Column Jan Dirk v/d Zee: Zo wordt voetbal nog aantrekkelijker

Ik krijg regelmatig het verwijt dat ik makkelijk praten heb en onvoldoende besef hoe hard men moet werken bij de clubs om de bestaande organisatie draaiende te houden. Dat het vanuit het pluche van de voetbalbond, omringd door honderden betaalde krachten en ruime financiële middelen, een tikkeltje te enthousiast is wanneer je zoveel van amateurverenigingen verlangt, omdat iedereen toch weet, dat schraalhans er keukenmeester is en het werk wordt verzet door vrijwilligers.

Ik zie het als één van de belangrijkste taken van de KNVB om te kijken hoe we het voetbal boeiender kunnen maken voor een nog groter publiek

Of denk ik nou serieus, dat men zit te wachten op de introductie van de gezonde kantine, 7x7 voetbal en de vrienden- en vriendinnendag? Natuurlijk niet. Net zomin als men staat te juichen bij de veranderingen in het pupillenvoetbal. Het zijn in elk geval nooit de argumenten geweest om lid te worden van hun cluppie.

South by Southwest

Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik in het vliegtuig naar Texas, op weg naar South by Southwest, de grootste conferentie ter wereld op het gebied van technische ontwikkelingen en innovatie. Ieder jaar drommen hier duizenden mensen samen om zich te vergapen aan de laatste snufjes op het gebied van onder meer werk, gezondheid, sport, design en entertainment. Doel van mijn reis is om ontwikkelingen van buitenaf naar de voetbalsport te halen.

Zo ga ik naar sessies over fanbeleving, kunstmatige intelligentie, eSports, data, robots en blockchain. Sprekers die ik ga volgen, komen onder meer van Fox Sports, Nike, NHL, British Cycling, NFL, IBM, Manchester United, BBC, Adidas en Madison Square Garden. En, of je het nu interessant vindt of niet, de meest opvallende ontwikkelingen pik ik er voor je uit.

Ik zie het namelijk als één van de belangrijkste taken van de KNVB om te kijken hoe we het voetbal boeiender kunnen maken voor een nog groter publiek. Een ambitie die door de vergrijzing op het platteland, de trek naar de steden en een steeds groter wordende hang naar autonomie van mensen, niet meer is los te zien van een verbreding van het voetbalaanbod buiten én binnen het lidmaatschap van een vereniging. Kijk naar Netflix.  Zij spelen Champions League op dat vlak. Je kiest, kijkt en geniet wanneer jij dat wil en het is altijd opzegbaar.

In Zeist zijn er zelfs bedrijfsruimten gecreëerd waar startups nog meer nieuwe concepten bedenken en uittesten

Kicks, Kluppie en VoetbalTV

Het zijn hoe dan ook redenen genoeg voor de KNVB om initiatieven te lanceren zoals Kicks (een app waarmee jezelf je voetbalwedstrijden en trainingen kunt organiseren), Kluppie (ouder kind voetbal, voetballen met generaties), Voetbalfitness (voetbal meets sportschool) en VoetbalTV (persoonlijk voetbalentertainment).

In Zeist zijn er zelfs bedrijfsruimten gecreëerd waar startups nog meer nieuwe concepten bedenken en uittesten. Betekent dit ook meer werk voor de clubs?

Niet echt. Tenzij jij kansen ziet en mee wilt doen. Dan kan het niet anders dan dat we er een succes van gaan maken. Voetbalmensen spreken nu eenmaal dezelfde taal, ook al doet mijn enthousiasme soms anders vermoeden.

Columns Jan Dirk v/d ZeeBekijk hier de eerder gepubliceerde columns van Jan Dirk van der Zee.


Terug naar boven