Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Eurojackpot Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Foto: KNVB Media
Veel vrijwilligers voelen zich niet altijd gezien. Uit nieuw onderzoek van Motivaction blijkt dat slechts 58% zich regelmatig gewaardeerd voelt, terwijl bijna 80% van de Nederlanders aangeeft vrijwilligers vaker te willen bedanken. Om hier verandering in te brengen, lanceren de KNVB en Heineken het initiatief ‘Rondje Waardering’: een seizoenlange ode om vrijwilligers de erkenning te geven die ze verdienen.
Vrijwilligers zijn de ruggengraat van het Nederlandse amateurvoetbal. Van scheidsrechters tot barvrijwilligers en van terreinverzorgers tot jeugdtrainers: ruim 400.000 vrijwilligers zetten zich wekelijks in voor hun club. Zonder hen zouden er geen wedstrijden, trainingen of levendige kantines zijn. Sterker nog: in Nederland draaien sportverenigingen én hun kantines grotendeels op vrijwilligers.
Met het initiatief Rondje Waardering slaan de KNVB en Heineken dit voetbalseizoen de handen ineen om vrijwilligers de erkenning te geven die ze verdienen. Dat gebeurt daar waar het verenigingsleven samenkomt: in de kantine, langs de lijn en op het veld. In de kantine liggen er speciale bierviltjes waar clubleden hun ‘dankjewel’ direct kunnen opschrijven. Zo wordt het niet alleen makkelijker om waardering uit te spreken, maar ook vanzelfsprekender. Daarnaast kunnen leden hun vrijwilliger(s) nomineren voor een extra blijk van waardering. Genomineerden maken kans op unieke voetbalervaringen tijdens de KNVB Bekerfinale.
— Foto:
Ook worden er door het hele land persoonlijke verhalen verzameld en gedeeld van mensen die impact maken in hun rol als vrijwilliger bij de club. Op deze manier wil de campagne een blijvende gedragsverandering stimuleren: vaker stilstaan bij het belang van vrijwilligers en ze actief bedanken. Daarnaast worden er trainingen georganiseerd voor barvrijwilligers, zodat zij niet alleen het perfecte biertje tappen, maar ook verantwoord alcohol schenken in de sportkantine.
Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal: “Vrijwilligers zijn de ruggengraat van ons amateur voetballandschap. Zij zijn de motor die ons unieke verenigingsleven draaiende houdt. Hun bijdrage, hoe groot of klein ook, maakt hét verschil. Zoals vrijwilligers zelf aangeven kan een simpel ‘dankjewel’ al bepalend zijn voor hun motivatie en plezier. Mijn oproep is om dat simpele gebaar met elkaar nog vaker te maken. Wij zijn als KNVB enorm trots op onze vrijwilligers en dat kunnen we niet vaak genoeg benadrukken.”
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat bijna de helft van de vrijwilligers zich structureel ondergewaardeerd voelt. Tegelijkertijd geeft 62% van de Nederlanders aan complimenten vaak voor zich te houden, meestal omdat het juiste moment ontbreekt of men niet goed weet hoe waardering uit te spreken. Vrijwilligers zelf onderschrijven die behoefte: drie kwart (74%) vindt dat ‘niet-vrijwilligers’ vaker gewoon eens ‘dankjewel’ zouden mogen zeggen. De waardering is er dus wel, maar bereikt de vrijwilliger vaak niet. Het resultaat: een gevoel van onderwaardering, terwijl een klein gebaar dit al kan doorbreken.
Nederland is kampioen van het verenigingsleven: bijna iedereen heeft een voetbalclub op fietsafstand. Voor de meeste Nederlanders is de sportkantine onmisbaar: dé plek waar spelers, supporters en vrijwilligers samenkomen. Met Rondje Waardering willen KNVB en Heineken benadrukken dat dit sociale cement alleen blijft bestaan dankzij de inzet van vrijwilligers – en dat een simpel bedankje al het verschil kan maken.
“De sportkantine is voor veel Nederlanders wat de huiskamer thuis is: een plek waar je samenkomt, verhalen deelt en je verbonden voelt," zegt Pieter Vissers, Horeca Directeur Heineken Nederland. “We zien steeds vaker dat clubs moeite hebben om de vrijwillige bardiensten in te vullen, maar het is juist belangrijk om deze sociale brugfunctie te behouden. Daarom is het essentieel dat we samen met de KNVB aandacht vragen voor de mensen die dit mogelijk maken, want zonder vrijwilligers geen kantine en zonder kantine geen clubcultuur.”
Nomineer nu!
Nomineer hier jouw voetbalvrijwilliger voor een Rondje Waardering!
Onderzoeksrapport Waardering Voetbalvrijwilligers
Bekijk hier het onderzoeksrapport.