Column Jan Dirk v/d Zee: Het ei van Columbus?

Voetbalbestuurders vragen mij regelmatig naar het ei van Columbus, als ze vat proberen te krijgen op dalende ledenaantallen en een groeiend tekort aan vrijwilligers. De beste tip die ik in dat opzicht kan geven, is simpel: bekijk de back to basics-filmpjes op de KNVB-site van organisatiedeskundige Berend Rubingh. Daarin wordt eenvoudig uitgelegd wat je als club moet doen om de weg naar boven te vinden.

Kortgezegd luidt zijn advies als volgt:

  1. Verandering komt nooit van het bestuur zelf, maar van de leden.
  2. Doe niet aan symptoombestrijding, maar ga voor een fundamentele verandering.
  3. Dat proces begint bij het maken van keuzes: Wat voor een soort vereniging willen we zijn? Welke koers gaan we varen? Hoe kunnen leden meedoen en op welke wijze zorgen we voor verbinding?
  4. De antwoorden hierop ga je niet vinden in de bestuurskamer, maar in vele ontmoetingen en gesprekken met alle leden van de vereniging.
  5. Zo kom je tot het doel waar iedereen voor wil gaan en de schouders onder kan zetten. Dat is de kracht van verenigen.
  6. Daarna blijf je als bestuur contacten leggen, gesprekjes aanknopen, waardering uitspreken, begrip tonen, positiviteit uitstralen, dingen groot maken die goed gaan en je richten op het samenzijn binnen de club.
  7. Hierdoor voelen mensen dat ze erbij horen en maak je optimaal gebruik van het talent van ieder individueel lid. Een krachtiger organisatie bestaat niet.

Nadat het bestuur van VV Haarsteeg naar de back to basics-filmpjes had gekeken, besloten ze dat het anders moest

Volgens mijn collega Sjors Brouwer nemen per jaar zo’n 250 clubs contact op met de KNVB om een nieuwe weg in te slaan. Vaak is de aanleiding een zeurderige en negatieve sfeer op de club. Dat gold ook voor de Brabantse voetbalvereniging VV Haarsteeg. Nadat het bestuur naar de back to basics-filmpjes had gekeken, besloten ze dat het anders moest. Ze gingen in gesprek met alle mensen binnen de vereniging en kwamen tot een nieuwe visie en missie voor de club. De eerste stappen van de verandering zijn ingezet.  De sfeer is positief verbeterd.

Back to BasicsOndersteunende video's ter inspiratie voor verenigingsbestuurders die werken aan hun vereniging.

vv Berkum

Een club die al sinds 2004 een eigen spoort volgt, is vv Berkum uit Zwolle. De vereniging groeide sinds 2006 van 600 naar ongeveer 1.100 leden en het aantal actieve vrijwilligers is 570. Nieuwe mensen worden geworven op een manier die rekening houdt met hun persoonlijke motieven en wensen. Er is zelfs een eigen marktplaats voor allerhande klussen.

Op maandagochtend gaat de kantine open voor gepensioneerde buurtbewoners. Na het drinken van een kop koffie verdelen ze het lichte en zware werk. De accommodatie van vv Berkum ligt er daardoor bij om door een ringetje te halen. Verder heeft de club geen hoofdsponsor (iedere geldschieter betaalt een gelijk deel) en de verantwoordelijkheden binnen de vereniging zijn belegd bij commissies met een verregaand mandaat.

Vv Berkum is een documentaire waard.

Columns Jan Dirk v/d ZeeBekijk hier de eerder gepubliceerde columns van Jan Dirk van der Zee.


Terug naar boven