Column Jan Dirk v/d Zee: Digitale revolutie bij de KNVB

Jabadabadabadoe…... Ik besloot het filmpje dat ik had klaarstaan met de Amerikaanse tekenfilmfiguren uit het steentijdperk toch maar niet te draaien op mijn allereerste KNVB Voorzitterscongres. Tikkeltje te melig. Zonder Fred Flintstone en zijn stenen trapwagen zou mijn boodschap ook duidelijk worden.

In de zomer van 2015, toen ik bij de KNVB binnenkwam, was er weliswaar digitale beweging te bespeuren bij de bond, maar de buitenwacht vond dat dit ging met de snelheid van het bierelftal dat op een snikhete zomerdag een aanval moest opzetten. Voor hun gevoel bleven we vertrouwen op vuistdikke handboeken, papieren rapporten en stapeltjes formulieren.

Nieuwe apps

Zaken die niet direct van doen hebben met het plezier in het voetbalspel, willen we zo makkelijk mogelijk maken

Deze manier van werken hebben we tijdens het afgelopen weekend definitief van het bondsterrein weggetikt met de introductie van twee nieuwe apps: de ‘Wedstrijdzakenapp’ en de ‘Voetbal.nl-app’. De eerstgenoemde digitaliseert alle data rondom wedstrijden en maakt plastic spelerspasjes en papieren wedstrijdformulieren overbodig. De laatstgenoemde verschaft iedere amateurvoetballer toegang tot het laatste nieuws van de vereniging en bezorgt hem of haar updates van het team. 

Om deze digitale operatie in goede banen te leiden werd dit weekend KNVB Assist Contact in de lucht geholpen. Dat is een servicedesk met medewerkers, die de potentieel 1,4 miljoen gebruikers helpt bij de diensten van de apps. Weinig dingen zijn namelijk zo frustrerend als techniek die niet voor, maar tegen je werkt. Op dat soort momenten wil je zo snel mogelijk iemand aan de lijn krijgen om je verder te helpen.

Zo makkelijk mogelijk

In het voetbal draait het de komende jaren om de persoonlijke beleving

Dat is ook de essentie van de nieuws apps: zaken die niet direct van doen hebben met het plezier in het voetbalspel, willen we zo makkelijk mogelijk maken. Voorbeelden bij die aanpak, zijn bedrijven zoals Amazon of Coolblue. Zij worden constant gedreven door de vraag hoe ze het nog leuker, sneller en beter kunnen organiseren voor hun klanten. Dat willen wij ook. 

In het voetbal draait het de komende jaren om de persoonlijke beleving. Daarom zijn we zo blij met de nieuwe sponsorovereenkomst met KPN die we vorige week konden aankondigen. KPN zal het totale voetbal ondersteunen met onder meer nieuwe diensten in het amateurvoetbal, waarmee we leden en fans op een hartveroverende manier bereiken. Eerder meldden we al de komst van ‘Voetbal.TV’. Dit is een online omgeving waarbinnen slimme cameraregistratiesystemen bij honderden amateurvoetbalclubs hun beelden doorsturen van wedstrijden en trainingen. Iedere speler kan zichzelf zo terugzien op film en opa’s en oma’s kunnen de wedstrijden van hun kleinkinderen zien wanneer ze ver weg wonen. 

Stappen maken

Zoveel stappen als we hebben gemaakt in de digitale ontwikkeling van het amateurvoetbal, zoveel moet er nog gebeuren op het gebied van de individuele behoeftes van voetballers. Daar waar we nu in de voorhoede spelen van de digitalisering, zullen we veel snellere stappen moeten maken met een nieuw voetbalaanbod en andere competitievormen.

Durven we te vernieuwen in het reguliere competitieaanbod?

Dat wordt ook één van de belangrijk boodschappen tijdens het KNVB Voorzitterscongres. Hoe gaan we meer maatwerk leveren voor specifieke groepen voetballers? Durven we te vernieuwen in het reguliere competitieaanbod? Welke ideeën hebben we om het spel aantrekkelijker te maken? Bestaan er mogelijkheden waarmee we jongens in de leeftijd van vijftien tot en met achttien jaar kunnen bereiken? Want daar staan we op dit moment als een soort Fred Flintstone op een dichtgeslagen deur te roffelen. 

Columns Jan Dirk v/d ZeeBekijk hier de eerder gepubliceerde columns van Jan Dirk van der Zee.


Terug naar boven