Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

11 tips voor een werkbezoek

Op 18 maart 2026 vinden de Gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit lijkt misschien nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn al in volle gang. Politieke partijen schrijven hun partijprogramma en bepalen waar ze op in zetten tijdens de campagne. Nu is dan ook het moment om met de lokale politiek in contact te komen, je eigen wensen en verwachtingen als vereniging kenbaar te maken en invloed uit te oefenen. Een goede manier om dit te doen is door het organiseren van een werkbezoek.

Wat is een werkbezoek?

Een werkbezoek helpt je om je boodschap duidelijk te maken en beslissers te overtuigen. Tijdens het bezoek ziet de beslisser, zoals bijvoorbeeld een wethouder, met eigen ogen de problemen die hij/zij tot dusver waarschijnlijk alleen van papier kent. Werkbezoeken worden door uiteenlopende organisaties en op alle niveaus georganiseerd.

Tijdens het werkbezoek heeft de beslisser een tijd lang aandacht voor alleen jouw onderwerp. Maak hier gebruik van en zorg dat je een onvergetelijke indruk achterlaat.

De voorbereiding

1. Bepaal het doel van het werkbezoek

Wat wil je uit het bezoek halen? Zorg dat je dit voor jezelf duidelijk hebt zodat je de inhoud van het programma hierop in kunt richten. Overigens kan een werkbezoek ook al geslaagd zijn als je een nieuw contact hebt gelegd waardoor je in de toekomst elkaar eenvoudiger kunt vinden. Het draait niet om snelle deals sluiten.

2. Wederkerigheid

Het is niet verstandig om alleen maar te vragen, vertel dus ook wat jij komt brengen. In het geval van de voetbalvereniging gaat het vaak om het in beweging brengen van mensen, de rol van een vereniging in de sociale cohesie in de gemeenschap, en het bijdragen aan de ontwikkeling van individuen. Maar wellicht speelt jouw vereniging ook nog een andere rol in de gemeenschap, of kan die potentieel spelen, die bijdraagt aan de maatschappelijke doelen van de gemeente.

3. Bedenk van tevoren één centrale boodschap

Wat wil je dat blijft hangen bij de genodigden? Het opstapelen van onderwerpen veroorzaakt verwarring, waardoor de boodschap minder blijft hangen. Als je een probleem wilt aankaarten, denk dan ook na over concrete oplossingen.

4. Lees en leef je in

Leer over wie je precies hebt uitgenodigd en wat belangrijke onderwerpen zijn voor je genodigde. Speel daarop in met je boodschap.

5. Denk goed na over het programma

· Zorg dat er iets gaande is, zoals een training van een jeugdteam of een wandelvoetbalteam en laat de genodigden iets laagdrempeligs doen.

Denk hierbij aan een kantinedienst of een eenvoudige materiaaldienst (oppompen van ballen, plaatsen van de hoekvlaggen, etc.).

6. De woordvoerder(s)

Bepaal zorgvuldig wie van de vereniging aanwezig is en het woord voert. De voorzitter is het gezicht van de club en hoort hierbij te zijn. Laat ook een lid iets vertellen, zoals zijn/haar ervaringen op de vereniging of over hetgeen waar jullie als vereniging tegenaan lopen.

De uitnodiging

7. Verstuur tijdig de uitnodiging

Agenda’s van beslissers zitten vaak al snel vol. Over het algemeen geldt bijvoorbeeld bij wethouders dat zij een uitnodiging minimaal 6 weken van tevoren moeten ontvangen wil je kans maken dat de wethouder aanwezig kan zijn.

8. Stem goed af

Bepaal met je gast of diens secretariaat hoe het programma eruit gaat zien, hoe laat diegene verwacht wordt en waar. Stem het programma af op de wensen van de genodigde.

Communicatie

9. Geef het bezoek aandacht

Extra aandacht is natuurlijk altijd welkom, nodig daarom lokale pers uit. Bekijk wel goed of je initiatief nieuwswaarde heeft, anders zullen ze een volgende uitnodiging de volgende keer eerder naast zich neerleggen. Daarnaast is het sowieso verstandig om zelf te communiceren over het werkbezoek op je eigen kanalen.

10. Deel je lobbyboodschap

Om te zorgen dat je boodschap niet vergeten wordt is het verstandig om deze op papier te zetten en te delen aan het einde van het bezoek. Zorg dat dit een beknopte versie is.

De puntjes op de i

11. Maak je punt, maar houd het positief

De aanleiding van het bezoek zal niet altijd positief zijn. Voorkom echter wel dat het hele bezoek hierom draait en dat er discussies ontstaan. Wissel de urgentie af met de positieve dingen die je als vereniging doet. Je wil dat de genodigde met een positief gevoel terugkijkt op het werkbezoek.