Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Hét platform voor amateurvoetballend Nederland.
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Het officiële kanaal van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
Voor de teams van morgen.
De officiële webshop van de KNVB.
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
De officiële toernooipagina voor het EK Futsal 2022.
De digitale leeromgeving van de KNVB
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Onder andere met een filmpje hoopt Kolping Boys nieuwe sponsoren te bereiken. - Foto: KNVB Media
Niet alleen het vinden van voldoende vrijwilligers, maar ook het vinden van genoeg sponsoren is een uitdaging waarvoor veel clubs gesteld worden. Zo ook bij Kolping Boys, een club van 1100 leden onder de rook van Alkmaar. Onder andere met een filmpje hoopt de club nieuwe sponsoren te bereiken.
“Wat is nodig om 1100 leden te laten voetballen bij Kolping Boys? Kayleigh & Boet geven het antwoord! 6.550 vrijwilligersuren, 1.100 wasbeurten, 1.080 scheidrechters en ….. Deze dingen zijn onbetaalbaar, voor de rest hebben we sponsoren nodig!”, zo luidde het bijschrift bij de video die begin dit jaar gemaakt werd door Polder Productions, een nieuw productiebureau dat lid was geworden van het Kolping Netwerk.
We zijn ons meer gaan richten op andere manieren van sponsoring, zoals sponsoring in natura, menskracht of materiaal
De vereniging kostte het door die constructie helemaal niets. “Sponsoring in natura”, weet John van den Oord, voorzitter van de sponsorcommissie. “Het wordt steeds lastiger om sponsoren aan je club te binden, zeker het verkopen van reclameborden op het sportpark. We zijn ons daarom meer gaan richten op andere manieren van sponsoring, zoals sponsoring in natura, menskracht of materiaal. Bedrijven die iets doen voor de club en in ruil daarvoor lid worden van je netwerk, dat heeft de toekomst.”
Om die bedrijven te bereiken en de leden te laten zien wat er allemaal bij komt kijken om de club draaiende te houden, maakte de voetbalvereniging een video. “Kolping Boys is een grote vereniging, maar van de 1100 leden bereikten we in het verleden misschien maar 200. Die andere 900 dus niet. En daar zitten naast vrijwilligers ook potentiële sponsoren tussen. Die hebben we proberen aan te spreken met deze video.”
En het resultaat mocht er wezen. Naast een aantal nieuwe vrijwilligers meldde zich ook een vijftal nieuwe sponsoren bij de club. “Daar zijn we natuurlijk heel blij mee”, stelt Van den Oord. “Maar we zijn er natuurlijk nog niet. De video is slechts een klein onderdeel. We kijken ook op andere vlakken hoe we de bedrijven kunnen aanspreken.”
Een van de speerpunten daarin is het Kolping Netwerk, waarin de vereniging de ondernemers die bij de club betrokken zijn bij elkaar probeert de brengen tijdens netwerkbijeenkomsten.
Een van de speerpunten daarin is het Kolping Netwerk, waarin de vereniging de ondernemers die bij de club betrokken zijn bij elkaar probeert de brengen tijdens netwerkbijeenkomsten. Dat kunnen verschillende meetings zijn, vertelt Van den Oord. “Laatst hadden we een wijnavond, maar je kunt dan ook denken aan een lezing, een presentatie of een werkbezoek aan AZ. En we proberen ook samen te werken met andere netwerken, zoals de bedrijvenvereniging. Waar het kan, willen we graag samen optrekken.”
Je hoeft niet te stoppen met het verkopen van borden, maar zet ook in op andere manieren om je sponsoren te binden
Onlangs werd, met steun van de sponsoren, het clubhuis prachtig verbouwd. Honderdduizend euro kostte de verbouwing, maar slechts zevenduizend euro hoefde de vereniging uit eigen zak te betalen. “De rest kwam van de sponsoren”, aldus Van den Oord. Het clubhuis werd zo mooi dat het inmiddels ook verhuurd wordt. “Het is een prachtige locatie geworden om een feest of een andere bijeenkomst te organiseren.”
Hij kan het andere clubs zeker aanraden. “Probeer te kijken naar andere manieren van sponsoring”, tipt Van den Oord. “Je hoeft niet te stoppen met het verkopen van borden, maar zet ook in op andere manieren om je sponsoren te binden. Organiseer een bedrijvenvoetbaltoernooi om in contact te komen met nieuwe sponsoren, toon ze op een flatscreen in de kantine of regel een netwerkbijeenkomst om ze met elkaar in contact te laten komen. Wij plukken er zeker de vruchten van.”
Vrijwilligers
Om clubs te helpen bij het werven en behouden van vrijwilligers, heeft de KNVB handvatten opgesteld waar clubs mee aan de slag kunnen om hun vrijwilligersbeleid te optimaliseren.
Financieel
Samen met hoofdsponsor ING helpt de KNVB clubs met kennis en advies om hun financiële huishouding gezond te maken én te houden. Je vindt hier informatie en tips over diverse onderwerpen die de vereniging vooruit te helpen.
Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.