Nieuwe DVV'ers vinden hun weg via nieuwe leden café

Ruud Scheper
KNVB Media
26 september, 12:47

In september werd het nieuwe leden café voor de tweede keer dit jaar gehouden. - Foto: DVV Duiven

Drie keer per jaar organiseren ze het bij DVV Duiven, het nieuwe leden café. Het is een avond waarop nieuwe leden en hun ouders wordt verteld hoe de vereniging in elkaar zit en bij wie ze terecht kunnen met hun vragen. Maar het is óók een avond waarop ze horen wat er van hen verwacht wordt. “Je bent niet alleen klant bij een voetbalvereniging.”

Het idee ontstond nu een paar maanden terug tijdens een gesprek dat de club had met een moeder van een nieuw aangemeld lid. Ze wilde wel leider worden, vertelde ze. ‘Maar ik heb geen idee wat er dan van me verwacht wordt.’

Nieuwe leden

Die opmerking zette DVV Duiven en in het bijzonder Marc Schaefers, hoofd technische zaken voor de jeugd onder 13, aan het denken. Moest daar niet een soort protocol voor komen? En moest er sowieso niet wat extra aandacht worden besteed aan nieuwe leden? Om ze wegwijs te maken bij de club, maar ook om hun ouders te informeren over het vrijwilligersbeleid en hun verantwoordelijkheden nu hun kroost zich bij de vereniging had aangemeld. Het idee van het nieuwe leden café was geboren.

Ouders kunnen fungeren als gastheer of –vrouw wanneer de tegenstander het sportpark opkomt

De eerste editie, afgelopen juni, kon meteen rekenen op een goede opkomst. En hetzelfde gold voor de tweede editie, halverwege september. De reacties waren erg positief, merkte Schaefers. “En een groot aantal van de nieuwe leden is bij de avonden aanwezig. Verplicht wilden we ze in eerste instantie nog niet stellen, maar als je niet aanwezig bent, dan stem je wel automatisch in met het beleid.”

Iets terugverwacht

Want van wie zich bij de club aanmeldt, wordt ook iets terug verwacht. “Verenigingen zitten te springen om vrijwilligers. Dat is bij ons niet anders. Al jaren stond er bovenaan het aanmeldingsformulier dat er een x-aantal uur vrijwilligerswerk van je verwacht werd wanneer je je aanmeldde. Maar niemand die daar op toezag. Daar wilden wij verandering in brengen.”

Zo besloot de club dat ouders verplicht zijn bepaalde teamtaken uit te voeren bij het team van hun kind. “Om de trainers en leiders wat te ontzorgen. Zo kunnen ouders fungeren als gastheer of –vrouw wanneer de tegenstander het sportpark opkomt, de velden alvast uitzetten voor de allerkleinsten of de ranja of thee in de rust verzorgen. En dat naast het bekende was- en rijschema natuurlijk, want dat blijft ook nodig.”

Klant

In de huidige maatschappij denken ouders soms dat ze klant zijn bij de vereniging

Op al teveel bezwaren stuiten de nieuwe plannen vooralsnog niet. “Van de ouders van nieuwe leden die aanwezig waren, heeft niemand zijn aanmelding teruggetrokken”, lacht Schaefers. “Maar we willen ook juist die kinderen en hun ouders uitnodigingen die wel een proeftraining hebben gehad, maar zich nog niet officieel hebben aangemeld. Dan weten ze ook wat hun te wachten staat wanneer ze dat wel doen.”

Het creëert ook meer betrokkenheid bij de vereniging, ziet Schaefers. “In de huidige maatschappij denken ouders soms dat ze klant zijn bij de vereniging. Ze betalen contributie en verwachten daar ook iets voor terug. Wij maken ze op de avond van het nieuwe leden café duidelijk wat ze precies kunnen verwachten, maar ook wat er van hen verwacht wordt. Staat iemand dat niet aan, dan is DVV misschien niet de juiste plek om te komen voetballen.”

Weet wat er speelt bij de club; gebruik het seizoensplanAls clubbestuurder helpt het om bepaalde momenten in het jaar aan te grijpen om in gesprek te gaan met verschillende doelgroepen. Wanneer je dit doet en hoe je zo’n gesprek aan gaat, dat vind je in het seizoensplan. VerenigingsbeleidHet leiden van een vereniging is een eervolle, maar tegelijk ook omvangrijke taak. Als bestuur heb je te maken met tal van partijen en je dient je als club aan veel regels en wetten te houden.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven