Medische begeleiding 

Onder jeugdspelers komt ernstig letsel nauwelijks voor. Wel worden bij Onder 13 in de groeispurt spieren en pezen minder soepel en ligt overbelasting op de loer. Neem blessures dus serieus. 

Aanwezigheid en warming-up

Het is goed de training van junioren te beginnen met een rustige warming-up zonder bal

Combineer het nuttige met het aangename. Voed je spelers zo op dat ze een uur voor aanvang van de wedstrijd aanwezig zijn. Ze kleden zich om en douchen zich na afloop op de club. Dat is bevorderlijk voor de sporthygiëne, de teamgeest en het schept veel momenten voor jou als trainer om het team te motiveren en te beïnvloeden.

Het is goed de training van junioren te beginnen met een rustige warming-up zonder bal. Gebruik hiervoor dezelfde vormen als tijdens de training. Hun spieren kunnen extra doorbloeding goed gebruiken. Een te explosieve start kan blessures in de hand werken. Al met al helpen loopvormen de gehele groep vooral om in de sfeer van de training te komen. Daarna volgt net als bij de pupillen de warming-up met bal.

De juiste schoenen

Goed schoeisel is belangrijk bij het voorkomen van blessures. Let goed op de volgende punten:

  • Pas en koop nieuwe schoenen overdag, dan zijn de voeten uitgezet.
  • De zool moet buigzaam zijn, maar niet te slap.
  • Kies niet te lange noppen op een harde ondergrond, dat leidt tot minder stabiliteit en enkelverstuikingen. Op een glad, zacht veld, zijn langere noppen aan te raden, omdat kleinere noppen kunnen leiden tot wegglijden en verrekkingsblessures.
  • Leer heeft de voorkeur omdat dit beter vocht opneemt en doorlaat.
  • Loop schoenen eerst in tijdens de training. Droog ze op tijd, verwijder vuilresten, vet ze in. Veel schoenen zijn tegenwoordig niet van leer maar van plastic. Het natmaken van nieuwe schoenen om deze snel naar je voeten te laten staan, heeft geen zin. 

Keepers

Keepershandschoenen bevorderen de grip op de bal en bieden bescherming. Speel je nog niet met een vaste keeper? Zorg ervoor dat er altijd een paar handschoenen beschikbaar zijn. Trui en broek beschermen ellebogen en heupen van de keeper bij het vallen. Scheenbeschermers voorkomen heel veel blessures en worden ook tijdens de training gedragen. Ze moeten ook de achillespezen goed afdekken.

Kleding

Als de bloedsomloop wordt belemmerd, stoort dit het bewegen. Het is aan te raden hier rekening mee te houden bij de kledingkeuze:

  • Kies voor kleding die lekker zit en vaak kan worden gewassen.
  • Strak elastiek knelt af en veroorzaakt spierkramp.
  • Te grote shirts, trainingshesjes voor volwassenen en openhangende jacks vergroten de kans op struikelpartijen. 
  • Pas kleding aan de weersomstandigheden aan. Zorg ervoor dat spelers bij strenge kou een trainingspak, handschoenen en een muts dragen. Het is niet stoer om bij min vier graden in een korte broek te trainen.
  • Knip teennagels regelmatig, zo voorkom je ingegroeide, gescheurde of blauwe nagels. Korte nagels geven ook een beter balgevoel.
  • Draag badslippers, die voorkomen dat spelers in de kleedkamer schimmels oplopen en dat ze in iets scherps stappen. 

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.