‘De posters hebben we overal opgehangen’

Mathieu Hilgersom
KNVB Media
3 mei, 10:43

Volop blije gezichten tijdens de Vrienden- & Vriendinnendag van SV 's-Graveland. - Foto: SV 's-Graveland

SV ’s-Graveland organiseerde in 2018 na vier Vriendinnendagen voor het eerst een Vrienden- & Vriendinnendag. De club maakte daarvoor optimaal gebruik van de digitale toolkit van de KNVB en won ook nog eens de Oranje Experience. Uiteindelijk verwelkomde de club ongeveer 175 kinderen.

"Het evenement is de laatste jaren flink gegroeid", vertelt Anna Scholten namens de organisatie. "We begonnen in 2014 eenvoudig met een Vriendinnendag om meer meisjes voor de club te werven. Op een woensdagmiddag kwamen er zo’n 75 kinderen. We hadden het expres snel na het schoolvoetbal gepland, om kinderen die toch al enthousiast zijn warm te maken om lid te worden van de club."

Inmiddels is het evenement een stuk groter geworden. "Dit jaar waren er voor het eerst ook jongens welkom, want zij willen natuurlijk ook aan hun vriendjes laten zien hoe leuk voetbal is."

Digitale toolkit

Voor de promotie maakte de club gebruik van de digitale toolkit van de KNVB met onder andere de uitnodiging en wervingsposter. "De posters hebben we overal op de club opgehangen, maar ook in het dorp. Bijvoorbeeld bij de lokale supermarkt. Dit heeft zeker een positief effect gehad."

Het evenement bij SV 's-Graveland is de laatste jaren flink gegroeid.

Ook maakte SV ’s-Graveland volop gebruik van social media. "Op die manier hebben we veel ouders en kinderen kunnen bereiken. Ongeveer één derde deel van de kinderen was nog geen lid of speelde bij een andere vereniging en kwam mee met een vriendje of vriendinnetje. Deze dag was voor hen een ideale dag om kennis te maken met onze club."

Nieuwe leden

Een aantal kinderen dat dit jaar voor het eerst bij ons meedeed traint nu mee op de club

De ervaring leert dat het evenement ook daadwerkelijk nieuwe leden oplevert. "Op de dag zelf zorgen we dat alle informatie over de club klaarligt. Ook delen we een formulier met informatie uit. Vervolgens sturen we altijd nog een mail na. Het is leuk om te zien dat een aantal kinderen dat dit jaar voor het eerst bij ons meedeed op dit moment meetraint op de club."

Dit contact houden, is één van de tips die Scholten meegeeft. Ook raadt ze aan om te kiezen voor een goede spreiding van de leeftijdsgroepen. "De jongste kinderen speelden bij ons in gemengde groepen. Bij de oudere kinderen hielden we wel verschillende groepen voor jongens en meisjes aan. Voor de leeftijd van vijftien jaar en ouder organiseren we een ander evenement. Dit is een avond met onder andere ook eten en muziek. Dit slaat bij hen waarschijnlijk beter aan."

Ouders

Gedurende de Vrienden- & Vriendinnendag waren er veel ouders aanwezig.  "Daar hadden we ook wel een beetje op gerekend, omdat er natuurlijk veel kinderen waren die voor het eerst bij onze vereniging op bezoek waren. Je wilt als ouder dan ook weten waar je kind terecht komt. We hadden gezorgd voor extra kantinemedewerkers, zodat de ouders op deze vrijdagmiddag wat konden drinken en zelfs wat eten. Het gaf ons de gelegenheid om meer te vertellen over onze vereniging."

Omdat ouders wat bleven eten en drinken was er extra gelegenheid om te vertellen over de club.

Scholten is ook  blij met de winst van de Oranje Experience van de KNVB. "Dat sprak enorm aan. Het heeft veel extra kinderen naar de club getrokken. Op de dag zelf was er veel bekijks rondom de bus en iedereen wilde natuurlijk graag de beker van het EK zien. Het gaf het evenement een extra dimensie."

Informatie voor verenigingenOp deze pagina ondersteunt de KNVB verenigingen om wervingsactiviteiten te organiseren. Bekijk de mogelijkheden, maakt gebruik van de promotietool en meld jouw wervingsactiviteit aan.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven