Voorbeeld van vrijwilligersbeleid: communicatiecommissie 2.0

KNVB Media
KNVB Media
3 maart 2017, 8:22

Veel verenigingen zijn afhankelijk van de betrokkenheid en inzet van vrijwilligers. - Foto: KNVB Media

Bij rksv Wittenhorst hoeven ze eigenlijk niet te klagen over vrijwilligers, want ze hebben er velen die op allerlei fronten actief zijn en zich dagelijks volledig belangeloos inzetten voor de club. Ondanks deze geweldige inzet wil een vereniging groeien en meegaan met de ontwikkelingen en trends.

Zo ook bij de communicatiecommissie van het Limburgse Wittenhorst. Deze werd gerund door enkele enthousiaste en fanatieke vrijwilligers, maar was vooral gericht op het zenden van praktische informatie. De uitdaging die de commissie had was om de deze te professionaliseren, vernieuwen en verjongen, zodat de vereniging beter kan inspelen op de communicatiebehoefte van de leden en externe doelgroepen.

Professionaliseren binnen de club

Omarm nieuwe mogelijkheden en technieken.

Een vereniging met ambitie, wilt natuurlijk optimaal gebruik maken van de kennis en kunde die er binnen de vereniging aanwezig zijn. Verenigingen onderschatten vaak de mogelijkheden van hun eigen ledenbestand. Zeker een vereniging met allemaal scholieren en studenten heeft een gigantische bulk aan verse kennis over allerlei vakgebieden die ze kunnen activeren.

De leden zelf zijn over het algemeen enthousiast om vrijwilligerswerk voor een vereniging te doen, aangezien dit een goede referentie is op hun CV, maar ook een slimme manier om de theorie van school meteen in de praktijk te brengen.

Voor de communicatiecommissie is, in goed overleg met de oude commissie, gestart met het aanstellen van een nieuw Bestuurslid Communicatie & PR. Iemand die zich professioneel met communicatie bezighoudt, maar zich vrijwillig voor de vereniging beschikbaar stelt. Vervolgens is er in het ledenbestand gekeken welke leden affiniteit hebben met marketing, communicatie, vormgeving, journalistiek, enzovoort.

Vrijwilligers zijn op alle terreinen nodig, binnen en buiten het veld.

Affiniteit met het vak

Deze leden zijn bij elkaar gezet en door hun gedeelde affiniteit met het vak en met de vereniging stond er binnen de kortste keren een nieuwe communicatiecommissie. Ze zijn direct vol enthousiasme aan de slag gegaan om de communicatie binnen en buiten Wittenhorst naar een hoger plan te tillen.

In september 2016 is de communicatiecommissie 2.0 gestart en als werkgroep pas net actief. Na het opzetten van de commissie is gestart met het opstellen van een enquête voor alle leden. Communicatie werkt pas goed als je weet waar de doelgroep behoefte aan heeft. Middels de enquête is bijvoorbeeld geïnventariseerd welke middelen ingezet moeten worden en wat voor berichten gedeeld moeten worden. De enquêtes zijn recent verstuurd, zodat binnenkort met de resultaten aan de slag gegaan kan worden.

Toekomstplannen communicatiecommissie

Commissielid Bob Obers: "De vervolgstappen van de commissie zijn uiteraard afhankelijk van de resultaten van de enquête. Om hierop al een beetje vooruit te lopen, zijn er natuurlijk diverse ontwikkelingen waar je als vereniging gebruik van kunt maken."

Onder de jeugd zijn Snapchat en Instagram bijvoorbeeld zeer populair. Waarom maken we hier als vereniging geen gebruik van?

 

"En wat te denken van vloggers en de vele Youtube-series die als paddenstoelen uit de grond schieten", vervolgt Obers. "Ook de communicatie met ouders verandert snel. Stuurde je vroeger een brief naar ouders, later werd dit e-mail en nu zijn het steeds vaker WhatsApp-berichten. Hoe ga je daar als vereniging mee om? Ik zie voor een vereniging als Wittenhorst grote kansen om hierop te anticiperen. Dit gaan we met de commissie uiteraard allemaal bespreken en oppakken, maar eerst wachten we de resultaten van de enquête af voordat we alle plannen uitrollen."

Voor de toekomst is het overkoepelende plan om de commissie nog verder te laten groeien. Voor de betrokken leden is de communicatiecommissie een broedplaats waar men kennis en ervaring op kan doen over het vak waar men in hun werkzame carrière gebruik van gemaakt kan worden. Noem het een soort maatschappelijke stage. "Niet alleen voor de communicatiecommissie, maar in algemene zin denk ik dat een vereniging als Wittenhorst daarin een goede rol heeft en zich ook hiermee kan onderscheiden", aldus Obers.

Drie gouden tips

Als vereniging een vergelijkbaar idee realiseren? Neem de volgende drie tips daar in mee:

  1. Maak gebruik van de capaciteiten van de leden
  2. Probeer ontwikkelingen te volgen (niet 'doen wat we al jaren doen', maar 'wat kunnen we dit jaar anders doen')
  3. Maak de vereniging aantrekkelijk als plek waar leden hun carrière kunnen vormgeven.

Vrijwilligers Vrijwilligers Lees alles over een optimaal vrijwilligersbeleid.

Meer doen met voetbal? Doe mee!

Er zijn vele manieren waarop jij ook mee kan doen. Niet alleen als speler, maar ook als coach, scheidsrechter, bestuurder of als andere vrijwilliger.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.