Het lukt niet om de pagina die je zocht op KNVB.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor uitslagen, standen en programma voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
Het goed organiseren van een voetbalclub is voor steeds meer amateurverenigingen een uitdaging. Want wanneer doe je het goed? En hoe zorg je ervoor dat leden tevreden zijn? Uit onderzoek blijkt dat clubs die veel oog hebben voor sfeer en onderling verbinden, dus het menselijke aspect, succesvoller zijn dan verenigingen die gericht zijn op het uitvoeren beleidsplannen.
Thomas Schoot belicht in Sport & Strategie de bevindingen van zijn scriptieonderzoek bij de afdeling Research & Intelligence van de KNVB. Hij onderzocht welke factoren er van belang zijn om als vereniging goed te functioneren. Uiteindelijk bepalen de leden hoe tevreden zij zijn over de organisatie van de vereniging.
Uit het onderzoek is gebleken dat het voor verenigingsbestuurders vooral belangrijk is om in te zetten op sfeer en onderlinge verbindingen. Clubs die hier meer oog voor hebben komen tot betere prestaties en beschikken over meer tevreden leden. Veel verenigingen zijn geneigd om te focussen op plannen en strategieën, terwijl voor veel leden geldt dat juist het menselijke, ofwel het verenigen, het belangrijkste is.
Ook de samenwerking met partijen in de omgeving waar de vereniging is gevestigd, is een succesfactor. Een positief extern imago draagt bij aan een goed gevoel van de leden. Zij zullen positief praten over de vereniging met mensen uit de omgeving. Een goede sfeer en een positief imago draagt niet alleen bij aan meer ledentevredenheid, maar ook het gedrag op de velden wordt sportiever. Tevens leidt een grote tevredenheid onder leden voor meer inkomsten. In een tijd van individualisering ligt de kracht van de vereniging in de focus op saamhorigheid en het gevoel van één zijn.
Lees het volledige artikel op Sport & Strategie. Een bloeiend verenigingsleven is tevens de oplossing voor clubs die te maken hebben met uitdagingen om vrijwilligers te werven. Doe inspiratie op met de beschikbare kennis op KNVB ASSIST.
Sport & Strategie Lees het volledige artikel op Sport & Strategie. Begeleid maatwerk Vrijwilligersproblematiek binnen een club komt in veel gevallen door het niet goed functioneren van de vereniging. Door het verenigen weer centraal te stellen, groei je toe naar een sterke vereniging van betrokken en actieve leden en vrijwilligers.