Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Drie keer per jaar organiseren ze het bij DVV Duiven, het nieuwe leden café. Het is een avond waarop nieuwe leden en hun ouders wordt verteld hoe de vereniging in elkaar zit en bij wie ze terecht kunnen met hun vragen. Maar het is óók een avond waarop ze horen wat er van hen verwacht wordt. “Je bent niet alleen klant bij een voetbalvereniging.”
Het idee ontstond nu een paar maanden terug tijdens een gesprek dat de club had met een moeder van een nieuw aangemeld lid. Ze wilde wel leider worden, vertelde ze. ‘Maar ik heb geen idee wat er dan van me verwacht wordt.’
Die opmerking zette DVV Duiven en in het bijzonder Marc Schaefers, hoofd technische zaken voor de jeugd onder 13, aan het denken. Moest daar niet een soort protocol voor komen? En moest er sowieso niet wat extra aandacht worden besteed aan nieuwe leden? Om ze wegwijs te maken bij de club, maar ook om hun ouders te informeren over het vrijwilligersbeleid en hun verantwoordelijkheden nu hun kroost zich bij de vereniging had aangemeld. Het idee van het nieuwe leden café was geboren.
Ouders kunnen fungeren als gastheer of –vrouw wanneer de tegenstander het sportpark opkomt
De eerste editie, afgelopen juni, kon meteen rekenen op een goede opkomst. En hetzelfde gold voor de tweede editie, halverwege september. De reacties waren erg positief, merkte Schaefers. “En een groot aantal van de nieuwe leden is bij de avonden aanwezig. Verplicht wilden we ze in eerste instantie nog niet stellen, maar als je niet aanwezig bent, dan stem je wel automatisch in met het beleid.”
Want van wie zich bij de club aanmeldt, wordt ook iets terug verwacht. “Verenigingen zitten te springen om vrijwilligers. Dat is bij ons niet anders. Al jaren stond er bovenaan het aanmeldingsformulier dat er een x-aantal uur vrijwilligerswerk van je verwacht werd wanneer je je aanmeldde. Maar niemand die daar op toezag. Daar wilden wij verandering in brengen.”
Zo besloot de club dat ouders verplicht zijn bepaalde teamtaken uit te voeren bij het team van hun kind. “Om de trainers en leiders wat te ontzorgen. Zo kunnen ouders fungeren als gastheer of –vrouw wanneer de tegenstander het sportpark opkomt, de velden alvast uitzetten voor de allerkleinsten of de ranja of thee in de rust verzorgen. En dat naast het bekende was- en rijschema natuurlijk, want dat blijft ook nodig.”
In de huidige maatschappij denken ouders soms dat ze klant zijn bij de vereniging
Op al teveel bezwaren stuiten de nieuwe plannen vooralsnog niet. “Van de ouders van nieuwe leden die aanwezig waren, heeft niemand zijn aanmelding teruggetrokken”, lacht Schaefers. “Maar we willen ook juist die kinderen en hun ouders uitnodigingen die wel een proeftraining hebben gehad, maar zich nog niet officieel hebben aangemeld. Dan weten ze ook wat hun te wachten staat wanneer ze dat wel doen.”
Het creëert ook meer betrokkenheid bij de vereniging, ziet Schaefers. “In de huidige maatschappij denken ouders soms dat ze klant zijn bij de vereniging. Ze betalen contributie en verwachten daar ook iets voor terug. Wij maken ze op de avond van het nieuwe leden café duidelijk wat ze precies kunnen verwachten, maar ook wat er van hen verwacht wordt. Staat iemand dat niet aan, dan is DVV misschien niet de juiste plek om te komen voetballen.”
Je trainingen en seizoensplanning bij de hand. Thuis en op het veld.