'24 uur hacken voor een beter milieu' levert interessante inzichten op  

KNVB Media
KNVB Media
5 februari, 10:28
1:01

Dertien teams deden mee aan de 24-uurs hackathon. - Foto: KNVB Media

Onder de noemer '24 uur hacken voor een beter milieu' gingen zaterdag 2 en zondag 3 februari op de KNVB Campus dertien teams van creatievelingen, programmeurs en hackers op zoek naar producten en oplossingen die leiden tot CO2-reductie op het gebied van mobiliteit.

En dat is hard nodig, want wekelijks gaan honderdduizenden voetballers, trainers, scheidsrechters en supporters op pad voor het voetbal. Veel reisverkeer dat zorgt voor vervuilende CO2-uitstoot. Om die uitstoot in de toekomst te verminderen hebben de KNVB en ENGIE de handen ineen geslagen en het mobiliteitsprogramma GO opgezet. De 24-uurs hackathon van afgelopen weekend was een eerste stap hierin.

Specifieke briefing

Na de aftrap zaterdagochtend om 10.00 uur kregen de dertien teams in drie verschillende categorieën een specifieke briefing door de juryvoorzitters. Bij de categorie speelschema keken de deelnemers naar de mogelijkheden om de competitie anders in te delen en zo tot een CO2-besparing te komen. Bij het amateurvoetbal en het Nederlands elftal werd er nagedacht over campagnes of concepten die de CO2-uitstoot in de toekomst zou kunnen verminderen.

Ook voor een slaapplek was gezorgd in de vorm van een duurzame kartonnen tent in de sporthal, maar menigeen maakte daarvan geen gebruik en ging 24 uur achter elkaar door.

Enthousiast gingen de teams aan de slag onder toeziend oog van dagvoorzitter Koen Schobbers en de verschillende jury’s per categorie. Tijdens de 24 uur werden de deelnemers volledig verzorgd. Niet alleen kregen zij ontbijt, lunch en diner op de KNVB Campus, maar ook konden ze onder andere gebruikmaken van een massage van een sportmasseur, de fitnesmogelijkheden in het Sportmedisch Centrum of een walk ’n talk door de bossen van Zeist.

24 uur door

Ook voor een slaapplek was gezorgd in de vorm van een duurzame kartonnen tent in de sporthal, maar menigeen maakte daarvan geen gebruik en ging 24 uur achter elkaar door. Het resultaat werd zondagmorgen aan de eigen jury gepresenteerd, waarna er per categorie één winnaar werd bekendgemaakt op het Oranjeplein in de KNVB Campus. In de categorie speelschema wonnen Steve Thijssen, Gudule Martens en Paul Kemper met hun idee om het competitiespeelschema in te delen op basis van de bestaande infrastructuur van het openbaar vervoer.

Om die uitstoot in de toekomst te verminderen hebben de KNVB en ENGIE de handen ineen geslagen en het mobiliteitsprogramma GO opgezet. De 24-uurs hackathon van afgelopen weekend was een eerste stap hierin.

In de categorie amateurvoetbal gingen Gerdien de Jong en Joep van Gelder er met de eerste prijs vandoor. Hun idee voor een bewustwordingscampagne gericht op het efficiënter reizen naar de clubs kon op veel steun rekenen bij de jury. In de categorie Nederlands elftal(len) tot slot werd het idee van Janneke Janssen, Kiki Gerritsen, Andrew Voronov, Wesley van Lee en Lennard de Vries gekozen tot winnaar. Zij kwamen met het idee om de meest optimale afstand te berekenen tussen de accommodaties om zo het aantal kilometers te minimaliseren.

Vervolg

De KNVB en ENGIE gaan samen met de nieuwe partners binnen het GO-programma bepalen hoe de bedachte ideeën verder uitgewerkt worden om dit vervolgens daadwerkelijk uit te voeren.

GO

Meer informatie over het mobiliteitsprogramma GO? Mail naar onderstaand adres!

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven