Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Eurojackpot Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Naast het georganiseerde voetballen in verenigingsverband kennen we in Nederland ook allerlei commerciële initiatieven, gemakshalve geschaard onder de naam ‘voetbalscholen’. In de regel kunnen hier extra trainingen tegen extra betalingen worden afgenomen. Er zijn de laatste jaren steeds meer voetbalscholen gekomen in Nederland. Zo bleek al eerder uit cijfers van de NOS dat het aantal voetbalscholen tussen januari 2013 en juli 2018 bijna is verdrievoudigd, van 58 naar 155. Dit aantal is sindsdien verder toegenomen.
De opkomst van voetbalscholen is een voorbeeld van de economisering van de sport en van de individualisering van de maatschappij als geheel. Dit kan de vier functies van verenigingen onder druk zetten, te weten: het beschikbaar stellen van accommodaties, het organiseren van competities, het aanbieden van trainingen en het creëren van gelegenheden voor ontmoeting en gezelschap.
Deze maatschappelijke ontwikkelingen leiden onder andere tot een toenemende tijdsdruk onder sporters. Dit is één van de redenen dat commerciële sportaanbieders, waarbij individueel activiteiten kunnen worden ontplooid, aan terrein winnen.
Verder zijn commerciële sportaanbieders nadrukkelijk ingericht om vanuit een meer bedrijfsmatige aanpak in te spelen op de wensen van de consumenten. We leven in een wereld waarin de consument op zoek is naar de maakbaarheid van succes en ontwikkeling op relatief korte termijn. Aanbieder en consument vinden elkaar zo ook binnen het voetbalontwikkelingsdomein, ook al is succes niet altijd maakbaar. Ieder kind kan zich met plezier ontwikkelen als voetballer, maar die ontwikkeling is meestal grillig en onvoorspelbaar.
De laatste jaren zien we steeds meer voetbalscholen bij verenigingen. Dat levert een win-winsituatie op voor zowel de leden als de vereniging: enerzijds door aan te sluiten op de vraag naar extra activiteiten, anderzijds doordat de mogelijke opbrengsten voor deze extra activiteiten terugvloeien naar de vereniging.