FC RDC werft vrijwilligers met origineel filmpje

Mathieu Hilgersom
KNVB Media
4 maart, 13:30

FC RDC heeft een vernieuwd concept om vrijwilligers te werven. - Foto: FC RDC

FC RDC zag elk jaar het aantal vrijwilligers teruglopen. Met een originele campagne binnen de Deventer club is nu bij iedereen weer het besef terug dat de vereniging alleen door vele handen kan worden gedragen. Jeugdspeler Lukas is het gezicht van de actie.

Hij was al de hoofdrolspeler in een filmpje om geld in te zamelen voor een nieuwe inrichting van het clubgebouw en is nu ook degene om wie alles draait in een clip om vrijwilligers te werven. Op geestige wijze is te zien hoe Lukas in zijn eentje de club draaiende houdt. Hij doet werkelijk alles; van kantinemedewerker tot kaartjesverkoper bij de wedstrijden van het eerste elftal en van scheidsrechter tot ballenoppomper. Uiteraard is alles in scène gezet, maar de strekking van het verhaal is duidelijk. Het is een noodkreet van de club om te laten weten dat FC RDC alleen toekomst heeft wanneer iedereen zijn schouders eronder zet.

 
 

Het originele filmpje waarin Lukas werkelijk alles voor de club doet.

Goede contacten

We zagen het groepje mensen dat iets voor de club doet steeds kleiner worden

Wim Gramsma is de bedenker van de campagne, die door goede contacten met een videobedrijf en een sponsor in de IT geheel kosteloos kon worden opgezet. "Het was hard nodig om in actie te komen. We zagen het groepje mensen dat iets voor de club doet steeds kleiner worden. Daarmee komen we onnodig in de problemen, want wanneer je het werk zou uitsmeren over alle leden is het takenpakket prima behapbaar."

Het filmpje, de online banners en de reclame-uitingen op de accommodatie zijn de herinneringen aan dit feit voor alle leden. De online tool waarin iedereen zich kan opgegeven, is het middel om het probleem op te lossen. "Wanneer mensen zich aanmelden, kunnen ze specifiek één van de openstaande taken aanklikken. Ze zien dan direct hoeveel uur per maand of per jaar dit ongeveer kost. Wie geen voorkeur heeft, kan ook aangeven hoeveel uur ze willen doneren aan de club. Zij krijgen vervolgens na overleg een taak aangewezen door de club."

Grotere vijver

Door dit systeem heeft FC RDC nu een grotere vijver om uit te vissen voor vrijwilligers. Dat is echter niet de grootste winst die is behaald. "Bij iedereen is nu veel meer het besef dat wij de club alleen met zijn allen draaiende kunnen houden. Bovendien weten de leden nu veel beter hoeveel verschillende taken er zijn."

Binnen FC RDC leeft nu veel meer het besef wat er allemaal op de club moet gebeuren.

Lukas heeft inmiddels een heldenrol binnen de club. "Iedereen herkent hem als het jongetje van het filmpje en de campagne. Hartstikke leuk, helemaal omdat de campagne het gewenste effect heeft."

VrijwilligersGa ook aan de slag met het werven en behouden van vrijwilligers. De KNVB kan clubs hierbij helpen.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven