Tekeningen brengen beleid Wippolder en Nieuwkoop tot leven

Ruud Scheper
KNVB Media
10 oktober, 15:29

De praatplaat van SV Nieuwkoop. - Foto: John Körver

Niet iedereen heeft zin om een beleidsplan van een paar kantjes door te lezen. Bij SV Wippolder en SV Nieuwkoop begrijpen ze dat best. En daarom bedachten ze iets anders om het beleid toch kenbaar te maken aan hun leden. Een zogenaamde praatplaat moet het beleid visueel en overzichtelijk maken.

Hij heeft een mooi plekje gekregen bij de entree van het sportpark. Marja de Roos, vrijwilligerscoördinator bij SV Nieuwkoop, is laaiend enthousiast. “Wij vinden de praatplaat heel gaaf geworden. Het beleid dat wij als vereniging in het beleidsplan hebben opgeschreven, is door tekenaar John Körver in één tekening gevangen. Het maakt direct duidelijk hoe we er in staan.”

Nieuw vrijwilligersbeleid

Het beleid dat wij als vereniging in het beleidsplan hebben opgeschreven is in één tekening gevangen

Sinds begin dit seizoen heeft de vereniging een nieuw vrijwilligersbeleid ingevoerd. Onder de slogan ‘Meer samen, samen meer’ worden de taken eerlijk verdeeld door iedereen in te roosteren met voetbalassist. “Je zou verwachten dat dat een hoop hakken in het zand zou opleveren. Maar nee. Eigenlijk hebben we nauwelijks reacties gehad. Mensen vinden het kennelijk wel prettig dat het nu duidelijk is. Iedereen wordt ingeroosterd en als ze zich registreren, kunnen ze daarbij hun voorkeur aangeven.”

De club heeft, zo blijkt duidelijk uit de praatplaat, bij de vrijwilligerstaken een onderscheid gemaakt tussen verenigingstaken, vrijwilligersfuncties en teamtaken. Met die laatste categorie – het wassen van de shirts of het vlaggen tijdens een wedstrijd - bemoeit het bestuur zich in het geheel niet. “Dat is iets wat de teams onderling regelen.”

Vaste en losse handjes

Onder de vrijwilligersfuncties vallen de werkzaamheden van de verschillende commissies binnen de club; de leden van de TC bijvoorbeeld, de kantinecommissie of het wedstrijdsecretariaat. “In een bedrijf zouden dat de vaste werknemers zijn”, verduidelijkt de vrijwilligerscoördinator. “De verenigingstaken zijn dan meer de losse handjes die op de zaterdag komen helpen; de mensen achter de bar, de schoonmakers, of de kantinemedewerker. Uit de tekening komt dat duidelijk naar voren. Die werkt daarbij ondersteunend en geeft wat ons betreft een positief beeld van ons beleid.”

De praatplaat van SV  Wippolder. Tekening: John Körver.

Ook bij SV Wippolder maken ze regelmatig gebruik van tekeningen om zaken op een aantrekkelijke manier te presenteren aan hun leden. “Tekenaar John Körver is een actieve vrijwilliger bij onze club”, vertelt hoofd jeugdopleiding Frank Stevens. “Onze ervaring is dat mensen geen zin hebben om lappen tekst door te nemen, maar dat zo’n tekening heel erg tot de verbeelding spreekt.”

Vrijwilligerstaken

Naar aanleiding van een aantal bijeenkomsten bij de club begin dit jaar, maakte Körver een tekening over de vrijwilligerstaken die er nodig zijn om een club draaiende te houden. Onder meer via WhatsApp en e-mail werd de tekening verspreid, maar ook kreeg hij een plekje in de hal van de kantine.

Je merkt dat het echt gaat leven als je het visueel maakt

Daardoor zien niet alleen de volwassenen, maar ook de kinderen de tekening. En dat sorteert effect, weet Stevens. “We hebben er al verschillende reacties op gehad. Mensen die zich spontaan aanmelden omdat ze de tekening hebben gezien en zeggen; ‘er moet echt veel bij de club gebeuren, ik wil daaraan graag mijn steentje bijdragen’. En een andere vrijwilliger kwam zich aanmelden omdat zijn zoontje de tekening had gezien, ernaar had gewezen en zei; ‘pap, welke taken doe jij?’.

Karikaturen

Niet iedere club heeft de luxe om te beschikken over een professionele tekenaar, dat weten ze bij Wippolder ook wel. “Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, maar ik zou iedere andere vereniging kunnen aanraden om ook wat met tekeningen te gaan doen. Bij ons hangen bijvoorbeeld ook karikaturen van de mensen die als aanspreekpunt fungeren binnen de club. Die worden inmiddels van die afbeeldingen herkend. Je merkt dat het echt gaat leven als je het visueel maakt. En dat was precies onze bedoeling.”

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.