Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
RKSV Wittenhorst gaat de komende jaren met moderne middelen de communicatie binnen de club naar een hoger plan trekken. Aan de basis ligt de communicatiecommissie die met veel vers bloed ambitieus aan de slag is gegaan.
“De club had behoefte aan professionaliteit op het gebied van communicatie”, vertelt Bob Obers. “Omdat ik al jaren actief ben als communicatie-adviseur ben ik gevraagd om dit proces te begeleiden. De communicatiecommissie bestond al, maar was toe aan nieuwe energie van jongere leden. Het was nodig om met moderne middelen als Whatsapp en social media aan de slag te gaan. Vooral de jeugd is hier bekend mee. Zij vormen met elkaar een groot deel van de vereniging, waardoor we niet achter kunnen blijven.”
Een oproep binnen de club om toe te treden tot de communicatiecommissie leidde direct tot positieve reacties. Gezocht werd naar leden met een achtergrond en/of specifieke kwaliteiten in de communicatiebranche. In korte tijd was er een nieuwe verjongde commissie ontstaan met zeven leden. Een enquête onder de leden was de eerste stap die zij ondernamen.
“De enquête heeft veel nuttige informatie opgeleverd”, vervolgt Obers. “Nu we de reacties geordend hebben, kunnen we gestructureerd werken aan verbetering. Het naar een hoger plan trekken van de website heeft de eerste prioriteit. Die kan qua lay-out veel mooier en handiger. Daarnaast willen we aan de achterkant ook de statistieken veel beter verwerken. Belangrijk is ook dat we niet alleen het eerste elftal aandacht willen geven. Door bijvoorbeeld te werken met een Team van de Week komt iedereen aan bod.”
Whatsapp en social media zijn de volgende stap. “Bij een eventuele afgelasting communiceren we nu via de website. Het is gemakkelijk om dit ook via Whatsapp te gaan doen, bijvoorbeeld met groepsapps waar trainers en leiders in zitten. Het social media-beleid hebben we nog niet concreet, maar met Facebook, Instagram en YouTube kunnen we hele leuke dingen gaan doen.”
Iedereen moet ons kunnen vinden wanneer er zaken binnen de club spelen waarin communicatie een rol heeft
Belangrijk vindt Obers het vooral dat de commissie benaderbaar is. “Iedereen moet ons kunnen vinden wanneer er zaken binnen de club spelen waarin communicatie een rol heeft. Zo hadden we onlangs het afscheid van onze hoofdtrainer. Wij hebben toen, samen met de spelersgroep, een boek geschreven dat diende als cadeau. Onze rol was het houden interviews, het schrijven van teksten en het ontwerpen van het boek. Hierin hebben wij onze toegevoegde waarde voor de club meteen laten zien.”
Obers beseft dat RKSV Wittenhorst ook een maatschappelijke taak heeft. Met de communicatiecommissie kan hij hierop inspelen. Tevens legt hij de basis voor een frisse blik op het vrijwilligersbeleid. “Jonge leden die verder willen in marketing, communicatie, journalistiek of grafische vormgeving kunnen bij ons ervaring opdoen en een portfolio opbouwen. Wat je doet hoef je niet alleen voor de club te doen, maar je kunt ook jezelf ontwikkelen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het vrijwilligerswerk op het gebied van communicatie. Dit kan clubbreed worden uitgedragen.”
Aan de slag met een communicatiecommissie bij jouw vereniging? De verenigingsadviseur uit de regio kan hierbij ondersteunen.