Intrinsieke motivatie, de basis om met plezier te (blijven) voetballen

Elke voetballer begint met voetballen om dat hij of zij dit ‘leuk’ vindt. Om te bevorderen dat voetballers met plezier (blijven) voetballen en gedreven zijn om zich te ontwikkelen is het van groot belang om de intrinsieke motivatie blijvend te stimuleren. Dit kun je doen door te voldoen aan de drie psychologische basisbehoeften die gelden voor ieder mens en dus ook voor jouw jeugdspelers. Dit zijn de behoeften aan: autonomie, relatie en gevoel van competitie. Deze behoeften kun je als trainer op allerlei manier stimuleren. Hieronder wordt dit onderwerp toegelicht.

Behoefte aan autonomie

Er is sprake van autonomie wanneer de jeugdspeler het gevoel heeft eigen keuzes te kunnen maken en daarbij gewaardeerd en serieus genomen wordt. Een voorbeeld hiervan is dat je de spelers zelf laat kiezen met wie ze samen werken of dat ze bijvoorbeeld mee bepalen hoe oefeningen makkelijker of moeilijker gemaakt kunnen worden.

Behoefte aan een gevoel van competentie

Hiermee wordt bedoeld dat de spelers effectief bezig met het behalen van hun eigen doelen en daarin een bepaalde mate van bekwaamheid en succes ervaren. Hierdoor ontstaat er een bepaalde ‘drive’ om zich voortdurend te verbeteren, te ontwikkelen en oplossingen te bedenken. De kunst voor jou als trainer is jouw begeleiding en voetbalvormen zo te kiezen en te organiseren dat deze goed aansluiten bij de doelen van de spelers om zo ‘samen’ dit gevoel van competentie te stimuleren.

De behoefte aan relatie (of betrokkenheid)

De derde behoefte is die van verbondenheid met andere mensen. Spelers hebben behoefte aan betekenisvolle en warme relaties. De relaties met medespelers en de trainer-coach zijn hierin het meest van belang. Door aanwezig en beschikbaar te zijn en bovendien open en eerlijk te communiceren leg je een fundament voor een betekenisvolle relatie. Spelers zullen meer ondersteuning ervaren op het moment dat de relatie warm, hartelijk en vriendelijk is.

Deze drie behoeften staan niet op zichzelf, maar hangen heel nauw met elkaar samen. Het is dan ook te makkelijk te stellen dat een trainer/coach de intrinsieke motivatie voedt door simpelweg stuk voor stuk in deze behoeften te voorzien. Het gaat er vooral om dat er behoefte-ondersteunend gecoacht wordt, met andere woorden dus weten waar de behoeften van jouw spelers zitten en hierop begeleiden. Er is altijd sprake van een bepaalde samenhang tussen de verschillende behoeften. Onderstaand artikel helpt je bij het inzetten van vier kwaliteiten die de behoefte aan de drie basisbehoeften stimuleren.

Vier kwaliteiten van de succesvolle trainer-coach Met deze vier kwaliteiten weet je spelers aan je te binden en zorg je dat de voetballers zich met veel plezier optimaal kunnen ontwikkelen.

 


Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.