Samenwerking levert clubs financieel voordeel op

Ruud Scheper
KNVB Media
11 januari 2018, 15:35

De besparing die het Onze Gezellen concreet opleverde, kon de club goed gebruiken. “Onze kantine heeft een hele make-over gekregen." - Foto: Onze Gezellen

Samen sta je sterker. Zoveel is Hans Rutte, voorzitter van Onze Gezellen uit Haarlem inmiddels wel duidelijk. Een twaalftal clubs uit het Kennemerland zit sinds een paar jaar een aantal keer per jaar bij elkaar en dat bevalt ze prima. Concrete resultaten leverde het ook al op; een betere inkoopprijs voor het bier.

De samenwerking tussen de clubs begon nu een jaar of vijf geleden als een uitwisseling van kennis. Vragen als ‘Wat doen jullie met vergoedingen aan  trainers’, ‘Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid’ en ‘Hoe hebben jullie de Verklaring omtrent goed gedrag (VOG) geregeld’ passeerden daar de revue. Heel nuttig, weet Rutte. “Want je pikt altijd wel wat van elkaar op.”

Het financiële aspect

Als je aan de inkomstenkant denk, kijk je al snel naar de kantine. En bij de kantine naar het bier

Maar daar bleef het niet bij. Tijdens de bijeenkomsten kwam ook het financiële aspect ter sprake. “Als je aan de inkomstenkant denk, kijk je al snel naar de kantine. En bij de kantine naar het bier, want daar komt de meeste omzet uit”, vertelt de voorzitter van Onze Gezellen.

Besloten werd om als collectief een keer in gesprek te gaan met de bierleverancier. “Die was dat niet gewend”, ontdekten Rutte en zijn collega al snel. Was er voorheen weinig mogelijk in de prijs, met de opmerking dat het collectief ook in gesprek ging met andere bierleveranciers, veranderde dat als donderslag bij heldere hemel. “Er werd automatisch bewogen”, zag Rutte.

Overstappen of niet?

Een aantal clubs is overgestapt naar een andere bierleverancier, een aantal andere is bij de oorspronkelijke leverancier gebleven. “Maar wel tegen betere voorwaarden. Iedereen is er beter van geworden, zowel de grote clubs met een grote omzet als de kleine clubs met minder hectoliters. De grote fabrikanten denken al snel; ‘dat zijn maar vrijwilligers, die hebben er geen verstand van en geen tijd voor’. Maar het loont wel degelijk om daar wél tijd en energie in te steken.”

De nieuwe kantine van Onze Gezellen.

De besparing die het Onze Gezellen concreet opleverde, kon de club goed gebruiken. “Onze kantine heeft een hele make-over gekregen. Een nieuwe bar, een nieuw plafond, nieuw meubilair… Het was een substantiële investering. Eentje die we nooit hadden kunnen doen als we niet als collectief hadden onderhandeld over de prijzen.”

Ondergeschikt aan het geheel

Het is de les die de verenigingen in Kennemerland hebben geleerd. “Denk niet dat je het in je eentje beter kan doen dan als geheel”, waarschuwt Rutte. “Want als je je eigen belang ondergeschikt maakt aan het geheel, dan loont dat op de langere termijn. Als je goed samenwerkt, levert je dat voordelen op. De leverancier doet je misschien geloven dat je al een speciale prijs hebt, maar als je als collectief optreedt, is er vaak nog meer mogelijk.”

Als je je eigen belang ondergeschikt maakt aan het geheel, dan loont dat op de langere termijn

De clubs in het Kennemerland hielden het niet bij de bierinkoop alleen. “We zijn inmiddels ook verder gaan kijken naar andere producten. Naar de inkoop van de keuken bijvoorbeeld. Ook daar hebben we inmiddels stappen in gezet. Niet alle clubs doen daar aan mee, maar dat is hun goed recht. Soms is er een speciale relatie tussen de club en een groothandel, dan is dat natuurlijk goed te begrijpen. Maar voor het overige geldt; als je het samen doet, sta je sterker. Wij kunnen het iedereen aanraden.”

SamenwerkenIn een tijd waarin iedereen z’n beste beentje voor moeten zetten om de vereniging overeind te houden, kan goede samenwerking met andere verenigingen en instanties in de omgeving van grote waarde zijn.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.