Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Nederlandse evenementensector sluit zich aan bij Belgische ‘Sound of Silence’

KNVB Media
KNVB Media
17 augustus 2020, 15:42

De Nederlandse evenementensector sluit zich aan bij het Belgische initiatief 'Sound of Silence' - Foto: KNVB Media

De Nederlandse evenementensector, die sinds de uitbraak van het coronavirus half maart, samenwerkt in de Alliantie van Evenementenbouwers, heeft zich aangesloten bij het Belgische initiatief dat op 10 augustus werd gelanceerd.

'Sound of Silence' werd die dag gepresenteerd onder de noemer 'Doorbreek de stilte, geef ons de kans om actie te ondernemen'. De situatie in beide landen is vergelijkbaar, het is 5 over 12 voor veel bedrijven in de evenementensector.

De Alliantie van Evenementenbouwers, waarbij de KNVB is aangesloten, is een brede vertegenwoordiging van de totale sector van sport, cultuur en entertainment: van freelancers tot toeleveranciers, van theaters tot concertzalen, van organisatoren en theaterproducenten tot sportbonden. De gehele branche vertegenwoordigt in Nederland 100.000 banen en 7.4 miljard euro omzet.

Aandacht

De alliantie vraagt aandacht voor het belang van sport, cultuur en entertainment in onze samenleving. Er wordt met overheden lokaal en nationaal op constructieve wijze overlegd en gefocust op wat er allemaal, onder voorwaarden, weer WEL mogelijk is, maar de huidige 1,5 meter oplossingen bieden geen serieuze kansen voor de branche. Financiële steun na 1 oktober, waarmee de branche de winter door kan komen is daarom essentieel.

Jolanda Jansen, directeur van Rotterdam Ahoy, en woordvoerder namens de alliantie: “De focus binnen de alliantie ligt momenteel op twee punten: 1. De zogenaamde ‘Fieldlab Evenementen’; samen met de overheid ontwikkelen we bewijslast voor een veilige en betrouwbare aanpak binnen de evenementensector. 2. Financiële steun als overbrugging tot we weer kunnen en mogen binnen de branche. Dat laatste is essentieel als we willen dat deze sector blijft bestaan.”

Het initiatief

De Nederlandse alliantie heeft besloten zich aan te sluiten bij haar zuiderburen. Jansen: “Het coronavirus en de impact ervan zijn landgrensoverschrijdend. In Nederland ontstaan ook veel initiatieven en ook bij ons voelen we druk toenemen om in actie te komen. Je kunt het wiel opnieuw uitvinden maar samenwerking is juist wat we met de alliantie willen; de Lage Landen trekken samen op”. Het initiatief is in eerste instantie vooral een online middel. De oproep in het initiatief is om een oranje kruis over je social media profielfoto te plaatsen, met daarop de tekst  'sound of silence' - niet toevallig de noodkreet 'SOS'. De sector luidt de noodklok, er is nog geen enkel perspectief.  

Sluit je aan!

De Alliantie van Evenementenbouwers doet een oproep aan iedereen die de evenementensector een warm hart toedraagt, het initiatief te ondersteunen.

Sound of Silence Sound of Silence Meer informatie over de campagne Sound of Silence


  • Tags:

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen