Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

RKVV Voerendaal: Meer vrijwilligers door Vrijwilligerspunt

Mathieu Hilgersom
KNVB Media
9 april 2019, 11:30

De dames van het Vrijwilligerspunt van RKVV Voerendaal, in het midden Kirsten Boumans. - Foto: RKVV Voerendaal

Wie bij RKVV Voerendaal een vrijwilliger zoekt voor een klusje of een activiteit kan aankloppen bij het sinds drie jaar actieve Vrijwilligerspunt, dat fungeert als het middelpunt van vraag en aanbod binnen de vereniging. Zij geven vervolgens een lijstje met namen van geschikte kandidaten aan de verantwoordelijke commissie.

Inmiddels zet bijna 60 procent van de leden zich jaarlijks in als vrijwilliger. Mooie cijfers, maar volgens Kirsten Boumans kan en moet dit percentage omhoog.

Het Vrijwilligerspunt ontstond na de spiegelsessies van de KNVB. De club heeft mooie ambities voor de toekomst, maar om deze te verwezenlijken zijn meer handjes nodig was de conclusie. Een nieuwe commissie ging alle taken in beeld brengen. "Alle actieve commissies moesten aangeven welke taken en klusjes zij hebben en wie dat momenteel doet. Wij hebben er vervolgens naar gestreefd om deze taken weer op te delen waardoor vrijwilligerswerk minder belastend wordt", legt Boumans uit namens het Vrijwilligerspunt.

RKVV Voerendaal heeft jaarlijks veel vrijwilligers nodig voor de gezellige seizoensafsluiting.

"Om bewustwording en draagvlak te creëren van alle dingen die bij de vereniging vaak ongemerkt gebeuren, hebben wij hebben dit vervolgens gepresenteerd aan het bestuur, de trainers en leiders en per leeftijdscategorie aan de diverse teams", vervolgt Boumans. "Iedereen van 16 jaar of ouder kon direct op een formulier invullen wat voor soort taken hij of zij zou willen doen of bij welke activiteit kan worden geholpen. Bij de jongere kinderen hebben wij hiervoor hun ouders benaderd. Hierdoor hebben we een mooi overzicht met wie wat zou kunnen doen."

Overzicht

Je kunt het gewoon vinden dat je elke training een opgepompte bal hebt, maar het is belangrijk dat je weet dat er iemand nodig is om deze bal op te pompen

Toch is dit nog niet genoeg, vindt zij. "Het gaat nu veel gemakkelijker om vrijwilligers te vinden. Je kunt iemand direct aanspreken die in een bepaalde taak interesse heeft. Het ledenoverzicht is echter niet compleet. Wij hopen daarom dat nieuwe leden direct bij het aanmeldformulier ook het vrijwilligersformulier invullen. Dat is nu nog niet verplicht, maar dat mag het van mij wel worden. Dit geldt ook voor het doen van een vrijwilligerstaak van minstens één dagdeel per seizoen. Dat is wel beleid, maar het is moeilijk om daar nog een stap verder in te gaan."

Het Vrijwilligerspunt heeft een eigen logo dat op diverse plekken in de kantine zichtbaar is, ook is het actief op Facebook met een eigen pagina. De persoonlijke benadering blijft echter de beste methode om vrijwilligers te werven. “Binnenkort hebben we een kledinginzameling. Wij zijn daarbij ook aanwezig om met alle leden te kunnen praten. Vanaf volgend seizoen gaan we ook het gesprek aan met de aanvoerders. Wij proberen bij hen meer draagvlak te creëren in de hoop dat teams ook met elkaar een taak oppakken. Wij zien onszelf in dit geval als de inktvis die overal zijn tentakels uitzet.”

Sleutel tot succes

Het blijven tonen van waardering is ook een sleutel tot succes, benadrukt Boumans die het Vrijwilligerspunt samen met twee andere vrijwilligers leidt. "We organiseren elk seizoen een vrijwilligersavond met gratis hapjes en drankjes. Maar soms kan het ook geen kwaad om iemand een bloemetje te geven die veel werk verricht voor de club."

De zaterdagploeg verzorgt onder andere het eten en drinken in de kantine.

Inmiddels zet bijna 60 procent van de leden zich jaarlijks in als vrijwilliger van de club. "Een mooi succes, maar we zijn er nog niet. We voegen het Vrijwilligerspunt binnenkort samen met de activiteitencommissie. We hebben dan nog kortere lijntjes. Ook willen we via onze app pushberichten naar de leden sturen wanneer we iemand zoeken. Zij kunnen dan nog beter zien hoeveel er wordt gedaan door de vrijwilligers. Je kunt het heel gewoon vinden dat je elke training een opgepompte bal hebt, maar het is belangrijk dat er bewustwording is dat er eerst iemand nodig is om deze bal voor je op te pompen."

Vrijwilligers Vrijwilligers Meer informatie over werving en behoud van vrijwilligers.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen