Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Kick-off: Programma Sports Tech Innovation Bridge to the US (STIB-US)

Wilt u uw technologie of innovatie introduceren in de Amerikaanse sportmarkt? Dan is STIB US uw kans. Dit programma ondersteunt Nederlandse (sport)tech-ondernemers met kennis, netwerken en gerichte activiteiten bij hun internationale groei. Sluit u aan bij de 3e editie van STIB US en schrijf u in voor de kick-offbijeenkomst.

Data

  • De STIB workshops vinden plaats van 20 november 2025 tot en met 6 februari 2026.
  • De afsluitende missie vindt plaats in maart/april 2026.

Wat is STIB‑US?

STIB‑US (Sports Tech Innovation Bridge to the US) is een 'US Business Readiness Program'. Met dit programma krijgen innovatieve Nederlandse bedrijven begeleiding bij hun marktverkenning en introductie in de sportmarkt van de Verenigde Staten.

Hoe het werkt: u volgt in 4 maanden een serie van vijf interactieve online workshops. De workshops helpen om uw product of dienst zo goed mogelijk neer te zetten in de Amerikaanse sportmarkt. Onder begeleiding van ervaren experts krijgt u inzicht in:

  • het Amerikaanse sportlandschap en de relevante stakeholders;
  • klantprofielen en consumentengedrag in de Amerikaanse sportsector;
  • branding, marketing en positioneringsstrategieën voor de VS.

Het programma wordt afgesloten met een pitchtraining en een pitchfinale. Hier presenteert u, voor een professionele jury, uw technologie of innovatie zoals u die aan een Amerikaanse klant of investeerder zou presenteren. De jury beoordeelt en kiest de bedrijven die het best voorbereid zijn op de Amerikaanse markt. Deze gekozen finalisten mogen deelnemen aan een economische missie naar de VS.

Tijdens deze missie maakt u kennis met het lokale sportecosysteem en bezoekt u belangrijke organisaties en sportlocaties. Ook bouwt u actief aan uw netwerk van mogelijke partners, klanten en andere stakeholders.

Voor wie?

We zoeken organisaties die:

  • gevestigd zijn in Nederland of de Nederlandse Caribische eilanden;
  • beschikken over een innovatieve (sport)technologie, of aanverwante industrie, dienst of product;
  • minstens een MVP (Minimum Viable Product) of prototype hebben, met validatie in de markt;
  • serieus de Amerikaanse markt op willen gaan, en zich willen verbinden in tijd en (financiële) middelen;
  • enthousiast en ambitieus zijn en actief willen deelnemen aan het volledige workshopprogramma.

Wat biedt STIB‑US u?

  • Workshops met Amerikaanse experts over markttoegang, consumentengedrag, trends en businessmodellen.
  • Een pitchfinale bij de KNVB Campus, waarbij u kans maakt op deelname aan de missie.
  • Winnaars van de pitchfinale ontvangen daarnaast nog individueel mentorschap, afgestemd op hun technologie of innovatie en ambities.
  • De mogelijkheid om mee te gaan op economische missie naar de VS. Op het programma staan bezoeken aan sportlocaties, kennismaking met lokale organisaties en matchmakingsessies met mogelijke partners.   

Tijdspad 

Het volledige programma (workshops inclusief economische missie) heeft een looptijd van 6 maanden: van november 2025 tot maart/april 2026. De pitchfinale vindt fysiek plaats op de KNVB Campus in Zeist. Het programma wordt afgesloten met een missie naar de Verenigde Staten in maart/april 2026. Deelname aan de STIB workshops is kosteloos. Aan de missie zijn wel kosten verbonden zoals reis- en verblijfskosten.

Let op: deelname aan STIB-US vraagt om actieve inzet en beschikbaarheid. Gezien het tijdsverschil met de Verenigde Staten kunnen enkele workshops later op de middag of in de avonduren plaatsvinden.  Alleen als u het volledige traject volgt en wordt gekozen in de pitchfinale, komt u in aanmerking voor de missie.

Inhoud programma

Bekijk het volledige programma hieronder. De sprekers voor workshops 2 tot en met 5 worden op een later moment bekendgemaakt.

Donderdag 20 november 2025

  • Workshop 1: Het versnipperde sportlandschap

Donderdag 4 december 2025

  • Workshop 2: Zakendoen in Amerika

Donderdag 11 december 2025

  • Workshop 3: De Amerikaanse sportconsument

Donderdag 8 januari 2026

  • Workshop 4: Marketingstrategieën

Donderdag 15 januari 2026

  • Workshop 5: Presenteren aan Amerikanen

Donderdag 5 februari 2026

  • Pitchfinale bij de KNVB-campus in Zeist

Workshop 1 (20 november 2025)

Wat is de beste markt om uw product of dienst in de VS te lanceren? Deze workshop gaat over de verschillende Amerikaanse sports leagues (van amateur, highschool, universiteit tot professional) en de bijbehorende businessmodellen, talentontwikkeling en markttoegang. 

Gasten:

  • Kelly Carney, Senior Associate Commissioner, Conference USA
  • Alson Wheeler, Senior Director of Marketing and Ticket Operations, Texas Legends
  • Ellis Lowe, Vice President of Revenue and Growth, Stack Sports

Workshop 2 (4 december 2025)

In deze workshop leert u hoe u succesvol zakendoet in de Verenigde Staten. We behandelen praktische zaken rondom het opzetten van een bedrijf. Ook verschillen tussen de VS en Nederland staan centraal. Denk aan verschillen in communicatie, verkoopstijlen en de manier waarop relaties worden opgebouwd in het Amerikaanse bedrijfsleven.

Workshop 3 (11 december 2025)

Wie is de ideale consument voor uw product? In deze workshop duiken we in de belevingswereld van de Amerikaanse sportfan (consument) en sporter. We verkennen de laatste trends zoals fan engagement, opkomende sporten en sportgerichte hospitality.

Workshop 4 (8 januari 2026)

Hoe communiceert u uw unieke verkoopargumenten (USP) effectief naar de Amerikaanse markt? In deze workshop ontdekt u hoe u als Nederlandse organisatie de Amerikaanse consument bereikt, zowel b2c als b2b. We behandelen uw USP en hoe u gebruik kunt maken van promotie, partnerships en influencermarketing in de VS. 

Workshop 5 (15 januari 2026)

Hoe positioneert u uw bedrijf op de Amerikaanse markt? In deze workshop leert u hoe u effectief communiceert met Amerikaanse klanten en investeerders. We bereiden u voor op een sterke pitch door feedback te geven op uw pitch. Dit ter voorbereiding op de pitchfinale in februari. 

Pitchfinale (donderdag 5 februari 2026)

Tijdens de pitchfinale presenteert u uw technologie of innovatie aan een professionele jury. U doet dit alsof u pitcht voor een Amerikaanse klant of investeerder. De jury kiest welke bedrijven klaar zijn voor de Amerikaanse markt en bepaalt wie meegaan met de economische missie naar de VS.

Kosten en deelname 

U kunt gratis deelnemen aan het STIB US programma. Aan de economische missie aan het einde zitten reis- en verblijfkosten verbonden.

Meer weten?

Heeft u vragen over het STIB US programma? RVO helpt u graag verder. Meer informatie vindt u hier. Of neem contact op met: 

  • Daniël Wang, Business Development Coördinator VS bij RVOE: daniel.wang@rvo.nl

In opdracht van: Ministerie van Buitenlandse Zaken

 

 

Laatste nieuws