Bert van Oostveen: 'Voetbal is meer dan een sport'

KNVB Media
KNVB Media
3 februari 2015, 16:34

Foto: KNVB Media

“Het voetbalveld is de grootste ontmoetingsplaats van Nederland”, zei Bert van Oostveen tijdens het vierde Kenniscongres betaald voetbal 2015 op 22 januari. Daar kwamen 250 vertegenwoordigers van Nederlandse (prof- en Topklasse-verenigingen) en Belgische voetbalclubs bij elkaar voor een dag vol inspiratie en kennisdelen. Internationale sprekers namen er het woord, met verder een breed aanbod aan workshops op vele vakgebieden. Daarnaast werd het rapport ‘De Kracht van Voetbal’ gepresenteerd.

Samen sterker

Uit het onderzoek waarop ‘De Kracht van Voetbal’ is gebaseerd, blijkt dat voetbal een wezenlijke bijdrage levert aan de Nederlandse samenleving. Voetbal draagt namelijk 2,18 miljard euro af aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) en verbindt verschillende lagen van de maatschappij – jong en oud, arm en rijk, autochtonen en niet-Nederlanders – met elkaar. Mede daarom ontwikkelde PwC, in opdracht van de Eredivisie, stichting Meer dan Voetbal, de Jupiler League en de KNVB, een rekenmodule voor BVO’s om hun waarde voor de regio te achterhalen. Met andere woorden: het maximale resultaat halen uit de kracht van voetbal.

Kracht van voetbal benutten

“De kracht van voetbal kunnen wij samen benutten en waar mogelijk verder uitbouwen”, vertelde Van Oostveen op het congres. De directeur betaald voetbal verwees naar de zomer van 2014, toen Nederland derde werd op het WK en de enorme maatschappelijke kracht van voetbal zichtbaar werd. “Nederland kleurde letterlijk Oranje. Cafés en pleinen ontploften, kranten stonden vol, duizenden Nederlanders kwamen naar Brazilië en miljoenen mensen zaten met hun vrienden en familie voor de televisie. Wekenlang waren we één. Voetbal is meer dan een sport. Iedereen die betrokken is bij onze sport weet dat.”

Wat is het idee bij de kracht van voetbal?

Maar hoe brengen clubs de kracht van voetbal in de praktijk? Ferdi Claessen, die namens Feyenoord aanwezig was, legt het uit: “Feyenoord gaat langs bij scholen. Wij nemen dan bijvoorbeeld een gymles voor onze rekening, waarbij we de sportparticipatie bevorderen. We leggen namelijk uit hoe belangrijk sport, respect, samenwerken en gezonde voeding zijn.” Benieuwd naar wat andere clubs doen om de kracht van voetbal te optimaliseren? In het onderstaande filmpje ziet u onder meer waarmee Vitesse, RKC Waalwijk en FC Volendam zich bezighouden op het maatschappelijk vlak. Op het eind van het item ziet u overigens ook de winnaars van de Fan en Sponsor Awards, die werden uitgereikt door KNVB Expertise.

 

 

Bekijk meer informatie op de themapagina ‘De Kracht van Voetbal’

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.