Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Bestuurlijke maatregel: bescherming scheidsrechters

Scheidsrechters moeten altijd veilig hun rol kunnen uitoefenen. Het bestuur amateurvoetbal kan daarom besluiten om wedstrijden van een team tijdelijk uit te stellen (meestal 14 dagen) als er sprake is geweest van geweld of ernstige misdragingen richting de scheidsrechter. Dit geldt voor spelers, trainers én publiek. 

Het doel is duidelijk: verenigingen bewust maken van hun verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige omgeving voor scheidsrechters – voor, tijdens en na de wedstrijd. Ook is de vereniging verantwoordelijk voor de orde op het sportpark. 

Tegelijkertijd willen we verenigingen die te maken krijgen met een incident ondersteunen bij het vinden van oplossingen. Dat doen we onder meer door: 

  • advies en begeleiding voor bestuurders, scheidsrechters en trainer/coaches; 
  • praktische handvatten om gesprekken binnen teams en met ouders/verzorgers te voeren. 

Waarom is dit nodig? 

Scheidsrechters zijn onmisbaar voor ons voetbal. Daarom zetten we alles op alles om hen te beschermen en te waarderen. Een veilige en respectvolle omgeving hoort daar vanzelfsprekend bij. We trekken een duidelijke grens: respectloos of gewelddadig gedrag richting scheidsrechters past niet binnen onze sport.  

De verklaring van de scheidsrechter is voldoende om deze bestuurlijke maatregel op te leggen. Naast de bestuurlijke maatregel wordt het incident ook altijd door de onafhankelijke aanklager (tucht) onderzocht.  

Meer informatie is te vinden in het Handboek Competitiezaken 2025/'26 (1.2 Ordemaatregelen lid 03: Veiligheid spelers en scheidsrechters) en in het Reglement Wedstrijden Amateurvoetbal (artikel 15 lid 5).

Veelgestelde vragen

 

1. Wat gebeurt er met de wedstrijden die uit het programma worden gehaald?

Als het mogelijk is, worden deze na de bezinningsperiode weer ingepland door de competitieplanner.

 

2. Waarom past de KNVB geen hoor en wederhoor toe?

Het aantal incidenten waarbij wangedrag wordt getoond, loopt steeds verder op. Wat betreft de KNVB is de grens bereikt. Daarom wordt heel streng opgetreden tegen teams, waarvan een of meer spelers (of trainers en/of publiek) zich schuldig maken aan fysiek of verbaal geweld in de richting van de scheidsrechter. Voor deze bestuurlijke maatregel is de verklaring van de scheidsrechter zelf, of andere duidelijke signalen van verbaal of fysiek geweld richting scheidsrechters en assistent-scheidsrechters, voldoende. Deze maatregel is bedoeld om de bewustwording te creëren dat geweld tegen officials absoluut niet getolereerd wordt. De daadwerkelijke inhoudelijke waarheidsvinding wordt gedaan door de tuchtrechtelijke organen van de KNVB, waar hoor en wederhoor wordt toegepast. 

 

3. Als we een bestuurlijke maatregel bij verbaal en/of fysiek geweld tegen scheidsrechters en/of assistent-scheidsrechters krijgen, zijn we dan per definitie schuldig?

Nee, maar de eerste signalen die wij hebben ontvangen zijn dan van dien aard dat er een sterk vermoeden is van verbaal en/of fysiek geweld richting de official(s). De inhoudelijke beoordeling van het incident laten we over de aanklager amateurvoetbal. Die doet aan de hand van alle verklaringen een uitspraak over de mate van schuld.

 

4. Wat is het verschil tussen tucht en deze bestuurlijke maatregelen?

Een bestuurlijke maatregel is bedoeld om de vereniging of het team bewust te maken van het ongewenste gedrag. Ook is de bedoeling dat de vereniging maatregelen neemt om dit gedrag in de toekomst te voorkomen. Een tuchtrechtelijke maatregel en/of sanctie wordt genomen op basis van de daadwerkelijke feiten, gegeven verklaringen en bewijsbare overtredingen van het reglement.