Nieuw (bestuurs-)talent voor jouw club

KNVB Media
KNVB Media
26 augustus, 8:16

Hoe vind je gemotiveerde, nieuwe bestuursleden voor de vereniging? - Foto: KNVB Media

Is het voor jouw vereniging ook een uitdaging om nieuw (bestuurs-)talent te vinden? En zou je daar eigenlijk meer tijd voor willen maken, maar lukt het je niet omdat je meegenomen wordt in de waan van de dag? Heel herkenbaar. Vanwege deze veelgehoorde probleemstelling is de KNVB samen met NOC*NSF een project gestart om verenigingen hierin te helpen.

Diversiteit in het bestuur

Onder diversiteitsbeleid verstaan we alle activiteiten binnen een organisatie die bijdragen aan het optimaal en duurzaam benutten van de talenten van medewerkers, rekening houdend met hun onderlinge verschillen en overeenkomsten. Vooral het betrekken van de jeugd in het besturen van de vereniging is belangrijk voor de houdbaarheid en toekomst van een club.

Als we diversiteit naar sportbesturen vertalen, gaat het hier niet om de samenstelling van het bestuur in bijvoorbeeld geslacht, ras of afkomst. Veel belangrijker is de diversiteit qua competenties. Want hoe meer competenties binnen een bestuur beschikbaar zijn, hoe makkelijker zo'n bestuur uiteenlopende problemen kan oplossen. Diversiteit in competenties betekent dat alle verschillende kwaliteiten van mensen optimaal benut worden. Dat leidt tot meer creativiteit en daadkracht!

En het grappige is dat voldoende spreiding van competenties haast vanzelf ook diversiteit met zich meebrengt. Er zijn immers typisch mannelijke en typisch vrouwelijke competenties. Specifieke kennis door jarenlange ervaring versus nieuwe inzichten van een net afgestudeerde. Vooral het betrekken van de jeugd in het besturen van de vereniging is belangrijk voor de houdbaarheid en toekomst van een club.

Werven van (nieuw) talent

De KNVB is samen met NOC*NSF een project gestart om verenigingen hierin te helpen. Om het bestuurswerk te promoten, maar ook om het bestuurswerk aantrekkelijker en moderner te maken. Het imago van een bestuursfunctie is vaak stoffig. Het is belangrijk dat ook andere talenten zich aangesproken voelen tot zo’n rol en de waarde daarvan. Daarmee creëer je meer aanwas van nieuwe jonge competente bestuurders en krijgt het imago van besturen in de sport een positieve boost.

Het laat zien wat het voor de vrijwilliger kan opleveren, in plaatst van het opsommen van de taken die voor de club moeten gebeuren.

De bestuurskamer is het hart van de vereniging.

Persoonlijke motivatie

De campagne is gericht op het promoten van vrijwilligerswerk en het inspireren naar het zoeken van enige vrijheid hierbinnen. Het is meer gericht op de potentiële vrijwilliger zelf en hetgeen hem of haar motiveert én interesseert. Het laat zien wat het voor de potentiële vrijwilliger kan opleveren, in plaatst van het opsommen van de taken die voor de club moeten gebeuren. Tegelijkertijd willen we huidige bestuurders stimuleren om na te denken over andere benamingen, invulling en promotie van een bepaalde vrijwilligers taak of functie. Hoe je het als bestuurder aantrekkelijk kan maken voor nieuw talent.

We hebben materialen ontwikkeld die clubs kunnen delen voor de werving van nieuw talent. Zo is er een video, GIF’s en posters ontwikkeld die zowel online als offline gebruikt kunnen worden. In oktober is met deze materialen een pilot gedraaid bij verschillende type sportverenigingen. Clubs ervaarden de materialen als zeer praktisch en to the point. De video’s zijn gedeeld via verschillende social kanalen en werden massaal bekeken en gedeeld. En ook het doorklikken en verkeer naar de verenigingswebsite steeg hierdoor. Maar het allerbelangrijkste: het heeft geleid tot het aanmelden van nieuwe bestuurs- en commissieleden!

WervingsmaterialenWil je ook gebruik maken van de wervingsmaterialen voor nieuw (bestuurs)talent? Ga dan aan de slag met het ontwikkelde materiaal én het stappenplan om dit effectief in te zetten voor jouw vereniging.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.