eerste stap in de sponsordeal wordt daarom 'Dumpert zegt Doei', een Oscar-achtig event met de lulligste omkoopacties van het voetbalseizoen 2016/'17. Personen of teams strijden daarin binnen de volgende categorieën:
 

  • Da’s mooi kudt (meest doorzichtige omkopingszaak)
  • Fockfockfock (nooit gedacht tegen de lamp te lopen)
  • KNVB zegt doei (feestelijke uitzwaai-actie van clubs en personen die door de tuchtcommissie van het amateurvoetbal voor hun leven worden uitgesloten)
  • Klassiekerts (Dit geloof je niet zo dom, maar toch gebeurt het)

Cash, bier en bitterballen als tegenprestatie.

Dumpert zegt Doei zal ook te zien zijn op een van de RTL-zenders (bijna zeker). Vorig jaar deed de nieuwsredactie van het mediabedrijf namelijk onderzoek naar omkoping in het amateurvoetbal in Nederland. Na een rondgang onder 428 clubs bleken 120 clubs bekend te zijn met manipulatie. Met name aan het eind van het seizoen worden er akkoordjes gesloten om degradatie te voorkomen of promotie te bevorderen. Cash, bier en bitterballen vormen de tegenprestatie.

De politiek vraagt om actie in de bestrijding van matchfixing. De KNVB ook.

In de zomer van 2015 leidde het RTL Nieuws-onderzoek zelfs tot Kamervragen. Zo wilden de PvdA en CDA weten 'welke strafrechtelijke en/of tuchtrechtelijke instrumenten, reglementen of codes er bestaan om matchfixing te bestrijden?' De politiek vraagt om actie. Datzelfde geldt voor de KNVB.

Sjoemelzaakjes

Sjoemelzaakjes, op welk niveau of in welke klasse dan ook, worden direct gevolgd door onze tuchtcommissie. Geholpen door de sociale media weet de KNVB dan ook steeds meer zaken aan het licht te brengen en te bestraffen. Want wie vals speelt, wordt uitgesloten van de voetbalvelden of gaat vanaf aankomend seizoen viraal via Dumpert.

Iemand een biertje?

Laatste nieuws