Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
Eurojackpot KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de Eurojackpot KNVB Beker.
Eurojackpot Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Eurojackpot Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de Eurojackpot KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Op 18 maart 2026 vinden de Gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit lijkt misschien nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn al in volle gang. Politieke partijen schrijven hun partijprogramma en bepalen waar ze op in zetten tijdens de campagne. Nu is dan ook het moment om met de lokale politiek in contact te komen, je eigen wensen en verwachtingen als vereniging kenbaar te maken en invloed uit te oefenen. Een goede manier om dit te doen is door het organiseren van een werkbezoek.
Een werkbezoek helpt je om je boodschap duidelijk te maken en beslissers te overtuigen. Tijdens het bezoek ziet de beslisser, zoals bijvoorbeeld een wethouder, met eigen ogen de problemen die hij/zij tot dusver waarschijnlijk alleen van papier kent. Werkbezoeken worden door uiteenlopende organisaties en op alle niveaus georganiseerd.
Tijdens het werkbezoek heeft de beslisser een tijd lang aandacht voor alleen jouw onderwerp. Maak hier gebruik van en zorg dat je een onvergetelijke indruk achterlaat.
Wat wil je uit het bezoek halen? Zorg dat je dit voor jezelf duidelijk hebt zodat je de inhoud van het programma hierop in kunt richten. Overigens kan een werkbezoek ook al geslaagd zijn als je een nieuw contact hebt gelegd waardoor je in de toekomst elkaar eenvoudiger kunt vinden. Het draait niet om snelle deals sluiten.
Het is niet verstandig om alleen maar te vragen, vertel dus ook wat jij komt brengen. In het geval van de voetbalvereniging gaat het vaak om het in beweging brengen van mensen, de rol van een vereniging in de sociale cohesie in de gemeenschap, en het bijdragen aan de ontwikkeling van individuen. Maar wellicht speelt jouw vereniging ook nog een andere rol in de gemeenschap, of kan die potentieel spelen, die bijdraagt aan de maatschappelijke doelen van de gemeente.
Wat wil je dat blijft hangen bij de genodigden? Het opstapelen van onderwerpen veroorzaakt verwarring, waardoor de boodschap minder blijft hangen. Als je een probleem wilt aankaarten, denk dan ook na over concrete oplossingen.
Leer over wie je precies hebt uitgenodigd en wat belangrijke onderwerpen zijn voor je genodigde. Speel daarop in met je boodschap.
· Zorg dat er iets gaande is, zoals een training van een jeugdteam of een wandelvoetbalteam en laat de genodigden iets laagdrempeligs doen.
Denk hierbij aan een kantinedienst of een eenvoudige materiaaldienst (oppompen van ballen, plaatsen van de hoekvlaggen, etc.).
Bepaal zorgvuldig wie van de vereniging aanwezig is en het woord voert. De voorzitter is het gezicht van de club en hoort hierbij te zijn. Laat ook een lid iets vertellen, zoals zijn/haar ervaringen op de vereniging of over hetgeen waar jullie als vereniging tegenaan lopen.
Agenda’s van beslissers zitten vaak al snel vol. Over het algemeen geldt bijvoorbeeld bij wethouders dat zij een uitnodiging minimaal 6 weken van tevoren moeten ontvangen wil je kans maken dat de wethouder aanwezig kan zijn.
Bepaal met je gast of diens secretariaat hoe het programma eruit gaat zien, hoe laat diegene verwacht wordt en waar. Stem het programma af op de wensen van de genodigde.
Extra aandacht is natuurlijk altijd welkom, nodig daarom lokale pers uit. Bekijk wel goed of je initiatief nieuwswaarde heeft, anders zullen ze een volgende uitnodiging de volgende keer eerder naast zich neerleggen. Daarnaast is het sowieso verstandig om zelf te communiceren over het werkbezoek op je eigen kanalen.
Om te zorgen dat je boodschap niet vergeten wordt is het verstandig om deze op papier te zetten en te delen aan het einde van het bezoek. Zorg dat dit een beknopte versie is.
De aanleiding van het bezoek zal niet altijd positief zijn. Voorkom echter wel dat het hele bezoek hierom draait en dat er discussies ontstaan. Wissel de urgentie af met de positieve dingen die je als vereniging doet. Je wil dat de genodigde met een positief gevoel terugkijkt op het werkbezoek.