Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Hét platform voor amateurvoetballend Nederland.
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Het officiële kanaal van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
Voor de teams van morgen.
De officiële webshop van de KNVB.
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
De officiële toernooipagina voor het EK Futsal 2022.
De digitale leeromgeving van de KNVB
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
De bestuurskamer van RKSVO. - Foto: KNVB Media
Zijn belangrijkste tip voor andere verenigingen? Jack van Horen, vicevoorzitter van RKSVO, hoeft er niet lang over na te denken. “Denk eens goed na waarvoor je staat als vereniging. Wat wil je en waar wil je naar toe? En doe dat niet alleen, maar doe het samen. Draagvlak is het sleutelwoord.”
Zij gingen nadenken over vragen als; Wat gaat er goed en wat kan beter? En wat willen we eigenlijk?
Nu, zo’n drie jaar geleden, begon het dagelijks bestuur van RKSVO uit het Limburgse Ospel er over na te denken. Ja, het liep allemaal prima, de dagelijkse gang van zaken. Maar verder dan reageren op de waan van de dag, daar kwam het eigenlijk niet van. Hoe zou de toekomst er idealiter uit moeten komen te zien? En waar wil de club in 2025 eigenlijk staan? Het waren vragen waar nooit echt heel diep over was nagedacht. “We waren niet bedrijfsmatig bezig, keken niet naar het grotere plaatje”, zag Van Horen. Daar moest verandering in komen.
Na contact met de KNVB werd daarom besloten om een aantal droom- of spiegelsessies te houden bij de club, die onder leiding stonden van Bert Bons en Marie-Louise Suijkerbuijk van de KNVB. “Tijdens die sessies werden de leden gestimuleerd om, zonder dat het bestuur erbij aanwezig was, zelf na te denken over de toekomst van de club”, vertelt Van Horen. “Zij gingen nadenken over vragen als; Wat gaat er goed en wat kan beter? En wat willen we eigenlijk?”
De samenstelling van de mensen die op de sessies bij elkaar kwamen, kwam niet zo maar uit de lucht vallen. Bewust werden uit alle geledingen van de club mensen persoonlijk uitgenodigd om aanwezig te zijn. “Na die avonden voelde je de cultuurverandering”, vertelt Van Horen. “Er werden eigen ideeën aangedragen, er ontstond meer respect en meer draagvlak voor waar we mee bezig waren.”
Na die avonden voelde je de cultuurverandering
Maar belangrijker nog, de leden voelden zich meer dan ooit tevoren betrokken bij de vereniging. “Doordat ze konden meedenken en meehelpen”, denkt Van Horen. “We proberen nu onze leden ook beter te informeren, doen aan verwachtingsmanagement. Waar zijn we mee bezig als bestuur en waar lopen we tegenaan. We hebben er bewust voor gekozen om ons kwetsbaar op te stellen.”
Belangrijker nog, de leden voelden zich meer dan ooit tevoren betrokken bij de vereniging.
Om dat te illustreren komt de vicevoorzitter van de 480 leden tellende club met twee voorbeelden. “Op maandag- en vrijdagmorgen komt er een groep vrijwilligers bij elkaar. Mannen in de leeftijd van 65 tot en met negentig jaar. Zij vormen het hart van de club. Eens in de zoveel tijd kom ik langs en vertel ik waar wij als bestuur mee bezig zijn en tegen welke moeilijkheden we aanlopen. Dat brengt zoveel teweeg. In het verleden werd dat niet gedaan, durfden we ons niet kwetsbaar op te stellen. Maar juist als je dat doet, dan kom je verder.”
Draagvlak is het toverwoord. Dat kun je niet kopen, dat moet je creëren
Dat bleek ook maar weer eens bij de jaarvergadering die onlangs gehouden werd bij de club. Aangekomen bij de rondvraag bleef het muisstil. Geen vinger schoot de lucht in. Veelzeggend, vindt Van Horen. “Omdat dat iets zegt over de betrokkenheid van de mensen bij de club. Ze zijn al op de hoogte, ze weten wat er speelt. Draagvlak is het toverwoord. Dat kun je niet kopen, dat moet je creëren en daarvoor moet je eerst zaaien. Dat hebben wij de afgelopen jaren gedaan.”
Er is een hoop veranderd bij RKSVO. “Hadden we niks gedaan dan waren we stil blijven staan. En stilstand is achteruitgang. Dan hadden we nu misschien niet 480 maar 350 leden gehad.” Van Horen raadt het zeker aan andere verenigingen aan om eens na te denken over het DNA van de club. “Ga eens bij elkaar zitten met alle geledingen van de club. En stel jezelf de vragen: Waar staan we voor? Wat willen we? En doe dat niet alleen met het bestuur, maar samen. Alleen dan kom je verder.”
Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.