Column Jan Dirk van der Zee: De crisis en het voetbal

KNVB Media
KNVB Media
26 mei, 15:15

Amateurvoetbal komt sterker en veelzijdiger uit de crisis - Foto: KNVB Media

Uit een recent gehouden enquête onder amateurvoetbalverenigingen is gebleken dat bijna 50 procent van de clubs tijdens de zomermaanden openblijft. Ze gaan onder meer trainingen geven en wedstrijden organiseren voor iedereen die niet op vakantie gaat en het voetbal in de afgelopen maanden heeft gemist.

Met dank aan de coronacrisis en de gedwongen voetbalstop, lijkt de liefde voor de sport en het verenigingsleven geen grenzen te kennen. Bij de KNVB merken we dat door de enorme aandacht die er is voor alles wat er wordt georganiseerd om de terugkeer op de velden zo goed mogelijk te laten verlopen. Webinars op onze website trekken hoge kijkersaantallen, de voetbalfittrainingen van Oranje zijn populair en in het hele land worden door vrijwilligers alternatieve clubactiviteiten opgezet.

KNVB Voetlab

het amateurvoetbal zal veel sterker en veelzijdiger uit de coronastilte tevoorschijn komen dan menigeen denkt

Voor mij is het een teken aan de wand dat het amateurvoetbal veel sterker en veelzijdiger uit de coronastilte tevoorschijn zal komen dan menigeen denkt. Zo versnelt de crisis veranderingen in de sport die al op gang waren gekomen. Eén van de bewijzen hiervoor wordt geleverd in de oude bestuurskamer van de verdwenen voetbalclub HFC Haarlem. De werkplek van KNVB Voetlab, een startup-studio van de KNVB, die alternatief voetbalaanbod uitdoktert. Tussen de foto’s van bekende ‘roodbroeken’ als Kick Smit, Gerrie Kleton, Abe van der Ban, Johnny Rep en Arthur Numan wordt gewerkt aan een nog groter succes van het voetbal.

KNVB Voetlab richt zich daarbij op de sporter zonder vereniging waarvoor het huidige KNVB- aanbod ontoereikend is. Denk alleen al aan de circa 150.000 voetballers die jaarlijks stoppen bij hun club, maar nog wel willen blijven sporten. Voor hen ontwikkelde KNVB Voetlab (onder meer) Kicksfit: 

Kicks Fit is een van de activiteiten van Voetlab.

Dat is fitness gebaseerd op voetbalplezier. Waarbij je in kleine groepen een voetbal-workout van 60-minuten kunt doen op een nabijgelegen veld van een voetbalvereniging. Ideaal voor vrouwen en mannen van 25 plus, die ooit het voetbal vaarwel hebben gezegd, omdat ze te druk zijn voor het lidmaatschap van een vereniging, maar wel fit willen blijven. De versoepeling van de maatregelen rond de coronavirus-uitbraak heeft ervoor gezorgd dat deze sportbeoefening explosief is gegroeid. Zo zeer zelfs, dat KNVB Voetlab versneld op zoek is naar nieuwe pilotclubs voor het Kicksfit-programma. Belangrijk om daarbij te vermelden is dat uiteindelijk het overgrote deel van de opbrengsten uit de Kicksfitabonnementen naar de clubs gaan. Het meest gekozen abonnement is 44,50 euro per maand (onbeperkt meetrainen) en levert op jaarbasis het dubbele op van een gemiddeld voetbalclublidmaatschap.

'Never let a good crisis go to waste'

Ook andere producten van Voetlab, zoals het recent gelanceerde Freule, een club voor meiden en vrouwen met liefde voor voetbal, die we online beginnen – komen sinds de versoepeling van de coronamaatregelen in een stroomversnelling. 

Freule Freule Lees hier meer over Freule.

Betekent dit dat ik dingen alleen maar zonnig inzie? Mij geen zorgen maak over de financiële uitdagingen in het amateurvoetbal? De afhankelijkheid voel van de overheid om de kantines weer te mogen openen, of publiek langs de lijn te verwelkomen? Natuurlijk, maar wat ik vooral zie is de kracht van voetbal om er in alle omstandigheden het beste van te maken en te blijven denken in kansen in plaats van tegentreffers. De hunkering naar de bal is onvoorstelbaar groot en het adagium van Sir Winston Churchill misschien wel toepasselijker dan ooit: ‘Never let a good crisis go to waste’.

Columns Jan Dirk van der Zee Columns Jan Dirk van der Zee Hier staan alle eerder gepubliceerde columns van Jan Dirk van der Zee gebundeld.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.