VENO meet ledentevredenheid via KNVB Assist Onderzoekstool

Ruud Scheper
KNVB Media
7 mei, 9:05

De Onderzoekstool is een goed middel om te horen wat er leeft binnen je vereniging. - Foto: KNVB Media

De onderzoekstool gebruiken? Direct doen, adviseert Jenneke Jordens-Zelhorst van VENO uit Vollenhove. De Overijsselse voetbalclub zette een ledentevredenheidsonderzoek uit onder verschillende geledingen binnen de club en kreeg een enorme respons. “Ik zou het andere verenigingen zeker aanraden.”

De aanleiding voor het uitzetten van de enquête was de discussie binnen de voetbalvereniging over het op zaterdag of zondag spelen van prestatievoetbal. Twee jaar geleden werd naast het zondagteam, ook een prestatief zaterdagelftal in de benen geholpen. In eerste instantie voor een jaar, maar na het kampioenschap in dat jaar, wilden de spelers het initiatief graag een vervolg geven.

Spiegelsessie

De onderzoekstool werkt heel prettig, het is gebruiksvriendelijk en je hebt direct een goed overzicht van wat er speelt

De discussie die volgde, liep hoog op, waarna de club bij de KNVB aan de bel trok. Een spiegelsessie werd in december vorig jaar georganiseerd waarop een aantal leden, vrijwilligers en ouders van jeugdleden niet alleen hun mening konden geven, maar waar ze ook met oplossingen en ideeën konden komen. “Een heel waardevolle avond”, vertelt Zelhorst, die zelf toetrad tot de onderzoekscommissie die de club had ingesteld. “Iedereen was er lovend over na afloop. Eigenlijk zouden we dat bij elke ledenvergadering moeten doen.”

Na de spiegelsessie wilde de onderzoekscommissie de vraag over het reilen en zeilen binnen de vereniging graag bij een nog breder publiek neerleggen. “We wilden de mening van alle (jeugd-)leden, vrijwilligers en sponsors horen. Waar lopen ze tegenaan, wat gaat er goed en wat kan er beter?” De net ontwikkelde onderzoekstool bleek een uitstekend instrument om dit te onderzoeken.

Gebruiksvriendelijk

Het bleek een schot in de roos. “Ik ben zelf niet heel erg technisch onderlegd, maar het wees zichzelf eigenlijk allemaal. Het werkte heel prettig, het is gebruiksvriendelijk en je hebt direct een goed overzicht van wat er speelt doordat het uitgesplitst is en in kleur is aangegeven hoe welk onderdeel scoort. We hebben de enquête in maart en april uitgezet onder vier verschillende categorieën; leden, jeugdleden, vrijwilligers en sponsors. Zodoende kunnen we goed zien wat onder de verschillende groepen leeft.”

 Jenneke Zelhorst: 'Je hebt direct een goed overzicht van wat er speelt doordat het uitgesplitst is en in kleur is aangegeven hoe welk onderdeel scoort'.

Wanneer alle reacties binnen zijn, gaat de onderzoekscommissie met het bestuur en leden in gesprek over de resultaten. “We zien nu al dat er op bepaalde vlakken dingen spelen, dat mensen daar tegen bepaalde zaken aanlopen. Dat is heel interessant en daar moeten we als club wel wat mee. Vooral bij de suggesties hebben we al heel mooie tips voorbij zien komen.”

Aanbevelen

Het is sowieso goed om eens in de zoveel tijd de vinger aan de pols te houden en te horen wat er speelt binnen de club

Of ze het andere verenigingen zou aanraden, het gebruik van de onderzoekstool? Zelhorst knikt. “Absoluut. En niet alleen wanneer er een directe aanleiding is om de leden om hun mening te vragen zoals bij ons. Het is sowieso goed om eens in de zoveel tijd de vinger aan de pols te houden en te horen wat er speelt binnen de club.”

“Ik denk dat een van de aanbevelingen die wij gaan doen zal zijn om over een jaar of twee weer zo’n enquête uit te zetten”, vervolgt ze. “Dan kun je zien of er iets veranderd is na de maatregelen die je hebt getroffen. Maar om op de vraag terug te komen; ja. Ik kan het alleen maar van harte aanbevelen bij andere clubs.”

KNVB Assist OnderzoekstoolKijk hier voor meer informatie over de KNVB Assist Onderzoekstool.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven