Een netwerkbijeenkomst

Een vereniging biedt kansen voor bedrijven. Uiteraard in het ledenbestand, maar ook in het zakelijk netwerk erachter.

Veel clubs organiseren sponsorbijeenkomsten om bedrijven met elkaar in contact te brengen, maar het is vaak lastig om sponsors in groten getale hierop af te laten komen. Dan kan het zijn dat de wel aanwezige sponsors de bijeenkomst als weinig waardevol beoordelen, er niet het gewenste resultaat uit voortkomt en de bijeenkomst vooral geld kost.

Het alternatief

Maak een netwerkevenement van sponsorbijeenkomst

Er zijn alternatieven. Giet het sponsorevenement bijvoorbeeld in een andere vorm en maak er een netwerkevenement van. Een evenement niet alleen voor sponsors, maar voor alle leden die willen netwerken, dus voor iedereen met een eigen bedrijf, met een commerciële functie of gewoon plezier in netwerken.

Het zakelijk netwerk van de vereniging is groter dan je denkt. Leden kennen elkaar al goed, maar vaak wordt er weinig gepraat binnen de vereniging over de dagelijkse werkzaamheden. Niet iedereen zit daar in zijn vrije tijd op te wachten. Toch is het handig om elkaar ook op dit vlak te leren kennen. De basis voor samenwerking is immers vertrouwen en waar is dit nu meer dan binnen de vereniging?

Waarom een netwerkevenement?

Netwerken is belangrijk voor bedrijven en ze hebben hier ook geld voor over. Vaak zijn ze lid van een of meer netwerk- of ondernemersclubs of ze nemen deel aan netwerkevenementen als ‘Open Coffee’ of congressen. Als u een netwerkbijeenkomst organiseert en iedereen de gelegenheid geeft om te komen dan is de kans groter dat veel mensen zich zullen aanmelden.

Belangrijk tijdens een netwerkevenement is dat mensen zichzelf kort kunnen presenteren

Aanwezigen die nog geen sponsor zijn, zijn vooral aanwezig voor zichzelf en het uitbreiden van hun netwerk, maar ze zijn tegelijkertijd ook potentieel sponsor. Het is dan ook slim om tijdens dit evenement een korte presentatie te geven van de voordelen die het sponsoren van de vereniging biedt en van alle aanwezigen een visitekaartje of de contactgegevens te vragen. Deze kunnen later zeer waardevol blijken bij sponsorwerving.

Belangrijk tijdens een netwerkevenement is dat mensen zichzelf kort kunnen presenteren.

Belangrijk tijdens een netwerkevenement is dat mensen zichzelf kort kunnen presenteren. Geef daarom elke deelnemer de kans om zich in zestig seconden te ‘pitchen’. Deze korte presentaties geven andere leden direct een ‘haakje’ om een gesprek aan te gaan. Het gevolg is dat de aanwezigen veel sneller op elkaar af zullen stappen om kennis te maken en het eerste contact te leggen. En daar gaat het tenslotte om.

Meer aandacht voor sponsors

Geef je sponsors een podium

Verschil moet er zijn. Geef je sponsors daarom een podium. Laat sponsors bijvoorbeeld een ‘eigen’ statafel bemannen en geef ze de gelegenheid om een ‘rol-up banner’ te plaatsen. Ook kan de meeting op locatie bij een sponsor plaatsvinden en kun je uiteraard ook een of twee sponsors een presentatie laten houden. Vraag de sponsors in dat geval niet een bedrijfspresentatie te houden, maar laat ze hun kennis delen over een actueel of relevant onderwerp en laat de presentaties niet langer dan 15 minuten duren.

De sponsors een podium geven heeft vooral een praktische functie. De sponsors krijgen een podium, kunnen hun expertise tonen én geven aanleiding voor de aanwezigen om contact op te nemen, maar zijn niet te bepalend voor het gehele event. Geef je sponsors daarnaast de mogelijk een speciaal aanbod aan alle aanwezigen te doen. Stuur dit bijvoorbeeld per e-mail aan alle aanwezigen na of, beter nog, geef het mee in een ‘goodiebag’.

Nodig iedereen uit

Nodig alle relaties van de club uit. Dus niet alleen de sponsors, maar ook alle leden, ouders van leden, etc. Er zijn binnen jullie ledenbestand leden met eigen bedrijven, leden op zoek naar een baan of leden die graag hun netwerk willen uitbreiden. Zij kunnen allen baat hebben bij een bijeenkomst en zo wordt het event vanzelf drukbezocht. Nodig daarnaast ook leveranciers, partners en bedrijven uit de regio of de lokale ondernemersvereniging uit. In dit geval geldt echt: “Hoe meer zielen hoe meer vreugd”.

Laatste nieuws

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.