Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

Reclame voor en gebruik van alcoholvrije dranken

KNVB Media
KNVB Media
14 juli, 10:30

Foto:

In het Nationaal Preventieakkoord is één van de onderzoeksthema’s op het terrein van marketing de impact en het effect van marketing van alcoholvrije dranken op jongeren en op alcoholconsumptie. Volgens de hiervoor genoemde Kennissynthese Alcoholmarketing uit november 2020 is hier nog weinig over bekend. Het RIVM heeft daarom in samenwerking met het Trimbos-instituut een eerste verkenning uitgevoerd. Daarbij keken zij naar de mediakanalen waarop marketing voor alcoholvrije dranken voorkwam, de inhoud van reclameboodschappen, de perceptie van jongeren en volwassenen van alcoholvrije dranken, hun overwegingen voor het drinken van alcoholvrij en de ontwikkelingen in de markt.

De consumptie van alcoholvrije dranken neemt sterk toe in recente jaren

  • Dit onderzoek laat zien dat de markt voor alcoholvrije producten snelgroeiend is.
  • Tussen 2017 en 2019 is de omzet van deze dranken in supermarkten en slijterijen met 47,8 procent gestegen.
  • Bier is de meest verkochte alcoholvrije drank: in 2020 kwam 81 procent van de totale omzet van alcoholvrije dranken van bier.
  • Tussen 2013 en 2019 is de omzet van alcoholvrij bier gestegen met 252 procent.
  • Tussen 2017 en 2019 daalde de omzet van alcoholhoudende producten in supermarkten en slijterijen met 0,8 procent, terwijl de omzet aan alcoholvrije producten in diezelfde periode met 48 procent toenam
  • In 2020 was de omzet van alcoholvrije dranken 3,6 procent van de omzet van alcoholhoudende dranken.

Cijfers en trends over (een deel van) de off-sales markt voor alcoholvrije dranken en over de marketing van alcoholvrije dranken

  • De grote toename in verkoop van alcoholvrije producten lijkt niet ingegeven door een sterke verhoging van marketingbudgetten voor deze producten, althans niet voor wat betreft de traditionele mediakanalen zoals advertenties op radio en televisie.
  • In de afgelopen jaren werd gemiddeld €105 miljoen per jaar uitgegeven aan reclame voor alcoholhoudende dranken en gemiddeld €10 miljoen aan reclame voor alcoholvrije dranken.
  • Dit betreft reclame op alle traditionele mediakanalen.
  • Televisie en out of home zijn de mediakanalen waar verreweg de meeste mediabestedingen naartoe gaan, in de totale alcoholmarkt én in de alcoholvrije markt, over de periode 2011 t/m 2020.
  • Voor de alcoholvrije markt wordt daarnaast ook vaker reclame gemaakt op de radio en in tijdschriften.

De boodschap waarmee alcoholvrije producten aangeprezen worden en trends hierin

  • Uit de resultaten van een vragenlijstonderzoek, gaven deelnemers aan het meest in aanraking te komen met alcoholvrije marketing via televisie en radio.
  • Omdat er over marketing via sociale mediakanalen en sponsoring (bijvoorbeeld sponsorcontracten met grote sportcompetities) geen gegevens bekend zijn, is deze analyse incompleet.
  • Voor wat betreft de inhoud van reclameboodschappen voor alcoholvrije producten liet een analyse van 602 reclame-uitingen uit de periode 2011-2020 zien dat de nadruk in reclames vooral lag op ‘smaak’ en ‘nieuwigheid’.
  • De traditionele thema’s voor alcoholmarketing, zoals ‘feesten’, ‘kwaliteit’ en ‘mannelijk’ komen bij alcoholvrije dranken ook voor, maar lijken minder dominant.
  • ‘Gezond’ komt als nieuw thema ook relatief vaak voor (in bijna 20 procent van alle reclames).

De voornaamste redenen voor het consumeren van alcoholvrije dranken zijn volgens het vragenlijstonderzoek:

  • Deelname aan het verkeer (39,4 procent)
  • De smaak (31,7 procent)
  • Het vervangen van alcoholhoudende dranken (29,8 procent)
  • Ook geen alcohol willen drinken en de volgende dag fit willen zijn, zijn veelgenoemde redenen om alcoholvrije dranken te consumeren.
  • Ongeveer driekwart (75,2 procent) van de deelnemers ziet het gebruik van alcoholvrije producten als onschuldig en vergelijkt het met het consumeren van dranken als water, thee, (light)frisdranken of sappen.

Meningen over de gunstige en ongunstige effecten van reclame voor alcoholvrije producten volgens het vragenlijstonderzoek:

  • Een deel van de deelnemers focuste op de positieve aspecten van deze reclames, zoals het stimuleren van alcoholconsumenten om alcohol te vervangen door alcoholvrije dranken, het normaliseren van alcoholvrij en het creëren van bewustzijn dat er alternatieven voor alcohol zijn.
  • Tegelijkertijd legden deelnemers de nadruk op ongunstige effecten van reclame voor alcoholvrije dranken, zoals dat dit niet-drinkers, door het in aanraking komen met de merknaam, zou kunnen stimuleren om alcoholhoudende dranken te drinken.
  • Ook denken deelnemers dat niet-drinkers bij het gebruik van alcoholvrije producten wennen aan de smaak van (omdat alcoholvrije producten de smaak van alcohol zo goed mogelijk proberen te benaderen) en daardoor mogelijk eerder overstappen naar alcoholhoudende producten.
  • Verder denken deelnemers dat niet-drinkers via reclame voor alcoholvrij indirect toch blootgesteld worden aan reclame voor grote alcoholmerken, bijvoorbeeld omdat reclame voor alcoholvrij wel overdag uitgezonden mag worden.

Bron: Tweede Kamer

Datum: 14-07-21


  • Tags:

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen