Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Virgil van Dijk en Lieke Martens in de voetsporen van Edgar Davids

KNVB Media
KNVB Media
9 november, 10:33
0:51

Links Edgar Davids op de Delfste Poort, rechts zijn opvolgers Lieke Martens en Virgil van Dijk. - Foto: KNVB Media

In aanloop naar Euro 2000 sierde Edgar Davids de 150 meter hoge Delftse Poort in Rotterdam. Na 21 jaar heeft de inmiddels ex-international opvolging gekregen van de Oranjehelden van nu. En niet één, maar twee iconen kijken vanaf het kantoorgebouw uit over de havenstad. Naast OranjeLeeuwin Lieke Martens, pronkt ook de captain van het Nederlands elftal Virgil van Dijk. De uiting is gemaakt op initiatief van de KNVB, als dank voor 25 jaar samenwerking met Nike.

Lieke is heel enthousiast over deze enorme uiting: "Ik kan mij nog herinneren dat Davids op dit gebouw stond in de aanloop naar EURO 2000 in eigen land. Als klein meisje van 7 had ik destijds niet durven dromen daar ooit zelf op te staan. Dit maakt mij erg trots en laat daarnaast mooi zien welke rol het vrouwenvoetbal vandaag de dag inneemt!”

Samenwerking met Nike

Nike is op meerdere fronten nauw betrokken bij de KNVB en heeft in de afgelopen 25 jaar een grote rol gespeeld in de aantrekkingskracht van Oranje, zowel bij het mannen- als het vrouwenelftal. Het meest zichtbaar is vanzelfsprekend het shirt, dat niet voor niets wereldwijd geliefd is vanwege de kleur en het design. Hoogtepunt was onder andere de ontwikkeling van het eerste Oranjeshirt gemaakt voor vrouwen, met een betere pasvorm én waarbij de leeuw op de borst werd veranderd in een leeuwin.

De beeltenis van Lieke Martens en Virgil van Dijk op de Delftse Poort.

Jean Paul Decossaux, commercieel directeur KNVB: “In 25 jaar hebben we samen zoveel meegemaakt. Hoogtepunten en dieptepunten. In al die jaren was Nike niet alleen onze partner, maar ook een van onze meest trouwe supporters: daar zijn we hen dankbaar voor. Nike daagt ons uit en heeft als wereldwijd merk een belangrijke bijdrage geleverd aan het vernieuwende imago dat Oranje vandaag de dag heeft: geliefd door jong en oud, jongens en meisjes. We kijken uit naar nog veel meer jaren waarin we samen met het ijzersterke merk bouwen aan de ontwikkeling van Nederlands talent en topvoetbal.”

‘25 years and counting’

De uiting op de Delftse Poort maakt onderdeel uit van een campagne waarin de KNVB stilstaat bij de samenwerking met Nike. Om te laten wat Nike de afgelopen 25 jaar voor het Nederlands voetbal heeft betekent, heeft de KNVB onderstaande film laten ontwikkelen.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen