Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

‘Discriminatie = Kansloos’ breidt uit met online meldingen

KNVB Media
KNVB Media
1 uur geleden

Het doel van ‘Discriminatie = Kansloos’ is gedragsverandering. - Foto: KNVB Media

Na de aftrap in het voorjaar, gaat ‘Discriminatie = Kansloos’ vanaf 1 oktober verder. De campagne tegen racisme en discriminatie in het amateurvoetbal en betaald voetbal is uitgebreid met handelingsperspectieven voor online discriminatie.

Het doel van ‘Discriminatie = Kansloos’ is gedragsverandering. Dit door een heldere norm te vestigen en daarna uit te leggen hoe men in actie kan komen als die norm wordt overschreden. Elke situatie kan om een andere reactie vragen maar alleen niets doen is geen optie. Voor online discriminatie wordt men erop gewezen melding te doen bij Meld.OnlineDiscriminatie.nl (MOD). Na een melding beoordelen de juridisch medewerkers van MOD of de uiting strafbaar is. Als dat het geval is, dan verzoekt MOD de beheerder van de site of social mediaplatform om de uiting te verwijderen. Als daar geen gehoor aan wordt gegeven dan kan MOD bij groepsbelediging en discriminatie aangifte doen bij het OM, dat een strafrechtelijk onderzoek kan starten.

Handelingsperspectieven

De uitbreiding naar online sluit aan bij de eerdere boodschap van ‘Discriminatie = Kansloos’. Andere handelingsperspectieven waren vooral van toepassing op de stadions en de amateurvelden, zoals: ‘Spreek je teamgenoot erop aan’, ‘Vertel het een steward’, ‘We hebben er samen iets van gezegd’ en ‘Ik heb het doorgegeven op DiscriminatieMelder.nl’. Uit onderzoek blijkt dat 73% van de voetballiefhebbers het normaal vindt dat je iemand aanspreekt op discriminerend gedrag, maar uiteindelijk heeft slechts 42% een vorm van actie ondernomen toen ze daadwerkelijk getuige waren van een incident. Omstanders hebben op het moment zelf juist veel invloed op de dader en het slachtoffer.

Kracht van de meerderheid

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat bijna iedereen in het voetbal discriminatie onacceptabel vindt. De (potentiële) kracht van de meerderheid wordt onder meer met deze video overgebracht op het voetbalpubliek. Dit gebeurde tot nu toe middels 34 miljoen doelgerichte impressies via de reclameblokken op tv rondom voetbaluitzendingen en online mogelijkheden zoals social media en banners op websites en apps. Daarnaast bleek dat 84% van mening is dat clubs moeten laten weten dat er bij hen geen plaats is voor discriminatie. Hiervoor hebben bijna 800 clubs de norm ‘Discriminatie = Kansloos’ letterlijk gevestigd op het eigen terrein met bordjes, vlaggen of stoeptegels.

‘Discriminatie = Kansloos’ is onderdeel van ‘Ons Voetbal Is Van Iedereen’ (OVIVI), het gezamenlijke programma van de KNVB en Rijksoverheid om racisme en discriminatie in het voetbal te bestrijden. OVIVI ging in 2020 van start en telt 22 onderdelen, bovenop de toen al bestaande 'tools' zoals tuchtrecht, stadionverboden en het protocol voor discriminerende spreekkoren. Zo zijn met OVIVI onder meer de straffen voor discriminatie verhoogd, is er een trainingsaanbod voor clubs ontwikkeld en lopen er pilots met slimme technologie.

Ons Voetbal Is Van Iedereen Ons Voetbal Is Van Iedereen  

Discriminatie = Kansloos Discriminatie = Kansloos Verenigingen kunnen hier uitingen van Discriminatie = Kansloos bestellen.

Laatste artikelen